שנת מתישהו לפני הספירה, מישהו משאיר דגנים בכד והולך לישון. בלילה יורד גשם ומציף את הדגנים במים. במשך כמה ימים הדגנים תוססים בכד. החבר'ה הקדמונים שותים את המים המותססים, רואים כי טוב, וכך נולדת הבירה הראשונה. שמקורה, כאמור, בטעות. עם הזמן השתדרגה השיטה ולבירות נוספו עוד צבעים, טעמים וריחות. 
 
בשנת 1991, כשבישראל שוק בירה מצומצם ומקומי, חתמה החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה) הסכם להפצה בלעדית של כל מוצרי ומותגי קרלסברג וטובורג בישראל ובכך פתחה את השוק המקומי לגיוון של בירות בינלאומיות ואיכותיות.
 
בשנת 1994 הקימו בעיר אשקלון  - למה שם? בגלל הרכב המים המצוין ששוכן במאגר שקמה שמתחת למבשלה - את מבשלות הבירה של קרלסברג בשיתוף פעולה עם מטה קרלסברג העולמי. שנה אחר כך החלה המבשלה לייצר בירה. 
 

בשבוע שעבר סיירתי בפס הייצור של המבשלה שכבר 22 שנה מייצרת בירה ללא הפסקה. "אין דבר כזה לא אוהב בירה, פשוט עוד לא טעמת את הבירה שלך", אומר עופר חבקין, מדריך בכיר באקדמיה לבירה, שאחד מתחביביו הוא להתאים בירה גם לאלה שקשה להם עם המשקה המריר. "יש 400 מותגי בירה בישראל", הוא אומר, "לא הגיוני שלא תתאהב בכמה מהם". 
 
כיום מיוצרים במבשלה המותגים קרלסברג, טובורג, סטלה ארטואה, הולסטן ומאלטי. מי שעומד מאחורי הצלחת המבשלה הוא צוות מהנדסים ישראלי שעבד בשיתוף עם מומחים מקרלסברג הבינלאומי. יחד, הם תכננו והקימו מפעל מודרני עם הציוד והטכנולוגיה מהמתקדמים בעולם, שכל המערכות וקווי הייצור בו ממוחשבים ואוטומטים.
 
כידוע, קרלסברג וטובורג הם מותגים דנמרקיים. איך מצליחים לייצר את אותה הבירה בדנמרק ובישראל?  "הבירה בארץ מיוצרת עם אותם חומרי גלם שמשמשים לייצור הבירה בדנמרק ובמבשלות קרלסברג אחרות ברחבי העולם", מסביר חבקין, "חומרי הגלם מיובאים לישראל רק ממקורות שמאושרים על ידי קרלסברג הבינלאומית. אפילו את השמרים אנחנו מקבלים כל כמה חודשים מדנמרק ומרבים אותם במעבדה. במבשלת הבירה בארץ הוקם מערך אבטחת איכות הכולל צוות טעימות שפועל באופן קבוע ועורך מבחני טעימה לבירה המיוצרת. גושפנקת איכות נוספת ניתנת לנו ממערכת הבקרה הבינלאומית של קרלסברג, שלמרות שנחשבת מהמחמירות בתחומה בעולם, למבשלה שלנו היא נותנת ציונים מעולים". 
 
לבירה, שהיא המשקה השלישי הנמכר ביותר בעולם (הראשון הוא מים והשני הוא תה), יש לא מעט יתרונות: היא מעלה את הכולסטרול הטוב, יש בה מרכיבים שנלחמים בתאים סרטניים ואין בה חומרים משמרים. 
 
הדגנים שמרכיבים את הבירה מעניקים לה ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים ואנטי אוקסידנטים. ממש כוס של בריאות. גם כמות הקלוריות ב-100 מ"ל בירה נמוכה יותר מכמות הקלוריות שתמצאו ב- 100 מ"ל יין או בכל ליקר אחר. 
 
פס הייצור באשקלון כמרקחה. 36 אלף בקבוקי בירה מיוצרים בפס הזה בכל שעה. כל בקבוק מסומן כך שניתן לעקוב אחריו. כך שאם משה מעפולה מתלונן שלבירה שקנה יש ריח מוזר, בעזרת המספר הסידורי שעל הבקבוק יכולים לדעת בדיוק באיזו דקה היא מולאה ולנסות לעלות על הבעיה. 
מדובר בהחלט בגאווה ישראלית. המפעל באשקלון זוכה באופן קבוע בפרסים. הוא זכה לא פעם בחמשת כוכבי היופי מטעם "ארץ ישראל יפה". בשנת 1997 זכה המפעל בפרס "מגן הסביבה לתעשייה" וכן זכה בדגל היופי הארצי בשנת 2000 ובדגל המשרד לאיכות הסביבה. 
 
