תחיל מהסוף: MEAT KITCHEN היא המסעדה הכשרה הטובה ביותר בתל אביב. נקודה. סימן קריאה. סוף פסוק. “מיט קיטשן" קמה על חורבות “שיין אנד שארפ". למעשה, אלה לא ממש חורבות. מדובר באותם הבעלים (ללא יענקל'ה שיין ודרק שארפ, שעזבו את המסעדה בעודה קרויה על שמם) ובאותו הצוות, פחות או יותר, רק בקונספט שונה: הפעם זוהי מסעדה כשרה. “אין מספיק מסעדות כשרות טובות בעיר", מסביר לנו המלצר את מהות המהפך בקצרה.


זה לא מדויק. יש מסעדות כשרות לא רעות בכלל בתל אביב, וגם מי שלא שומר יכול ליהנות בהן בלי להתבכיין על קינוח פרווה. אבל האמת חייבת להיאמר: בין עשר המסעדות הטובות ביותר בעיר, לא תמצאו אחת שהיא כשרה. אולי גם בקרב 20 הראשונות. איכשהו, כשמדובר במסעדה כשרה, מתייחסים אליה יותר בסלחנות. לא מצפים ממנה למשל להתחרות ב"כתית".



ובכן, לא עוד. זאת לא “כתית" (שלצערנו ירדה מגדולתה בשנים האחרונות), אבל השפים האוחזים שם בסכין הם בוגרים של מסעדות מכובדות ויצירתיות: שף נדב נצר בישל ב"מסה", ב"רפאל" וב"שולחן" ושף אלעד לוי עשה זאת ב"בוסטון" וב"ארצ'י".



אבל לפני האוכל, משפט על השתייה: תפריט היינות מרשים, ויותר ממנו, תפריט הקוקטיילים. בחרנו במשקה נשי משהו, פינקולדה סטייל - וודקה קוקוס, מיץ אננס, קרם קוקוס, מי ורדים, קוויאר פינקולדה (מה זה קוויאר פינקולדה, תהינו) ואננס טרי. 42 שקלים למשקה המרענן שיצנן לכם את החום ויכניס אתכם במתיקות לארוחה.



תפריט המנות הראשונות מגוון ומגרה. המנות, לפחות על גבי התפריט, מלאות תעוזה ובעלות שילובים מפתיעים. קראנו בתפריט מנה-מנה בקול רם והתגרינו. מבולבלים, נעזרנו במלצר, ששמח לסייע ובחר עבורנו שתי מנות מופתיות. סשימי דג ים (באותו היום הוגש לברק), שמגיע בתוך רוטב ירוק - מתברר שמדובר במידורי סאוור על בסיס ליקר מלון - עם קוביות אבטיח, שאלוט, כוסברה, צנונית וכדורים קטנים ומתוקים, המכונים פה קוויאר אבטיח. 51 שקלים הוא מחיר המנה בעלת הפרזנטציה היפהפייה, שטעמיה לא נופלים מהיצירתיות שלה.



גם הטרטר (67 שקלים) יוצא דופן ממנות זהות בשמו במסעדות אחרות. לצד מח עצם, בטרטר ב"מיט קיטשן" משולבים שקדים קלויים, קרם שום שחור וצלפים, כשהצלחת מקושטת בקוויאר בלסמי. שילוב בין כל חומרי הגלם יוצר את מנת הטרטר הטעימה בישראל, כולל במסעדות הלא כשרות. העיקריות מתבססות פחות על יצירתיות ויותר על טריות, כאשר הנתחים מוצגים לראווה במקרר השקוף. בחרנו בפלטת חברים המתאימה לזוג (365 שקלים, כמספר ימות השנה). שלוש צלעות טלה, סינטה, אנטרקוט וצ'וריסוס עשויים במדויק מוגשים בקפידה ומלווים בצ'ימיצ'ורי וברוטב ציר יין וחרדל. עוד מנה שנשמח לאכול ביתר 364 ימות השנה.



