בחודשי הקיץ אני מוצאת את עצמי אוכלת מדי פעם גלידת יוגורט לארוחת ערב. רציתי לדעת מה הערך הקלורי שלה.


“לפי נתונים שקיבלתי מיוגורטייה מסוימת, הערך הקלורי של גלידת יוגורט קטנה רגילה הוא 120 קלוריות. לעומת זאת, גלידת יוגורט ללא סוכר היא בעלת ערך קלורי של 90 קלוריות. בדרך כלל מוסיפים לגלידה תוספות כמו קוקוס טחון, שקדים מסוכרים, שוקולדים, חמוציות, פירות טריים וכדומה. התוספות עלולות להכפיל את כמות הקלוריות. הייתי ממליצה לך לבדוק כמה קלוריות יש בכל תוספת, ואפילו להחליף את רוב התוספות לפירות טריים”.



אני בעלת משקל עודף וסובלת משומן בטני. אני מתקשה לעכל מוצרי חלב, ובמשך כמה חודשים ניסיתי לרדת במשקל אולם ללא הצלחה. כיצד לדעתך אני יכולה לרזות?
“אם המשקל שלך לא יורד, זה אומר שכמות הקלוריות שאת צורכת היא בדיוק אותה הכמות שאת שורפת. אני רוצה שתבדקי מה התפריט היומי שלך ותנסי לראות איך להפחית מעט את כמות הפחמימות ולהחליף אותה בחלבונים. אם יש לך בעיה עם מוצרי חלב ואת לא יכולה להוסיף לתפריט שלך מעדנים וגבינות, נסי להחליף אותם במוצרי סויה למיניהם ובכך להצליח להעשיר את התפריט שלך ולרדת במשקל”.



אני מקפידה לשמור על תזונה נכונה ומכינה לעצמי בכל בוקר שייק ירוק. האם לדעתך יש שילובי ירקות שלא כדאי לחבר יחדיו, כדי להגדיל את ספיגת הברזל והסידן?
“יש בהחלט כל מיני שילובים שיכולים להיות טובים יותר או פחות לספיגת הברזל והסידן שלנו. במידה שאת בוחרת לשלב בשייק שלך עלי תרד עם פטרוזיליה, דעי שזה פחות מומלץ וזאת משום שפטרוזיליה עשירה מאוד בברזל, אבל בתרד קיים חומר המונע ספיגת ברזל. סלרי למשל הוא אחד הירקות העשירים ביותר בסידן, אבל גם אותו לא כדאי לשלב בשייק עם תרד. כדי להגדיל ספיגה של ברזל יש להוסיף לשייק שאת מכינה בבוקר ירקות ופירות העשירים בוויטמין C, ועל כן, כדאי מאוד להוסיף לשייק מעט מיץ תפוזים, קיווי או גויאבה. אם טעים לך להוסיף עוד ירקות בשייק, את יכולה לנסות להוסיף גם פלפל אדום שגם הוא מאוד עשיר בוויטמין C. חשוב שתדעי שהחוקיות הזו מתאימה גם לשאר הארוחות בתפריט היומי שלך, ועל כן, לצורך העניין, אם את אוכלת כריך עם גבינה צהובה או בשר לארוחת הצהריים, כדאי


שתוסיפי פלפל אדום ובכך תוכלי להגביר את ספיגת הסידן”.



אני צמחונית בת 31, ובבדיקות הדם האחרונות שלי התברר שאני סובלת ממדד טריגליצרידים גבוה בדם (כ־330). יתר המדדים היו תקינים, אבל אני לא מבינה מדוע זה קורה. ביקרתי אצל דיאטנית בקופת חולים, אבל היא לא הצליחה לסייע לי ואמרה שאף פעם לא נתקלה בתופעה כזו. אילו מאכלים עלולים לגרום לבעיה?
“חשוב שתירגעי. אינך צריכה להיבהל מכמות המדדים שלך בדם, ראיתי בהחלט מדדים יותר גבוהים. הטריגליצרידים הם שומנים בדם הנוצרים מעודף פחמימות בתפריט היומי. אם את צמחונית והחלפת את החלבונים בפחמימות, זו טעות שעלולה לעלות לך בבריאות בלי שום קשר. במידה שאת אוכלת בבוקר שתי עוגיות גרנולה עם הקפה, הייתי ממליצה לך להחליף אותן בפרוסת לחם מלא עם טחינה או גבינה, בצהריים הייתי ממליצה לך לאכול ירקות בתוספת קטניות כמו עדשים, שעועית לבנה או גרגירי חומוס במקום להתפתות לשניצל צמחי שהוא עשיר מאוד בפחמימות, אבל בעל כמות מזערית של חלבון. לארוחת הערב הייתי ממליצה לך לוותר על פסטות ודומיהן ולאכול ביצה, גבינה וסלט ירקות, ואם בארוחת 16:00 או בלילה את אוכלת פירות, כדאי בהחלט להוריד את הכמות. מעבר לכך, אני ממליצה לגוון את התפריט ומדי פעם להוסיף גם פשטידות עם גבינות, ביצים וירקות. ברגע שתיצרי שינוי בתפריט ותורידי פחמימות וסוכרים, תוכלי לאחר כחודש לראות שינוי בתוצאות הבדיקות. בהצלחה”.



מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM


עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי