מישהו הזיז את הגבינה של רשת “צ’יזקייק פקטורי”, אחת הרשתות הגדולות והמפורסמות בעולם, כל הדרך מלוס אנג’לס עד לישראל, ובקרוב תוכלו לרכוש את העוגות המהוללות שלה בארץ הקודש ואפילו במחיר מפתיע.



הבשורה הזו מגיעה דווקא מגורם פחות מוכר בשוק הקונדיטוריה, אבל מאוד מוכר בתחומו כיבואן קפה, שוקולד וממתקים: חברת “קפה סעדי”, שנבחרה זו הפעם השלישית לרשימת Dun’s 100 המכובדת ומהווה את היבואן הבלעדי של רשת העוגות הפופולרית מארצות הברית. בראש החברה עומדים שני אחים, מוחמד ונאדר סעדי.



“כולם רצים אחרי הטרנד הבריאותי וכבר מתחיל להיות צפוף שם”, מספר כעת דוד דן, מנכ”ל החברה, ל”מעריב המגזין”. “חיפשנו משהו חדשני שיביא בשורה של קטגוריות יחידות מסוגן בהיבט של איכות בוטיקית. רצינו לענות לישראלים על הצורך של ‘להביא את בית הקפה הביתה’; להחזיק בבית עוגת שף שנאכלת גם בניו יורק, גם בבוורלי הילס וגם בתל אביב”.



מוחמד סעדי. צילום: גילי אליהו סוכנות צ'יני



“צ’יזקייק פקטורי” היא רשת מסעדות אמריקאית שנוסדה בחוף המערבי של ארצות הברית בשנות ה־40 של המאה שעברה, וכיום הפכה לאימפריית מסעדות וקינוחים מפורסמים, שבה מבקרים גם מאות אלפי ישראלים מדי שנה. מאחורי הקמת הרשת עומדת אבלין אוורטון, עקרת בית מדטרויט, שקיבלה השראה לאפיית עוגת גבינה עשירה ואוורירית ממאמר בעיתון המקומי בעיר מגוריה. היא החלה בקו ייצור פרטי וקטן שעבד ממטבחה הפרטי, ובשנת 1972 פתחו היא ובעלה את המאפייה הראשונה בלוס אנג’לס. מוצרי המאפייה התבססו על טהרת עוגות הגבינה: גבינה ושוקולד, גבינה ותות, מוס גבינה ועוד. הסוד היה בשילוב המרקמים, וכלל בסיס ביסקוויטים בכמות מדויקת, גוף גבינה קרמית ונימוחה ושמנת עסיסית.



כיום מוכתרת הרשת כמלכה הבלתי מעורערת של עוגות הגבינה, והיא נפרסת ביותר מ־200 סניפים ברחבי ארצות הברית ושאר מדינות העולם. מניות החברה אף נסחרות בבורסה האמריקאית. תפריט הפטיסרי מציע 87 סוגי עוגות גבינה במגוון טעמים, החל מעוגת הגבינה המקורית של אבלין וכלה בעוגת גבינה עם קרמל מלוח, חמאת בוטנים וטופינג של מרשמלו צלוי עם נגיעות קפה.



מעבר למאפים ועוגות, הרשת מציעה כבר מזמן יותר מ־250 סוגי מנות שף ממגוון סוגי הקולינריה. המבחר עצום, המנות מוגזמות והמחיר הוגן - משוואה מוצלחת נוסח אמריקה. “הישראלים אוהבים לבקר ולטעום בעיקר את עוגות הדגל ברשת”, מספר דן. “שנה שלמה ארך המשא ומתן עם היצרן, ובאחת הנסיעות סיפרו לי דיילי אל על אנקדוטה משעשעת כיצד הם סוחבים איתם הביתה עוגות למשפחה ולחברים. עכשיו, כשהעוגה תהיה בהישג ידו של כל ישראלי, הוקל להם שהם פטורים מהמשלוח. זו בדיוק הייתה הכוונה שלנו - מותג שהוא מקסימום איכות במינימום מאמץ”.



סינרגיה בין עולמות


בשלב הראשון צפויה חברת “קפה סעדי” לייבא 12 סוגי עוגות גבינה מתוך המגוון שעומד כאמור על 87 סוגים. העוגות יגיעו ממאפיית הרשת בקליפורניה, קפואות ועמידות למשך 12 חודשים במקפיא הביתי, וישווקו החל מעוד כשבועיים בנקודות מכירה, מסעדות ובתי קפה מובחרים וחנויות קונספט. בינתיים אפשר למצוא את העוגות בחנות היבואן בכפר ברוך ובחנות הבית בנצרת.



החברה מתמקדת כעת ביבוא ליין העוגות ונמצאת בתהליך בנוגע לרשת המסעדות עצמה. במקביל, יושלם קו הפטיסרי של החברה עם ליין מוצרים בלעדי של חברת PASQUIER הצרפתית, המייצרת עוגות בוטיק למעדניות בכל רחבי אירופה אשר מופצות בתוך 48 שעות לכל יעד ביבשת. המגוון הצרפתי יכלול מגשי אירוח של פוטיפורים קפואים ומוכנים להגשה, עוגות טארט במילויים שונים, עוגיות מקרון, אקלייר ועוד.



“אנחנו בוחרים בקפידה את הלוקיישנים שבהם יוצגו העוגות”, אומר מוחמד סעדי. “מתוכנן מיתוג מפתיע בקניונים נבחרים, והשאיפה היא שתפריט ‘צ’יזקייק פקטורי’ ישולב בבתי קפה איכותיים ברחבי הארץ. בכוונתנו ליצור מותג מקומי שייצור סינרגיה מושלמת משני עולמות המתוק, של ארצות הברית ושל צרפת, ולקהל הישראלי תהיה בחירה בין פטיסרי פריזאי משובח לבין ספינת הדגל האמריקנית של עולם הקינוחים”.