לא נפלנו גם בקטגוריית הקינוחים: תפוח בדבש (42 שקלים) הגיע בדמות קרם תפוחים, גרניטה תפוח סמיט, סורבה תפוח וטוויל תפוח, מתקתק ומזכיר את מנהג ראש השנה. אם הם ימשיכו כך, ל"מיט קיטשן" יש כל הסיבות לחגוג זכייה בפרס “מסעדת השנה" בראש השנה הבא



MEAT KITCHEN, יגאל אלון 65, תל אביב, 03-6310684 - 4/5


הסוד הוא בריפיל




מחיר ארוחת הבוקר במלון הבוטיק וילה כרמל אינו זול, אולם פה לפחות אין הגבלה על הביצים ומספר הצלחות שממלאים. רק חבל שאין חומוס וטחינה. 70 שקלים הם מחיר גבוה לארוחת בוקר. גם 60 שקלים. כששר האוצר יבדוק את אינפלציית המחירים של ארוחת הבוקר בבתי הקפה בישראל בשנים האחרונות, הוא ייבהל. ייתכן שהגרף הזה יעקוף את הגרף של עליית מחירי הדירות בבאר שבע.



הרווח של בעלי בתי הקפה על ארוחות הבוקר מעורר קנאה. תמורת כמה לחמניות, מטבלים קטנטנים ופשוטים, חביתה משתי ביצים ושני קפה לא צריך לגבות מעל ל-35 שקלים, ועדיין להרוויח יפה. לא לשווא, ארוחות הבוקר ב"גרופון", המוצעות בחצי המחיר, הן העסקאות היותר מצליחות באתר, ועדיין הן מניבות לבעלי בתי הקפה רווח נאה.



"וילה כרמל". צילום: יח"צ



בווילה כרמל, מלון הבוטיק היפהפה בחיפה, משיקים ארוחת בוקר חדשה בסופי שבוע, הפתוחה לציבור הרחב. תמורת 70 שקלים לאדם (40 שקלים לילד) מוגש בופה, ובמתחם ניתן לראות את אורחי המלון בחלוקים לבנים לצד תושבים מקומיים שמגיעים במיוחד לסעוד. בהחלט מדובר בסכום גבוה לארוחה, אבל אם נגזר עלינו לשלם בבתי קפה 60 שקלים תמורת חמישה סוגי מזטים, תוספת של עשרה שקלים נראית זניחה כאשר מוגשים אינספור מגשים וצלחות עמוסים כל טוב, ולא להרגיש שעבדו עלינו. אפשר לשבת בפנים, במרפסת המקורה (שמומלץ לשוות לה מראה קצת יותר חם ומושקע) או בחוץ, מתחת לשמשיות. מדי שבת בבוקר יושב שם דרך קבע פרלמנט של עשרה פנסיונרים שנראים כמי שלחמו יחד בששת הימים. אין נשים בחבורה. רק הם, פוליטיקה וצחוקים. אוכלים ונהנים.



בפנים, על גבי שולחן עגול ורחב, מונחות אינספור צלחות ועליהן גבינות פשוטות למדי (קוטג', גבינה צהובה ובולגרית), שלושה סוגי סלטי ירקות, ממרחי אבוקדו וחצילים, מטבלים שונים, זיתים ועוד. בלטו בהיעדרם חומוס וטחינה וכמה גבינות בוטיק. לעומת זאת, שקשוקה וחביתות ניתן להזמין באופן חופשי (ולא רק שתי ביצים), יחד עם תוספות לבחירה. מי שמבקש להעמיס על עצמו מנת חלבונים על הבוקר, ימצא את מבוקשו כאן ללא כל תוספת במחיר. יתרון נוסף מצאנו בשתייה הסחוטה במקום, וכוללת מיץ תפוזים, תפוחים וגזר.



על התפריט מנצח מנהל המסעדה, דאהר זידני, שבין היתר שימש כטבח במסעדת “מנטה ריי" בתל אביב ומנהל אירועים במסעדת “2c" במגדלי עזריאלי.



“וילה כרמל", היינריך היינה 1, חיפה, 04-8375777 3/5


אחת שיודעת




בשלנית קרת רוח וקשוחת עורף ניסתה לבשל בסיר מסדרת הביו גרניט של חברת מכסף (אגודה שיתופית חקלאית) מקיבוץ ניר עם ביישובי עוטף עזה ונתנה לו ציון "טוב מאוד".



הקו הירוק לבישול בריא שאימצה לעצמה החברה מסייע לה לא רק מבחינה מיתוגית, אלא גם בתכלס, במטבח, בהתמודדות מול סירים מתחרים.


ציפוי הביו גרניט משמש כשכבת מגן על גבי האלומיניום והוא בעל עמידות גבוהה בפני חיכוך ושריטות, ומשלב גם את יתרון ה־NON STICK המאפשר טיגון וצלייה עם מעט שמן (החל מ־195 שקלים, להשיג בחנויות הבישול ובאתר מכסף).