שבוע הקולינריה הצרפתית מתקיים בארץ בפעם החמישית, בין התאריכים 6-10 בפברואר, ובמהלכו 22 שפים צרפתים וקונדיטור אחד, מהטובים שבצרפת, עטורי כוכבי מישלן ופרסים בינלאומיים, יביאו את הפאסון הצרפתי ל-18 מסעדות וקונדיטוריה בשש ערים בישראל: תל אביב, ירושלים, חיפה, טבריה, באר שבע ועכו.



השנה, החליטו להתמקד בשבוע הקולינריה הצרפתית, בחבל אלזס במחוז המזרחי “Grand Est”. חבל אלזס עשיר בטעמים, צבעים וניחוחות ובעיקר עשיר בהיסטוריה. ניתן לגלות שם את אחת מדרכי היין העתיקות ביותר בצרפת המספרות סיפורים מרתקים על דרכי עשיית יין ועל תרבות היין העתיקה וכמובן גסטרונומיה עתיקת יומין, עוגת ה- bäckeoffe, כבד האווז וטארט הפלאמבה.



משלחת השפים הצרפתים, אשר בראשה עומד גם השנה גיום גומז, השף הראשי של ארמון הנשיאות האליזה ונשיא עמותת הטבחים של הרפובליקה הצרפתית, ותכלול שפים מאלזס, תחשוף בפני הקהל הישראלי את נפלאות המטבח הצרפתי בכלל והמטבח של אלזס בפרט.



קולינריה בסימן עשייה חברתית


מבחינת הצרפתים, קולינריה צרפתית היא ביטוי למסורת השיתוף הצרפתית ועשייה חברתית היא לב המסורת. בארוע השנה יתקיימו סדנאות בישול במוקדים חברתיים, כגון נשות מרכז "אהטה" ("אחותי" באמהרית), עמותה המהווה מרכז תעסוקתי ותרבותי ליוצאות אתיופיה הנועד להעצמה אישית. השף גיום גומז ודן אבולקר, שף השגרירות, יבשלו עם הנשים אינג'ירה עם נגיעות מודרניות. בנוסף, יבשלו השפים מנות צרפתיות קלאסיות עם ילדי עמותת "אליפלט" לילדי פליטים, שיתארחו בבית שגרירת צרפת הלן לה גל.



שגרירת צרפת בישראל סיפרה כי "בכל שנה, שבוע הגסטרונומיה הצרפתי בישראל מהווה הזדמנות בחידוש הקשרים המחברים אותנו לישראל במרחב הנדיב והלבבי של הגסטרונומיה פאול. השנה, ביקשנו להביא למודעות הציבור את עבודתה של עמותת "אחותי" שמסייעת ותומכת בנשים מוחלשות, ואת עמותת "אליפלט" שמאפשרת לילדי פליטים קשיי יום להיקלט במועדוניות טיפוליות-חינוכיות. אני נרגשת וגאה לארח במעון צרפת את הנשים והילדים ליום של חילופי תרבות סביב הדבר שמאחד את בני האדם יותר מכל: ארוחה טובה!".



איפה ומתי?


השפים יתארחו ב-18 מסעדות שונות וניתן למצוא גם מידע בדף הפייסבוק של האירוע: www.facebook.com/sofrenchsofood



לדוגמא: תלמידי בית ספר דנון לבישול יארחו את השף סיריל בונארד השף והבעלים של מלון פארק היוקרתי באוברנה שבאלזס, לשני ערבים 07-08 בפברואר, בסקול-יארד, המעבדה הקולינרית החדשה של בית ספר דנון. בכל ארוחה יזכו 22 סועדים בלבד, לחלוק ערב בלתי נשכח, בו יבשל השף סיריל בונארד לצד סגל בית הספר מנות מהמטבח האלזסי שהוא אחד המטבחים האזוריים המעניינים של צרפת המאופיין בהשפעות גרמניות ומשלב בין חומרי הגלם המאפיינים את האזור, לבין הטכניקות והתרבות הקולינרית הצרפתית.



בונארד התחנך אצל כמה מגדולי השפים של צרפת אבל גם מציע פרשנות חדשה ומעניינת למנות קלאסיות ידועות. בונארד יבשל ארוחות אלזסיות שיחגגו את כל השפע והטעמים של המטבח האזורי המיוחד הזה בסגנונו האישי והחדשני.



השף פאול קורטו



הארוחה כוללת חמש מנות, ומלווה ביינות אזוריים ושתייה ללא הגבלה. התפריט בשרי ואינו כשר ומחיר הארוחה ליחיד 380 ש"ח .


