הרבה מים סוערים עברו על מסעדת ניטן תאי מאז שנפתחה. מהבאז הראשוני שיצר גל של סועדים לשלושה חודשים מראש ועד גל כתבות לא אוהדות שקטלו החל מטקס נטילת הידיים, דרך נצנוץ הזהב ועד טעמי המנות. בתור אחת שהוציאה דווקא כתבה מפרגנת, אין מה לומר שהתחושה הייתה יותר אנטי גורף נגד משהו שאנחנו איכשהו מקבלים בלי בעיה במסעדות גרוזיניות מסורתיות לדוגמא (הרעש, הטקסים והנצנצים).



כך או כך התקופה הזו כנראה השפיעה על נעמי הבעלים, וכדי להציל את המצב הם גייסו את השף המוכר שחף שבתאי שמתעסק בעיקר במסעדות אסיאתיות בעולם, מעוטר אות מישלן בעל ניסיון קולינארי של 20 שנה בכ-15 מסעדות, ששינה את פני המסעדה, הוריד את רוב הזהב והנצנצים, את כל הטקסים למינהם, עידן את השואו והקים יחד עם השף-קונדיטורית סאני דרעי את ה Back Door - בייקרי המציע קינוחים ומאפים עם טאץ' אסייתי.



טונג קאם. צילום: יהונתן בן חיים



השינוי הוא טוטאלי ומאד מורגש, התפריט אחר לחלוטין ומאופיין בצבעים, טעמים וחומרי גלם מכל רחבי אסיה המחולקים לחמש קטגוריות שמציינות צורת הכנה: מים, שלווה פנימית, צליל, זריחה ושמש זהובה. המחירים לא זולים, אבל ניטן תאי אף פעם לא התיימרה להיות מסעדה ליומיום ואין לי בעיה עם המחיר כל עוד התוצאה הסופית משאירה אותך עם טעם של עוד.



ותכלס - נשאר טעם של עוד. אני אציין לרגע שאני אדם של טעמים עזים, פחות מתונים. אני אדם שאוהב פרש, ירוק, עשבי תיבול ופלפלים חריפים - זה החלק שאני יותר אוהבת באוכל האסיאתי. השף שחף שבתאי הביא לתפריט טעמים מתונים יותר כדי להגיע לקהל כולו ולא למעוד שוב כמו בהתחלה. המנות יותר עדינות בטעמן, חלקן מתקתקות, כולן צבעוניות, יפייפיות ונראות כמו ציור מלא ניחוחות על קנבס שחור.



שנאכל?


התחלנו בזריחה: טאם מא-לה-קו סלט הפאפאיה של ניטן, פפאיה ירוקה, מנגו, פלפל צ'וקה, נענע, כפיר ליים, קשיו, רוטב אקאיה צ'אם - מנה פיקנטית, נגיסתית, ורעננה, מנה שלא צריכה כלום יותר. המשכנו בצלילה עמוקה אל ה"מים": סי-סי קארי - מנה ייפיפיה של בר ים מאודה על רוטב מדהים של עגבניות תאילנדיות עם קוקוס, צ'ילי ופטריות שיטאקי שהוסיו את הטעם העז (106 ש"ח).



מצאנו במחלקת השלווה פנימית מנה מענגת של מנדרה דאק (62 ש"ח) כיסונים מטוגנים ופריכים שמולאו בברווז עם נגיעות של מרגז על רוטב כתום-צהוב עז של תירס פיקנטי וקוביות פריכות של פולנטת חומוס בתיבול הודי - שילוב מעולה של מרקמים וטעמים שגרמו לי ללקק את הרוטב עד הטיפה האחרונה.



דווקא מנת הדגל - התאי ביף 4 סטריט (122 ש"ח) עבדה לי פחות, אבל אני אודה שהיא חוסלה על ידי שאר הזללנים בשולחן- נתח פילה בקר, על גבול הרייר, כשמעליו שני טוסטונים פיקנטיים בתוך ציר פטריות וארטישוק בבישול ארוך שאיכשהו היו לי מוגזמים, במליחות ובטעמים העזים. אבל שוב, אחרים אהבו אז מי אני שאשלול- כמו הרבה דברים, זה עניין של טעם.



מנדרה דאק. צילום: יהונתן בן חיים



עצמנו עיניים ושקענו אל רעש המטבח ועולם הצלילים, בזמן שטעמנו תמרהינד פאד יאנג - חזה ברווז חרוך כשריח הלהבה עוד אחוז בו על תלולית של אטריות אורז, שעועית תאילנדית ודבש תמרהינדי סצ'ואני ( 78 ש"ח), אמנם המתיקות מעט השתלטה אבל הפיקנטיות קפצה מידי פעם להראות שהיא פה. סיימנו אל מול שמש זהובה ושני רולים ציוריים ומצויינים - ניטן מילניום - רול יפייפה שמשלב בין טורו של טונה אדומה לסלמון, דוקסל פטריות מלך היער לצד רוטב שומשום אינדונזי. ורול טום קאנג בדף אורז - הומאז' קצת ארץ ישראלי, שילוב מסקרן של בקר,שקדים וקשיו טחונים וחתיכת פלח קלמנטינה שהתפוצצה בפה ושינתה לגמרי את המנה. שני רולים עולים בממוצע של 85 שקלים לרול - לא זול אבל טעים, מאד טעים.



סיימנו בקינוחים המצויינים של הקונדיטוריה הצמודה של סאני.


כמו שאמרתי קודם, השינוי מאד מורגש, זו ניטן תאי אחרת, מגוונת יותר, מתקתקה יותר אבל עדיין שומרת על פיקנטיות נדרשת, מפונפנת יותר מבחינת השפע והניראות בצלחת. לא זולה אבל בסופו של יום- הארוחה הפכה להיות מעניינת יותר.



סדנאות וטעמים


יצא לי לחוות את השף שבתאי בסדנה הראשונה מסדרת הסדנאות שהוא מתכנן לעשות. במהלך הסדנא, שממש עטופה כלים מוזהבים, שלל של צלוחיות גדושות בצבעוניות של ירקות, ממרחים ודגים, מתנסים במטבח האסייתי, בשימוש בחומרי גלם אקזוטיים ומכינים שלוש מנות אסייתיות יחד עם שתיית קוקטיילים - שילוב קטלני בעיקר ששבתאי מעביר את הסדנא בצורה מלאת הומור מאד לא רשמית.



מחיר: 350 ₪ לסדנה חוויתית בת שעתיים. הכל די מלא אז מהרו.


טלפון להזמנות כיתת אמן אסייתית 03-5600555, התאריכים הבאים: 10/12, 12/12 , 14/1, 16/1, 11/2, 13/2



Nithan Thai, הארבעה 21 תל אביב
ב-ש -18:00 - אחרון הלקוחות
http://www.nithanthai.co.il/