אף שהמאכל המסורתי של ל"ג בעומר, תפוח אדמה, מוגש במעמד זה לרוב שלם, צלוי ומפויח, מה דעתכם להכינו השנה באופן קצת שונה, נגיד, בתוספת שקשוקה? כך אנו שומרים על רעיון הגשת תפוחי אדמה שלמים, אך במקום להכניסם למדורה, נשתמש בתנור. לצורך הכנת תפוח אדמה במילוי שקשוקה אפשר להכין רוטב עגבניות, סלט פלפלים או סלט עגבניות. והתוצאה: פינוק אמיתי, שיכול לשמש כארוחת ערב מעניינת, בלי עשן אך עם המון טעם.



תפוחי אדמה שקשוקה


החומרים (ל־6 סועדים):



6 תפוחי אדמה בגודל בינוני



2 כוסות של סלט עגבניות ופלפלים מוכן או רוטב עגבניות ופלפלים סמיך



6 ביצים קטנות



מלח ופלפל שחור לפי הטעם



לבזיקה וציפוי:

שמן זית



מעט פירורי לחם/ קמח מצה/ קמח תירס/ או פירורי פנקו



תפוחי אדמה ממולאים בשקשוקה. מבשלים עד שתפוחי האדמה מתרככים, אך לא לגמרי. צילום: פסקל פרץ רובין
תפוחי אדמה ממולאים בשקשוקה. מבשלים עד שתפוחי האדמה מתרככים, אך לא לגמרי. צילום: פסקל פרץ רובין



אופן ההכנה:

1. מניחים את תפוחי האדמה בסיר רחב ועמוק ויוצקים מים עד כיסויים. מניחים על להבה בינונית ומביאים לרתיחה. מכסים ומבשלים כ־25־30 דקות, עד שתפוחי האדמה מתרככים, אך לא לגמרי. מסירים מהלהבה ומסננים את המים. מצננים קלות את תפוחי האדמה במי ברז עד שאפשר לאחוז בהם בנוחות.



2. בעזרת סכין משוננת חותכים שכבה דקה, כחצי סנטימטר, מתפוחי האדמה. נוטלים כף פריזאית או כפית ומוציאים את פנים תפוחי האדמה, ומניחים אותו בקערה נפרדת. כך יוצרים מעין כיס או אמבטיה בתפוחי האדמה. יש להיזהר לא לפצוע את דופנות תפוחי האדמה ולא להותיר שוליים עבים מדי.



3. בעזרת מברשת מברישים במעט שמן זית את תפוחי האדמה ואת שוליהם. מפזרים על השוליים את פירורי הלחם או הפנקו - שמן הזית יעזור בהדבקתם אל תפוחי האדמה. פעולה זו נועדה לתחום את השוליים ולמנוע זליגה מתוך תפוחי האדמה.



4. נוטלים כף או שתיים מרוטב העגבניות והפלפלים וממלאים את תפוחי האדמה. הקפידו לא למלא יתר על המידה ולהשאיר מקום לביצה.



5. מסדרים את תפוחי האדמה בתבנית תנור מרופדת בנייר אפייה. יש לוודא שהם יציבים ולא נוטים לשום צד, כדי שהתכולה לא תזלוג החוצה.



6. מכניסים בזהירות לתוך תפוח האדמה ביצה ובוזקים מעל מלח ופלפל. מכניסים את התבנית ובה תפוחי האדמה לתנור שחומם מראש לחום בינוני (180 מעלות) ואופים כ־20־25 דקות. מוציאים ומגישים.



טיפסקל


הקפידו להשתמש בתפוחי אדמה בגודל בינוני, כאלו שיכולים להכיל בצורה נוחה את התכולה. רצוי להשתמש בביצים קטנות, כדי שישבו בנוחות בתוך הערוגה שניצור בתפוחי האדמה. את פנים תפוחי האדמה, שמוציאים, אפשר לשלב בסלט עם גרגירי תירס, בצל סגול, תבלינים ומיונז.