להזמנת כרטיסים למשתה האלזסי: http://schoolyard.danon.org.il/so-french-so-food/



שף קובי בכר ממסעדת הרופטופ שבמלון היוקרה ממילא יארח את שף קנטין ז'ופלה בעל כוכב מישלן. השניים רקחו תפריט מיוחד ובו ניחוחות וטעמים המחברים בין פרובאנס לירושלים, בין המנות לדוגמא: טרטר דג ים, שמן תה פרחים וירקות גינה צבעוניים; שקדי עגל צרובים, אנלוטי ערמונים וקציפה של קוניאק; חטיף תמר מג'הול וכבד אווז; הביצה המושלמת, ציר פטריות יער, סלט עדשים וכמהין שחור מפריגור; זביון למון גראס, סורבה פינק לידי ועוגיית טרגון.



שף ז'ופלה, עומד בראש קסטלראס, מסעדה משפחתית, הנמצאת בתוך מלון בוטיק והוא מחבר ומוציא לאור של "מפגשים אניני טעם לקיץ ולחורף". המסעדה הראשונה שלו בסיינס שזכתה ב- Bib gourmand במדריך מישלן לשנת 2011. שנה אחר-כך פנה להרפתקה חדשה ולקח את ניהול המטבחים של מסעדת "קסטלראס" השייכת למשפחת קארו ובשנת 2015 זכה בכוכב אחד במדריך מישלן.



האירועים בתל אביב:


❖ השף ג'לברט קאלר, זוכה כוכב מישלן ממסעדת Auberge du Cheval Blanc יתארח במסעדת סיטארה.


❖ השף ג'וליאן בינז ,זוכה כוכב מישלן בעברו, יתארח במסעדת דלאל לצד השף גולן גורפינקל .


❖ השף מישל הוסר ממסעדת Le Cerf במארלנהיים וזוכה כוכב מישלן יתארח במסעדת "Olive Leaf" במלון שרתון במטבח השף בועז דרור המציג תפריט ים-תיכוני כשר.


❖ השף אלקסי אלברכט ממסעדת Au Vieux-Couvent וזוכה כוכב מישלן יתארח בקלואליס של השף ויקטור גלוגר וכן במלון הילטון תל אביב.


❖ השף פסקל בסטיאן ממסעדת Le Cheval Blanc שבלמבאך וזוכה 2 כוכבי מישלן יתארח במטבח של השף אוראל קימחי במסעדת פופינה שבנווה צדק.


❖ השף הוברט מאץ ממסעדת L’Hostellerie du Rosenmeer וזוכה כוכב המישלן יתארח במטבחו של השף אביב משה במסעדת קוואטרו


❖ אמן האפייה רולנד הרצוג יתארח במאפיית בייקרי.



האירועים בירושלים:


❖ השף לורן דלארבר ממסעדת la Tour d'argent יתארח אצל השף שלום קדוש במסעדת ״פרה על הגג״ שבמלון לאונרדו.


❖ השף פרדריק סימונין ממסעדת "Frederic Simonin" וזוכה כוכב המישלן יתארח במסעדת La Régence שבמלון קינג דיוויד במטבחו של השף דוד ביטון.


❖ השף ניקולא טרדיבל ממסעדת L’Accolade à Paris יתארח במסעדת מונא.



השף סטפן לאזר



האירועים בחיפה:


❖ השף סבסטיאן סנז'ו ממסעדת Le Relais des Moines וזוכה כוכב המישלן יתארח זו השנייה ברציפות בנמל 24 במטבח השף רן ראש.


❖ השף דוד ראטגברממסעדת L'ASSIETTE יתארח בביסטרו וניה.


❖ השף מתיו מואטי ממסעדת Iratze הפריזאית יתארח במסעדת מורל.


❖ השף פבריס אידיאר ממסעדת L’Illura בסן ז'אן דה לוז יתארח במסעדת צ׳יז עם השף ראי גרבר



האירועים בעכו:


❖ השף אוליביה דה סילבה ממסעדת L’Odas, בעל כוכב המישלן, יתארח אצל השף אורי ירמיאס במוסד הדגים אורי בורי.



האירועים בטבריה:


❖ בשיתוף פעולה יוצא דופן יבשלו השפים סטפן לז׳הזוכה כוכב מישלן ממסעדת ארשנג', פבריס מויה ופול קורטו ממסעדת Le Saint-Georges במסעדת רוברג שבטבריה תחת הכותרת ״כשהמטבח הצרפתי פוגש את המטבח הגלילי״ ביום שלישי (7.2).



האירועים בבאר שבע:


השף אלקסי סן מרטן ממסעדת Viscos, יתארח במסעדה הדרומית ביותר- Kepasa.