יקב אלכסנדר הוקם בשנת 1996 בידי יורם שלום ונושא את שם אביו - מורו והשראתו לעשיית יין, אלכסנדר שלום ז"ל. ביקב נמשכת מסורת עשיית יין בת 100 שנה, שהחלה בתוניסיה, שם ייצרו הסב והאב, ברונו ואלכסנדר (סנדרו), יין ביתי. היינן יורם שלום החליט להקים את היקב בעקבות אהבתו ליין ולאחר מפגשים שערך עם כורמים מאזור כרם בן זמרה. כאוטודידקט, רכש ידע מספרות מקצועית, מהאינטרנט ומסיורים והשתלמויות בחו"ל. "היין הראשון שעשיתי לא היה ראוי אפילו כחומץ", סיפר לי כשביקרתי אצלו ביקב שבבית יצחק. מאז הוא השתפר הרבה.



יורם מקפיד לנסוע כמה פעמים בשנה לחו"ל ולבקר ביקבים שונים. הוא יוזם שיחות עם ייננים מקומיים ומתעניין בדרכי ייצור היין. בתחילת דרכו הוא לא היסס לשאול גם קולגות בארץ. כיום ייננים חדשים מגיעים להיעזר בניסיונו. ייצור היין מתחיל באור ראשון, עת נבצרים הענבים, נארזים בארגזים קטנים השומרים על מרקמם העדין ומגיעים קרירים אל היקב. היין עובר תסיסה והשריה של כמה שבועות ואחר כך עובר יישון ממושך בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי במרתפי היקב. לאורך כל הדרך מטופלים הענבים מכל חלקה בנפרד. הבלנד הסופי נוצר כמה חודשים לפני הבקבוק, דבר המאפשר השגת אופי איכותי ביותר של היין.



טעמנו את היין אלכסנדר הגדול קברנה סוביניון 2011, שיורם משיק בפעם ה־14. קברנה סוביניון הוא אחד היינות מסדרת הדגל של יקב אלכסנדר, והוא זכה בפרסים רבים וקצר הצלחות בישראל וברחבי העולם. היין מופק מענבי קברנה סוביניון, ענבי פטי ורדו וענבי קברנה פרנק. הענבים עוברים מיון קפדני בטרם הם עוברים לריסוק וטיפול. היין מתיישן בחביות במשך 36 חודשים. התוצאה נפלאה: יין עשיר, מלא ובנוי לתלפיות עם טעמים ושכבות שונות. האיור שבתווית הנו פרט מטבעת היהלום שעוברת מדור לדור במשפחת שלום, למעלה מ־120 שנה. שיעור האלכוהול ביין הוא 14%, והמחיר הוא 320 שקלים.



במהלך הסיור שלום מציג בפני גם את יינות "סדרת ההורים", ובהם ליזה סוביניון בלאן 2015, הנקרא על שם אשתו של אלכסנדר ז”ל. זהו יין על טהרת ענבי הסוביניון בלאן, שגדלים בכרם ותיק בן 35 שנים הנמצא בכרם בן זמרה שבגליל העליון, 870 מטרים מעל פני הים. ליין צבע זהבהב בהיר. הארומה שלו מורכבת ומשלבת ליים, אשכולית ודשא קצוץ עם נגיעות של פרי טרופי בשל כאננס. טעמו של היין חד, ארוך ומאוזן עם חמיצות טובה ומאוזנת בפרי. זהו יין רענן ואלגנטי בעל 12.9% אלכוהול, שמחירו 100 שקלים.



הבשורה האמיתית עבור צרכני היין היא שמעתה יינות יקב אלכסנדר, שעד כה ייצא את רוב תוצרתו לשווקים כשרים מעבר לים כמו ארצות הברית, אירופה ויפן, יהיו נגישים יותר גם לקהל הישראלי. זאת משום שחברת ספיריטים סחר, יבואנית וודקה ואן גוך ומותגי אלכוהול נוספים, חתמה על הסכם שיווק והפצה עם יקב אלכסנדר. היקב מפיץ כ־60 אלף בקבוקים בשנה בשלוש סדרות. "מטרת החיבור היא להפוך את היקב למותג ישראלי, המסוגל להתחרות בשוק היין בישראל, המיובא והמקומי, ולהפוך לגורם מוביל בענף", מסכם שלום.




אירוע - ברוח החג



בר הקוקטיילים התל־אביבי "בוטניקה" יציינו מחרתיים, ב־5 במאי, את סינקו דה מאיו, היום שבו חוגגים המקסיקנים בכל העולם את ניצחונה של מקסיקו על צרפת בקרב על העיר פואבלה ב־1862. החגיגה תכלול תפריט ספיישל של קוקטיילים, שיוגש נוסף לתפריט הרגיל, ובו יוצעו קוקטיילים מיוחדים לחג, כמו Viva Mexico המכיל טקילה Herradura Añejo, מזקל Del Maguey Vida, ליקר תפוזים גראנד מרנייה, דבש אגבה, ביטר שוקולד וזסט אשכולית על בלוק קרח בוטניקה. כמו כן, תהיה 50% הנחה על צ'ייסרים של טקילות ומזקל במהלך הערב. המבלים יוכלו גם ליהנות ממנות חג מיוחדות, כמו טורטייה סלמון, מגדל נאצ'וס וגוואקמולי ומנת טאקו גוואקמולי וחזה בקר כבוש.



"בוטניקה", רחוב הירקון 78, תל אביב. 03-9330339


קוקטייל "ויוה מקסיקו". צילום: יח"צ
קוקטייל "ויוה מקסיקו". צילום: יח"צ





בקבוק - מטילים רימון



יקב גת רימון מוציא ליקר שמורכב מלימונצ'לו קלאסי עשוי מלימונים וקליפות ליים ומיין רימונים. הפקת יין מרימונים הייתה ידועה כבר בתרבויות הקדומות של פרס, הודו וארמניה. הרימון תפס מקום חשוב בתרבות עד שפרי הרימון, כתרו וגרגיריו שימשו כפרט עיצובי בתכשיטים ובארמונות. בתרבויות אלו ידעו לנצל גם את הסגולות הבריאותיות של הרימון וליהנות מטעמו לאורך השנה כולה באמצעות יין שמשתמר בכדי חרס מתחת לפני האדמה.



ביקב גת רימון משלבים בין הידע המודרני לטכנולוגיות העתיקות ויוצרים יין רימונים עשיר בצבע ארגמני עמוק ומלא בטעמים וניחוחות. הרימונים מתקבלים מהבוסתן במזכרת בתיה בתיבות איסוף, כדי למנוע מעיכות בפרי ומגע לא מבוקר בין עסיס הרימון לקליפה המרירה. הרימון עובר תהליך פירוק וסחיטה, שמאפשר לשלוט ברמת ההשפעה של הקליפה על העסיס. לאחר סינון ראשוני מועבר עסיס הרימון לתסיסה קרה ומבוקרת בתהליך דומה להתססת יין. התסיסה נעצרת באופן טבעי, כאשר הכוהל הוא בשיעור 14%־15%. מומלץ להגשה קפוא. 17% אלכוהול. מחיר לבקבוק של חצי ליטר: 75 שקלים.