אנא הסירו את המחסומים: מעכשיו, גם ביקור במוזיאון יכול להיות בילוי מועדף. בעיקר כשמדובר במוזיאון הוויסקי היחיד בארץ שנפתח לאחרונה במתחם שרונה בתל אביב.



הכל התחיל מפנטזיה של איש אחד, רן דור־חי, שבבעלותו שני ברים איריים בפתח תקווה וחולון בשם אוסקר וויילד. כלקוח שמזמין מדי חודש בקבוקי וויסקי רבים, הוזמן רן לסיור מזקקות בסקוטלנד. שם, באדינבורו, נתקל לראשונה בחייו במוזיאון וויסקי: מקדש של ממש לכבוד המשקה הזהוב, מקום מפגש, בילוי ולמידה לאוהבי הטיפה המרה והחיים הטובים. הוא גם רצה כזה. כשחזר לארץ התחיל לחפש לוקיישן שיהיה ראוי לתואר המכובד, ולא היה מסופק עד שלא נתקל במרתף שבשרונה. מרתף שהטמפלרים בנו כדי לאחסן בו יין, ושלאחר קום המדינה הפך למרתף של המוסד. בקיצור, מדובר בחלל מדהים שאתם פשוט חייבים לראות.



היות שהאתר הוא לשימור, אסור אפילו לגעת בקירותיו, מה שאומר שהברים והמדפים עמוסי בקבוקי הוויסקי לא נוגעים בקירות, ולא תמצאו אפילו מנורה אחת שמשתלשלת מהתקרה.



6 מיליון שקלים השקיעו דור־חי ושותפיו במקום, ושום היגיון עסקי לא יצדיק השקעה כזאת. מדובר בתשוקה, בהגשמת חלום וברצון אמיתי לספק חוויה בלתי נשכחת.



אז מה מחכה לכם שם? לא משנה אם בחרתם לשבת על הבר או ליד שולחן, מלבד מלצרית יוצמד אליכם ברמן בעל ידע רב שאחרי כמה שאלות יבין עם מי יש לו עסק ויתאים לכם אישית את מסלולי המשקאות. "וויסקי טועמים, לא שותים", אומר לי דור־חי, וזו הסיבה שמנות הוויסקי הנמזגות במקום מכילות 25 סנטימטר מעוקב, קצת פחות מצ'ייסר.



המטרה היא שתשתו כמה שיותר סוגי וויסקי (יש 1,002 כאלה במקום, ובהם כמה עשרות סוגים שלא ניתן להשיגם בישראל וכמה מהם ששוטים בודדים שלהם עולים 2,240 שקל), תפתחו את מנעד הטעמים שלכם ותיחשפו למותגים חדשים.



במקום שני תפריטים: אחד ששוקל המון ומיועד למקצוענים, ותפריט מסעות לתיירים מבניכם, שרוצים לצאת למסע בסקוטלנד, אירלנד, ארצות הברית, יפן ועוד.



הלוקיישן והידע של הצוות נחשבים לדבר נדיר במחוזותינו. כדי להיות נגיש לקבוצות, המקום כשר, ככה שאל תחשבו לבוא בסופ"שים, וביציאה החוצה אתם יכולים גם לעשות סיבוב במנהרות שהטמפלרים חפרו מתחת לשרונה כדי שיוכלו לשנע את חביות היין. דור־חי מלווה אותי החוצה דרך המנהרות ומגלה לי שאוטוטו מכניסים למקום פסנתר כנף, כך שכל ערב המוזיקה תהיה בלייב.



המקום נפתח בכל יום בשעה 10:00 בבוקר על תקן של חנות אלכוהול במידה ותרצו להצטייד באיזה בקבוק או כוסות הביתה, והחל מהשעה 17:00 פתוח כמקום בילוי.



כמובן שיש מטבח עם מנות על טהרת הבשר (אבל לא רק) שמותאמות לסוגי הוויסקי השונים. ויש גם בשורה למי שקשה לו עם הארד ליקר: קוקטיילים על בסיס וויסקי שמנגישים את המשקה לכל אחת ואחד וכמובן יש בתפריט גם סוגי יין ובירות. אז יאללה, צאו להשתכר במוזיאון, אולי תלמדו משהו. ד



דוד אלעזר 27, מתחם שרונה, תל אביב


בקבוקים


רימון מצוי
יין רימונים כבר טעמתם? תכירו את יין הרימונים של גת רימון, יקב צעיר שהוקם במזכרת בתיה בשנת 2013. הפקת יין מרימונים ידועה כבר בתרבויות הקדומות של פרס, הודו וארמניה. בתרבויות אלו ידעו לנצל גם את הסגולות הבריאותיות של הרימון וגם ליהנות מטעמו לאורך השנה כולה ביין שמשתמר בכדי חרס מתחת לפני האדמה.



ביקב גת רימון משלבים את הידע המודרני עם הטכנולוגיות העתיקות ויוצרים יין רימונים עשיר בצבע ארגמני עמוק. בכדי למנוע מעיכות בפרי ומגע לא מבוקר בין עסיס הרימון לקליפה המרירה, הרימונים מתקבלים מהבוסתן במזכרת בתיה בתיבות איסוף. הרימון עובר תהליך פירוק וסחיטה שמאפשר לשלוט ברמת ההשפעה של הקליפה על העסיס המתוק. לאחר סינון ראשוני מועבר עסיס הרימון לתסיסה קרה ומבוקרת בתהליך דומה להתססת יין. המטרה היא לשמר את הטעמים ואת המרכיבים הבריאותיים בצורה הטובה ביותר. אוהבי מתיקות יתחברו ליין הזה, שהוא מתוק מיין אדום שמופק מענבים. בגרון יש תחושה של סמיכות, למרות שהיין אינו סמיך יותר מכל יין אחר. 


מחיר: 60 שקלים

הרימונים מתקבלים מהבוסתן בתיבות איסוף. יין רימונים של גת רימון. צילום: יח"צ
הרימונים מתקבלים מהבוסתן בתיבות איסוף. יין רימונים של גת רימון. צילום: יח"צ


יין הדור השביעי
בעקבות ההצלחה במכירות הקונדיטון 18 לחג הפסח האחרון, החליטו ביקב הכורמים להמשיך עם מכירות היין למשך כל השנה ולשווקו כיין בוטיק ישראלי של יקב הכורמים. היקב הוקם בשנת 1848 ומופעל כיום בידי הדור השביעי והיינן פטריק חבובו.



יין קונדיטון שוחזר על ידי הדור השלישי למשפחת שור בשלהי שנות ה־60 של המאה ה־19 (1868) על פי מתכון תלמודי ורומאי.



מחוזק בברנדי וממותק בסילאן. יין קונדיטון 18. צילום: יח"צ
מחוזק בברנדי וממותק בסילאן. יין קונדיטון 18. צילום: יח"צ



את היין הארצישראלי קונדיטון 18 מכינים מענבי קברנה, קלדוק, פטי וורדו, קריניאן ומוסקט המבורגי מחוזק בברנדי, מתובל במספר עשבי תיבול כגון גרגירי הער האציל, עלי דפנה ופלפל אנגלי, ממותק בסילאן טהור ומיושן כשלוש שנים בחביות צרפתיות שבעבר שימשו להכנת ברנדי.



החביות מונחות ליד מזקקת נחושת פעילה והחום הנפלט ממנה גורם להעמקת הטעמים. הקונדיטון החדש הוא בעל 18 אחוזי אלכוהול (לעומת כ־14% בקונדיטון הרגיל). 


מחיר: 80 שקלים