משק יין הנס שטרנבך הוקם לפני כ־20 שנה בידי גדי שטרנבך ורעייתו שולה יפת. שטרנבך, יליד ירושלים, היה בעברו רועה צאן, מדריך טיולים (בעיקר בסיני), הרפתקן וטבח. מסבו ירש את האהבה ליין ואת הידיעה שאפשר לעשות יין טוב בישראל. בשיטוטיו בעולם נולד בו החלום לגדל ענבים, לייצר יין ולארח. ברבות הימים התיישב בגבעת ישעיהו שבחבל עדולם, נטע כרם והחל להגשים את חלומו. היקב מייצר כ־15 אלף בקבוקים בשנה של יינות אדומים, לבנים ורוזה. הענבים כולם מכרם ג'נבא. 



במפגש טעימות שערכתי בשבוע שעבר זכיתי להכיר את יינות היקב, ובמיוחד שתי סדרות: ג'נבא - סדרת הפרמיום, שבה היינות עשויים מענבי כרם ג'נבא בלבד. הכרם נטוע בנחל חכליל אשר בעמק האלה, לא הרחק משפכו של נחל האלה; ונחל חכליל - סדרת הביניים, שגם היינות שבה נוצרים מענבי כרם ג'נבא. בשעת צורך אפשר להשלימם בענבי כרמים שכנים בנחל חכליל, כולם בגבעת ישעיהו.



בין היינות שטעמתי היו ג'נבא רזרב 2010, המכיל 100% קברנה סוביניון. יין שישראלים אוהבים: בשל, חזק, אלכוהולי (14.8%) ובעל מתיקות קלה. היין יושן שנתיים: שנה בחביות חדשות ושנה בחביות בנות שנתיים. מחירו ביקב 110 שקלים. כמו כן, טעמתי את ג'נבא רזרב 2011, גם הוא מענבי קברנה סוביניון. היין המעולה ניחן בשפע של טאנינים וזקוק לזמן. מי שיכול - לקנות ולשמור. מחירו ביקב 110 שקלים.



טעמתי גם את יין נחל כחליל 2014, בלנד של קברנה סוביניון וסירה שיושן במשך שנה אחת בחביות עץ אלון בנות שנה. זהו יין עשיר, מורכב ולא שגרתי, שמבטא היטב את הטרואר המיוחד של נחל חכליל. מחירו ביקב 75 שקלים.



בגזרת היינות הלבנים טעמתי יין נחל חכליל לבן 2015. זהו בלנד של וויווניה ורוסאן. היין קליל, יבש, רענן, והוא יושן ללא חבית. מחירו ביקב 80 שקלים.


נוסף על כך, טעמתי את היין ג'נבא לבן 2015, שעשוי מ־100% סוביניון בלאן. זהו יין קליל ויבש עם ניחוחות של פרי הדר. מחירו ביקב 90 שקלים.


"ראוי לשים לב למדליון האדום הקטן שבתווית האחורית של הבקבוק", אומר שטרנבך לקראת סיום. "כתוב בו 'יין נטו', שמשמעו התאגדות של יקבים המתחייבים 'לתת לענבים לדבר', כלומר לייצר את יינותיהם תוך שימוש מינימלי בתוספים כימיים, ביוכימיים ומיקרוביולוגיים ותוך הימנעות מהתערבות אגרסיבית בתהליכי היווצרותם". 



טעימות



חולם בספרדית


לחנדרו פרננדס נחשב אחד מיצרני היין החשובים והמשפיעים ביותר בספרד בכלל ובאזור ריברה דל דאורו בפרט. בשנת 1972 הקים את היקב הראשון שלו בכפר פסקוארה. יקב פסקוארה שינה את דפוסי החשיבה בריברה. אחרי שנים של עבודה קשה הפך היקב לאחד המובילים באזור, והיינות זוכים להערכה עצומה ברחבי העולם. פרננדס עצמו הפך לכוכב עולה בעולם היין. בשבוע שעבר הגיע נציג של היקב לדרך היין בתל אביב, כדי לערוך לכתבי יין היכרות עם יינות היקב. אז מה טעמנו?



Bodegas Alejandro Fernandez Tinto Pesquera Crianza 2013
אזור גידול: ריברה דל דוארו, ספרד. זן ענבים: 100% טמפרניו. היין התיישן במשך שנה וחצי בחביות עץ אלון אמריקאיות. זהו יין רב־עוצמה ומרוכז ועם זאת מאוזן מאוד ואלגנטי. שילוב של פרי עשיר עם עץ ומבנה נהדר. מחיר לצרכן: 115 שקלים.



Condado de Haza Crianza 2013
אזור גידול: ריברה דל דוארו, ספרד. זן ענבים: 100% טמפרניו. היין התיישן בחביות עץ אלון אמריקאיות במשך שנה וחצי. בעל גוון אדום עמוק. היין מציג ניחוחות עשירים של שזיפים בשלים ופרי אדום בשל עם רמזים לאלון אמריקאי ברקע. יין עשיר ומרוכז בעל סיומת ארוכה. מחיר לצרכן: 115 שקלים.



Bodegas Alejandro Fernandez Dehesa La Granja 2009
אזור גידול: קסטילה אי לאון, ספרד. זן ענבים: 100% טמפרניו. היין התיישן במשך 24 חודשים בחביות אלון אמריקאיות במרתפי האבן התת־קרקעיים של האחוזה. יין בעל גוון אדום עמוק וניחוחות עשירים של פרי בשל עם רמזים לקפה קלוי ובלסמי. יין עשיר ומרוכז עם נוכחות נהדרת וסיומת ארוכה. מחיר לצרכן: 85 שקלים.



משקה: מגע הזהב



וויסקי הסקוטי "גולד הריטג'" מבית לייבל 5 הוא יצירה חדשה של וויסקי סקוטי עם בלנד עדין, חלק, איכותי ומאוזן היטב. בשל אופיו הייחודי, טעמו העשיר ומראהו היוקרתי, הוא ממוצב גבוה בתוך סדרת מוצרי לייבל 5 הוותיקה - בין הוויסקי הקלאסי לזה המיושן במשך 12 שנים ויותר.



גולד הריטג' הנו למעשה ערבוב עשיר של מגוון סוגי ויסקי, בהם ויסקי סקוטי מאלט שהתיישן במשך 20 שנים ויותר. גולד הריטג' נוצר מתוך תשוקה לשלב בין טעמי הוויסקי מאלט המעושנים לבין נגיעות הווניל הקרמי של וויסקי הדגנים. העדינות, בהיותה הסימן המסחרי של קו מוצרי לייבל 5, מורגשת באמצעות רמזים עדינים של עץ וניחוח מתובל.



הניחוח של הוויסקי הוא של תיבול עדין של קינמון עם דומדמניות שחורות בשילוב ניחוח גלידת וניל קרמית. טעמו הוא שילוב יוצא דופן של אלון מתקתק ועשיר עם נגיעות מעושנות ותבלינים קלויים. הסיומת שלו ארוכה וחלקה. מומלץ לשתות נקי, אולם נסו להוסיף כמה טיפות מים על מנת לשחרר את הטעמים.



כוהל: 40%. תכולה: 750 מ"ל. מחיר מומלץ: 119 שקלים.