לקראת סיום אנחנו פוגשים את ענת מאיר, הברומייסטר הראשית במבשלה. היא עובדת בחברה 22 שנה, מהיום הראשון, והתחילה כלבורנטית במעבדה לאחר שסיימה לימודי ביולוגיה. "המגמה בישראל בשנים האחרונות היא בירות פחות מרות, יותר פירותיות, יותר קלות לשתייה", היא מספרת, "זו הסיבה שקטגוריית בירות החיטה עולה משמעותית". 
 
המבשלה פתוחה למבקרים בתיאום מראש ומקבלת קבוצות לסיורים, הדרכות וטעימות תמורת תשלום סמלי. 
מבשלת קרלסברג באשקלון. צילום: יח"צ
מבשלת קרלסברג באשקלון. צילום: יח"צ


אירוע - בית יהודה
מועצת מטה יהודה מאחדת את שש מבשלות הבירה באזור, לצד מבשלות אורחות, ליומיים של בירה ומוסיקה. האזור הפך בשנים האחרונות למעצמת בירה, לאחר שהתרכזו בו מספר משוגעים לדבר שהתאהבו ביצור בירה, פתחו מבשלות בוטיק ביתיות  וכיום מציעים עושר של טעמים וסגנונות ייצור במבשלות הביתיות. 
 
הפסטיבל יתקיים במיני ישראל, ובין המבשלות המציגות ניתן למצוא את מבשלת פפו, מבשלת שריגים, מבשלת שפירא, מבשלת השחר, מבשלת מוסקו ומבשלת באסטרס סיידר. 
 
במהלך הפסטיבל ניתן יהיה להכיר גם הבירות הוותיקות והמוצלחות של המבשלות השונות, לצד מספר בירות חדשות ומסקרנות. מבשלת השחר יציגו את בירת יעל - בירת חיטה ורימונים בעלת צבע וטעם שעוד לא מכירים; מבשלת מוסקו יציגו לראשונה את הבירה המעושנת החדשה שלהם; מבשלת שפירא יציעו לטעימה את בירת ה־IPA החדשה שלהם - שפירא ipa simcoe 2017; מבשלת שריגים תשיק את בירת הקיץ החדשה שלהם ועוד. 
פסטיבל בירה כפרית 2017, ימים רביעי וחמישי 12־13 ביולי, 18:30־23:00, מחיר: 38 שקלים, כולל כוס מתנה ושובר לשתי טעימות. שליש בירה נוסף ב־15 שקלים 


 
משקה - פותחים את הברז
אם אפשר למזוג בירה מהחבית, למה שלא נעשה את זה עם יין? בשבוע שעבר השיק יקב הרי גליל יין רוזה מהחבית. הרוזה, שיימזג מהחבית בברים ומסעדות ברחבי הארץ, הינו בלנד גלילי העשוי מענבי סנג'ובזה, פינו נואר, ברברה וגרנאש, קליל ומרענן, 12% אלכוהול. החבית מכילה עשרה ליטרים יין. השקת יין מהחבית היא חלק מאסטרטגיית בת קיימא שיקב הרי גליל מוביל. החבית ידידותית לסביבה וחוסכת שימוש בבקבוקים, פקקים ותוויות.

בנוסף, מאפשרת נגישות ליין עבור קהל רחב של צרכנים המחפשים יין איכותי במחיר אטרקטיבי. החביות מוצבות במקומות לא שגרתיים ונקודות מכירה מגוונות כמו רסטו-ברים, בתי קפה, חנויות יין ועוד. לרגל ההשקה ובמהלך חודש יולי, כל יום חמישי בין השעות 18:00 ל־20:00 תתקיים חגיגת ROSE HOUR במגוון מסעדות וברים ברחבי הארץ. במסגרתה תוכלו ליהנות מ־1+1 על כוס יין רוזה מהחבית. החגיגות  יתקיימו ב"ויקי כריסטינה" בתל אביב, "גזיבו" בהרצליה, "גוסטו" בתל אביב, "סילו" בחולון ו"ברנז'ה" באילת.