אלו לא הבגדים, צורת הדיבור, מקום המגורים או הטעם המוזיקלי שחושפים את המעמד הסוציו־אקונומי של אדם. אני למדתי, אחרי תחקיר מנומנם של שנים רבות, שמה שבאמת מעיד על הליגה של האדם שיושב מולך הוא מה שהוא מביא איתו לעבודה בארוחת הצהריים. האם הוא מזמין כל יום מ"קופי בר" עסקית עסיסית? האם הוא מבשל לעצמו ומגיע לעבודה עם קופסאות פלסטיק? האם הוא אוכל במבה ממכונת הממתקים למטה?



שמירה על דיאטה במובן של תזונה, לא רק במובן של הרזיה, זה לא עניין שמסתכם רק בכוח רצון או מודעות. דיאטה ותזונה הן עניין פוליטי־כלכלי לכל דבר. אני, אגב, משתייכת לז’אנר שאוכל במבה או קוטג’ ועגבניות שרי בשולחן ארוחת הצהריים המשרדי. ומה זה אומר עלי? שהייתי מאוד רוצה להיות מאלו שסוגרות את נישת הצהריים באיזה סלט דל אך יקר למדי, אבל אני פשוט לא יכולה להרשות לעצמי כלכלית לאכול הרבה יותר בריא או מרזה ממה שאני אוכלת כרגע, בלי להפוך את זה למשרה מלאה נוספת מעבר לזו שכבר יש לי עכשיו.



זה עניין של סדר עדיפויות, תגידו, ואתם בהחלט צודקים. אבל לא יעזור, מרבית האנשים שחיים את אורח החיים של מעמד הביניים הפועל של ימים אלו, לא באמת יכולים להרשות לעצמם כלכלית לעקוב אחרי הטרנדים הסוררים של עקרונות התזונה הנכונה של הרגע. מה שנקרא Wellness, אותה תנועת אורח חיים בריא ונקי במיוחד שמעודדות שלל כוכבניות עתירות ממון דוגמת גווינית’ פאלטרו.



העיוורון של הגברת פאלטרו מול היכולות של האדם הממוצע לעמוד בסטנדרטים של האוכל “הנקי” שהיא מטיפה לו כבר הובא בעבר לרמה מרשימה של גיחוך, באמצעות הניסיון שלה להראות איך היא קונה באמצעות תלושי מזון אוכל בריא לשבוע (כמה ירקות שורש ועוד כמה שטויות, שהוכיחו שהיא ממש לא מבינה מה צריך בשביל להאכיל משפחה שלמה וענייה למשך שבוע שלם). אבל היא כמובן לא היחידה שבוחשת בקדמה. מירנדה קר, לשעבר בת זוגו של אורלנדו בלום וכיום אשתו של אוון שפיגל, מייסד אפליקציית סנאפצ’ט, החליטה גם היא לחלטר ביוזמות אורח חיים בריא. בתפריט - כל מה שאורגני.



קר המתישה, שהיא למי שלא יודע דוגמנית־על ואחת המלאכיות של ויקטוריה’ס סיקרט, השיקה מותג לייף סטייל בשם Kora Organics, שמקדם דברים כל כך נגישים לעם כמו אבקה בשם Noni שעשויה מסופר־פוד אוסטרלי, שקר כלשהו, שקר משלבת במוצרי הטיפוח שלה. “בריאות היא שפע”, אמרה הנ”ל בראיון והוסיפה איך למדה בילדותה לאכול מוצרים טבעיים וטריים שהיא גידלה עם משפחתה בחצר האחורית של ביתם ואיך אכילה בריאה יותר עזרה לה להתגבר על תקופה של דיכאון. ללא ספק, מדובר בדוגמנית שהיא גם תזונאית ופסיכיאטרית חובבת לעת מצוא. מזל שהתרבות שלנו באמת שופעת באושיות כאלו, שמשתמשות בתהילה ובממון שלנו כדי למכור לנו תיאוריות גנריות וטרנדיות לגבי בריאות, ועל הדרך להרוויח מעט יותר את הממון של עצמן.



אל תתבלבלו: אף על פי שהן מנסות לשכנע אותנו שהן בסך הכל מטיפות לאורח חיים בריא ומאוזן - Wellness הוא הגלגול הנוכחי של תעשיית הדיאטה. כן, כן, אין שום הבדל בין הקריאה לאכילת מאכלים נאים לבין שיטת ספירת הנקודות של שומרי משקל. תעשיית הדיאטה, כמו כל תעשייה, פשוט לומדת את הטרנדים של הרגע ומשתמשת בהם לתועלתה. אתם אוכלים נקי באופן מוקפד וכמעט כפייתי? אתם עושים דיאטה? גבירותיי ורבותיי, אל תשלו את עצמכם. אתם בסך הכל עושים דיאטה עם שם וכללים קצת יותר מפונפנים. ארורות תהיו, ליידי פאלטרו וליידי קר, אני אשב לי פה בחושך עם הבמבה שלי, ליד שולחן שלם של אנשים שאוכלים כרובית לא מבושלת ב־50 שקלים לארוחת הצהריים.