הטעמים שישווקו בשלב זה בישראל הם “צ’יזקייק אורגינל” - עוגת הגבינה המקורית; “טוקסידו” - שכבות של מוס שוקולד ומסקרפונה; עוגת גבינה ושוקולד לבן במילוי פירות יער או תות, ריבת חלב, וניל איטלקי, מוס שוקולד; טורט “קטיפה אדומה” הידוע ועוד. בהמשך התהליך מתוכננים להגיע לארץ שלל טעמים נוספים.



העוגות יוגשו לצרכן בשלושה גדלים: שבעה אינצ’ים, תשעה אינצ’ים ועשרה אינצ’ים, וכל עוגה תחולק ל־8־14 יחידות בהתאם לגודלה. המחיר ינוע בין 70 שקלים לעוגת פס, 100 שקלים לעוגה בינונית ו־150 שקלים לעוגה גדולה. בקרוב מאוד, לדברי בעלי החברה, צפוי להסתיים הליך הכשרות, ויהיה אפשר למצוא את העוגות גם ברשתות שיווק גדולות כמותג בוטיק מובחר.



“העוגה שתוגש בישראל תהיה זהה לעוגה המוגשת בארצות הברית במראה, ברכיבים המשובחים ובטעם”, מסביר סעדי. “הרעיון הוא מהפכני למטבח הישראלי. העוגות מגיעות מארצות הברית בטכנולוגיית הקפאה ייחודית ויוצאות לאחר הפשרה, כאילו יצאו עכשיו מהמאפייה. העוגה עטופה בנייר קשיח ובניילון שפותחו במיוחד על מנת למנוע חדירת לחות ונוזלים, ויש עוד כמה אלמנטים סודיים כמובן. המשפחה הישראלית הממוצעת קונה בדרך כלל עוגה בקונדיטוריה, ולא תמיד אפשר לצרוך אותה בהתאם. לרוב היא מתיישנת, מאבדת מטעמה או נזרקת. עוגות ‘צ’יזקייק פקטורי’ מאפשרות פתרון נוח לשנה שלמה במקפיא. היא כבר חתוכה, וכל חלק עטוף בנפרד, כך שבכל פעם שיש אורחים - שולפים פרוסה ושומרים את היתר בהקפאה”.



סדר גודל ההשקעה ביבוא הבלעדי של מוצרי הרשת מוערך בכמה מיליונים, אך בחברת “קפה סעדי” מסרבים לנקוב במספר מדויק.



“ללא הבדלי דת ולאום"


חברת “קפה סעדי” החלה את דרכה בשנת 1972 כחנות קטנה של אב המשפחה, אחמד סעדי, ברחוב פאולוס בנצרת. החנות הפכה למוקד עלייה לרגל של אוהבי המתוק והקפה מכל האזור. בהמשך נכנסו לעסק בניו של סעדי. החברה מייבאת מגוון מותגים אירופיים בבלעדיות הכוללים את מותג השוקולד הפרטי של שופרסל, דברי מתיקה ומזון, קפסולות קפה, קונפיטורות ועוד.



דוד דן. צילום: גילי אליהו סוכנות צ'יני



אחד הסממנים המזוהים עם החברה הוא מודל דו־קיום הלכה למעשה המתרחש יותר מ־40 שנה. “בתערוכות בחו”ל מרבים לשאול אותנו על עניין הלאום. זה מרתק אותם”, מספר דן. “בחברה הזאת עובדים 70 איש: יהודים, נוצרים ומוסלמים. יש תמהיל של שלוש הדתות, וכולם מכבדים את האחר. אנחנו משפחה לכל דבר, ללא הבדלי דת ולאום”. “זו הרמוניה שנמשכת שנים רבות”, מוסיף סעדי. “אין שיח פוליטי ואין התנגשויות. החברה יציבה, העובדים מקיימים ביניהם קשרי חברות ומזדהים איתה, ואין מקום לשיח לאומני”.



“צ’יזקייק פקטורי” מגיעה ארצה דווקא על רקע הדיווחים על סגירתן של יותר ויותר רשתות פטיסרי בארץ, שניסו את מזלן וכשלו. לאחרונה דווח על סגירתו של הפטיסרי הוותיק “מזארין”, מחלוצי הז’אנר בישראל, שהצטרף לסניף של “פושון” שנסגר במתחם שרונה בתל אביב; ולקונדיטוריה "אידלסון 10", שהתמחתה בפטיסרי וגם היא נסגרה. אלא שבחברת “קפה סעדי” אינם מודאגים.



“אנחנו לא חוששים בכלל”, אומר דן. “גילינו שיש רעב גדול בקרב הישראלים למותג שלנו. מבחינתנו, התפיסה היא שונה לחלוטין כי המותג הוא בינלאומי, מדבר בעד עצמו וחזק בכל העולם. עצם העובדה שיש מגוון כה עצום נותן יריעה רחבה לצרכן. הרגלי הצריכה שלנו כישראלים משתנים. אנחנו דורשים איכות בלי למצמץ. ‘צ’יזקייק פקטורי’ מביאה את הבשורה. כבר אין צורך לאפות. יש עוגת שף זמינה, עשירה ומוכנה להגשה בבית במחיר הוגן. אנחנו מאוד מאמינים במוצר וברשת, ויש בנו התרגשות והתלהבות מעוצמת המותג”.