המוטו שלי הוא לנצל את כל המצרכים שאותם אנו קונים בכסף טוב, עד הסוף. לכן אני לא אוהבת לזרוק "זנבות" של מצרכים שונים, אפילו לא של מאכלים. שאריות של עוף או בשר, למשל, ינוצלו מיד למלית או ישדרגו תוספת, ולא פעם תבשילי ירק יהפכו לבסיס או לרפידת ירקות מעניינת וייחודית למתכון חדש שאני מכינה. 
 
ולמה אני מספרת לכם את זה? אז ככה: מצאתי השבוע במקפיא הביתי שלי בצק עלים מוכן, שאותו הפשרתי לטובת הכנת כיסני גבינה ושבלולי גבינה ותרד. רק שלא הייתי זקוקה לכל הבצק, ונותרה לי ממנו כמות קטנה מאוד. כידוע, לא ניתן להקפיא בחזרה בצק שהופשר, כך שהייתי צריכה לחשוב איך לנצלו. הרי לפח הוא לא ייכנס; לא אצלי. 
 
פתחתי את דלת המקרר ומצאתי כמה תאנים. בתוך שנייה החלטתי שאני מכינה טארט תאנים קטן וצנוע. מה רבה הייתה הפתעתי מהתוצאה, ומיד שלפתי את המצלמה וצילמתי את העוגה. כך גם בחרתי להגיש את המתכון הפשוט והמהיר הזה. 

צילום: פסקל פרץ רובין
צילום: פסקל פרץ רובין

 

אתם מוזמנים להכין את הטארט במתכונת הקלילה הזו. בנוסף, בחרתי להציע לכם גם מתכון לבצק פריך, אם אין לכם בצק עלים מוכן בבית. את הטארט אפשר להכין גם עם תפוחים או אגסים ולהעשירו במעט אגוזים או בשבבי שקדים. בימים אלו רצוי להגיש את הטארט עם גלידת וניל ומעט רוטב מייפל בצד.
טיפסקל
אפשר לעבד את הבצק בידיים: מפוררים את החמאה לתוך הקמח לקבלת פירורים גסים ומוסיפים בהדרגה מים תוך כדי לישה.
את בצק העלים הקפוא רצוי להפשיר במקרר.
טארט תאנים

החומרים:
כ־100־150 גרם בצק עלים מוכן
לבצק פריך:
¼1 כוסות קמח, מנופה
1/2 כפית מלח
1/2 כפית סוכר
115 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות קטנות
1/4 כוס מי קרח
למלית: 
6־7 תאנים חצויות
5 כפות סוכר
3 כפות מים קרים
1־2 כפות מייפל
40 גרם חמאה חתוכה לקוביות
אופן ההכנה: 

1. מעבדים במעבד מזון עם להב פלדה את הקמח, המלח והסוכר במשך כמה שניות. מוסיפים חמאה ומעבדים במשך 10 שניות עד לקבלת תערובת פירורית. מוסיפים בהדרגה מים ומעבדים כ־30 שניות עד קבלת בצק אחיד (ככל שמעבדים פחות, יתקבל בצק פריך יותר). יוצרים מהבצק כדור, משטחים מעט, עוטפים בניילון נצמד ומצננים במקרר במשך שעה לפחות (אפשר להשתמש רק בחצי מהכמות לתבנית בקוטר 22 סנטימטר. את יתרת הבצק שמרו במקפיא לשימוש נוסף).
 
2. למלית: מביאים לרתיחה במחבת סוכר ומים על להבה גבוהה. מנמיכים ללהבה בינונית ומבשלים עד שהסוכר משחים. מוסיפים את סירופ המייפל. לא מערבבים, רק מטלטלים קלות את המחבת מדי פעם. מסירים מהאש ומערבבים פנימה חמאה.
 
3. מניחים שני חצאי תאנים במרכז מחבת ברזל כבדה בקוטר 20־22 סנטימטר שיכולה להיכנס לתנור. מסדרים סביבן בצמוד את שאר התאנים החצויות, כשהצד החתוך כלפי המחבת. מבשלים כ־20 דקות על אש קטנה עד שהרוטב מסמיך. מסירים מהאש.
 
4. מוציאים מהמקרר את הבצק (עלים או פריך) ומרדדים לעיגול על משטח מקומח, בקוטר מעט יותר גדול מזה של המחבת. מסדרים את הבצק מעל התאנים ודוחפים את השוליים פנימה.
 
5. מכניסים את המחבת (אפשר לעטוף את הידית בנייר כסף) לתנור שחומם מראש ל־190 מעלות ואופים במשך 15־20 דקות עד להשחמה. מוציאים מהתנור ומניחים על רשת במשך כ־15 דקות. מצמידים למחבת צלחת הגשה והופכים את הטארט. מגישים מיד