אני מאוד אוהבת פרג, ומרבה להכין איתו עוגות וגלילות, כמו גם מעטרת בגרגיריו לחמים ולחמניות. לפני כמה שבועות קיבלתי פנייה מאחת הקוראות, שביקשה מתכון לעוגת פרג ללא גלוטן וכמות קטנה של סוכר. לכן החלטתי לקחת את אחת העוגות האהובות עלי - עוגת פרג ותפוחים - ולהתאימה לנמנעי הגלוטן. וכך, אחרי שהחלפתי את הקמח ושיחקתי עם הסוכר - מצאתי שאפשר להקטין את כמות הסוכר משמעותית, להשתמש בסירופ אגבה או לשלב פירות מיובשים - התקבלה עוגה רכה, נימוחה ולא מתוקה מאוד. אם מעוניינים בעוגה קצת יותר מתוקה, ניתן לחזק אותה לפני ההגשה בזרזיף קל של סירופ אגבה.



במסגרת השינויים שערכתי במתכון המקורי, החלפתי גם את החמאה או המחמאה בשמן קוקוס. אפשר לעטר את העוגה בשבבי קוקוס קלוי או לצפותה בציפוי שוקולד, בקרם שוקולד או בקצפת לפי טעמכם. מעל לציפוי השוקולד או הקרם מפזרים אגוזים גרוסים או שבבי שקדים מולבנים. 



עוגת פרג ותפוחים



החומרים: (לתבניות אינגליש קייק או תבנית עגולה קפיצית בקוטר 26 ס"מ)



לבצק:
4 תפוחי עץ בינוניים חמצמצים


3 כפות סירופ אגבה


6 ביצים, מופרדות (לחלבונים וחלמונים)


½1 כוסות תחליף סוכר


200 גרם גרגירי פרג, טחונים


80 גרם שמן קוקוס


2 כפות קורנפלור


2 כפות צימוקים או חמוציות ללא סוכר


2 תמרים מגולענים חתוכים לקוביות קטנות


1/2 כוס קמח נטול גלוטן, מנופה



לעיטור:
סירופ אגבה


2 אגוזים קצוצים או בוטנים גרוסים וקלויים



אופן ההכנה:



1. קולפים את התפוחים, מנקים מהליבה וחותכים לקוביות. מניחים בסיר את קוביות התפוח וסירופ האגבה. מוסיפים מים עד כיסוי ומביאים לרתיחה. מבשלים עשר דקות, מסננים ומועכים את התפוחים.



2. מקציפים את החלבונים במערבל במהירות גבוהה, תוך הוספה הדרגתית של תחליף הסוכר, עד קבלת קצף גמיש ויציב. מערבבים את התפוחים המעוכים עם החלמונים, הפרג, שמן הקוקוס, הקורנפלור, הצימוקים והתמרים. מקפלים את הקצף לתערובת, ולאחר מכן את הקמח.



3. יוצקים את התערובת לתבנית משומנת ומשטחים. אופים במשך כשעה בתנור שחומם מראש ל־170־180 מעלות. מצננים. מפזרים מעט אגוזים או בוטנים קלויים ומזלפים מעט סירופ אגבה.



טיפסקל


אפשר להחליף את התפוחים החמצמצים בכל זן תפוחים אחר או באגסים. אל עיסת הבצק ניתן להוסיף כל תוספת שאתם אוהבים. במקום ציפוי או קרם שוקולד, אפשר להסתפק בבזיקה קלה של אבקת סוכר או זילוף קל של סירופ אגבה או מייפל.



הקפידו לבדוק היטב את גרגירי הפרג: הם חייבים להיות טריים ולא מרירים או מעופשים. רצוי לקנות אותם ממקום שבו התחלופה גדולה, וגרגירי הפרג נשמרים במקררים, במיוחד בקיץ.