במהלך השבועות האחרונים עברתי דיאטת ניקוי רעלים. נמנעתי מגלוטן, סוכר, חלב וקפאין. הצלחתי באמצעות ניקוי הרעלים לרדת כשני קילוגרמים, וברצוני לשמור על המשקל. כיצד ניתן לשוב לאכול גלוטן, חלב, סוכר וקפאין בלי לעלות במשקל?



“עלייך לבנות לעצמך תפריט מותאם אישית. מבחינה בריאותית, הגוף אינו זקוק לגלוטן, אך אם ברצונך לשוב ולצרוך גלוטן, את יכולה להחליף את אחד הפירות שאכלת במהלך היום בפרוסת לחם. מנת פרי ממוצעת של תפוח גדול היא כ־100 קלוריות ושווה לשתי פרוסות לחם קל עם גבינה. המירי פרי אחד ותאכלי כריך. לא להוסיף – להחליף. בנוסף לכך, ניתן במקום הפרי לקחת כוס חד־פעמית מלאה בדגנים מלאים שאת אוהבת או שיבולת שועל. בנוגע לסוכר, החלב והקפאין שבקפה, אני מציעה לך להחליף לממתיקים כמו סטיביה וסוכרלוז ולעבור לחלב דל שומן, חלב שקדים או חלב סויה”.




אני בת 65. ברגע שאני מתחילה לאכול קינואה, אני לא מצליחה להפסיק. מהי הכמות המומלצת לאכילה? כמו כן, במשפחתי ישנה נטייה לסוכרת, ואני אוכלת גלידה אחת לחודש. כמה גלידה מותר לי לצרוך?


“בקינואה יש המון סיבים תזונתיים. היא נחשבת פחמימה, אך יש בה הרבה חומצות אמיניות טובות. אני ממליצה לך לשקול בסיר מאה גרם של קינואה עם 200 גרם מים ולהקפיד לאכול קינואה בצורה מדודה. זו כמות גדולה, ותוכלי לאכול את כולה ביום אחד. אני ממליצה לך לשלב עם הקינואה קטניות כמו עדשים שחורות שישביעו אותך. ניתן אף לשלב את הכמות הזו יחד עם סלט טעים או לשלב כתוספת לארוחה של מנת עוף. גלידה אחת לחודש היא ממש הקצנה, ואת יכולה להרשות לעצמך יותר. ישנן גלידות יוגורט שניתן לרכוש אותן ללא סוכר, ואין כמעט בעיה לצרוך אותן באופן שגרתי. יש גלידות נהדרות ללא סוכר, ואם את רוצה להרשות לעצמך מדי פעם גם גלידה רגילה, אז מותר לך. אל תהיי קשה עם עצמך יותר מדי”.





קיימים היום כל כך הרבה סוגי יוגורט. איזה מהם עדיף לבריאות?


“ביוגורטים המבוססים על חלב עזים וכבשים יש פחות לקטוז מחלב פרה. הם מכילים חלבונים שנספגים טוב יותר בגוף ומרכיבים המסייעים למערכת החיסון. בנוסף לכך, ישנם הטוענים כי חלב עזים וכבשים מתעכל טוב יותר עבור אלו הרגישים לחלב פרה. אם את צורכת יוגורטים על בסיס חלב, ואין לך בעיות עיכול, אז גם לחלב פרה יש יתרונות, ואת יכולה להמשיך לצרוך אותו. סוגי היוגורט הפרוביוטיים מכילים חיידקי מעיים טובים שאמורים לעזור נגד עצירות ולסייע להרזיה. אני לא מאמינה כי אכן כך, ודווקא ממליצה על יוגורט רגיל. מעבר לכך, פרות גדלות בישראל בעדרים גדולים, ואני משערת שדווקא העזים והכבשים גדלות במקומות קטנים יותר, ואולי אף מטפלים בהן טוב יותר. מבחינתי, זהו גם שיקול בבחירת היוגורט שאני צורכת”.



קינואה



מהי חשיבות היוד בגופנו? האם יש יוד במים, והאם הוא מסייע לירידה במשקל?


“יוד עבור ילדים הוא חשוב מאוד. הוא מסייע לגדילה תקינה, להתפתחות המוח, ואף חשוב מאוד לבלוטת התריס. יוד נמצא בעיקר במי ים, באצות ובשאר חיות בים, אך בישראל אחוז גבוה של מי השתייה שלנו הם מים מסוננים שעברו התפלה. מים שעברו התפלה מאבדים אחוז גבוה מהיוד. את מי הברז שעברו התפלה, אנו נוהגים גם לסנן באמצעות ברי שתייה, שגם הם גורמים לאיבוד כמות היוד שנותר במים. 30% מהאנשים בישראל סובלים ממחסור ביוד. ניתן לבדוק זאת על ידי בדיקת שתן. בשנים האחרונות ישנה עלייה של כמעט פי שניים בשימוש בתרופות לסיוע לבלוטת התריס שנובעות ממחסור ביוד".


"חוסר ביוד מעכב את שריפת השומנים בגוף, עלול לגרום להשמנה, עייפות, עצירות, אקנה, בעיות מצב רוח, נשירת שיער ועלייה בסיכון לסרטן. הוא גם מפריע לדיאטה, ובהריון מחסור ביוד הוא ממש מסוכן. ילדים צריכים לצרוך כ־90 מיקרו גרם יוד ביום, מבוגרים - 150 ונשים בהריון - כ־220. כמות גדולה של יוד נמצאת במנת סלמון, בפירות ים, באצות וואקמה ובאצות נורי. מי שלא אוכל דגים ואצות - הוא בסכנת מחסור ביוד. יש להיבדק ולשמור על איזון מפני עודף יוד שיכול לגרום לנזקים גם כן”.

עריכה 103FM: איתמר זיגלמן