לאחרונה טיילתי בקליפורניה, ולא פסחתי על אזור הכרמים שבצפון המדינה, נאפה ואלי. במהלך הסיור נתקלתי ביקב משפחתי שיינותיו משווקים כאן, בישראל, Bogle Vineyards. נכון שאנחנו, בישראל, מושפעים מהיינות של צרפת ואיטליה, אבל אל לנו לזלזל בקליפורניה: מה שאנחנו עוד לא למדנו, הם כבר שכחו. טעמי עץ בשרדונה שנפוצים בישראל? יקבי קליפורניה כבר אחרי זה. יין מחוזק עם 16% אלכוהול שיקבים ישראליים מייצרים כדי להגדיל מכירות? בקליפורניה נגמלו גם מהטרנד המפוקפק הזה.



יקב בוגל ממוקם באזור שנקרא קלרקסברג, כשעה וחצי נסיעה מסן פרנסיסקו, וכרמיו נמצאים ממש מעל נהר סקרמנטו ומושקים ממימיו, בעזרת משאבה שמזרימה מים לשדות.



אף שמשפחת בוגל עוסקת בחקלאות מהמאה ה־19, וורן בוגל ובנו כריס נטעו את הכרם הראשון שלהם בקלרקסברג שבקליפורניה רק בשנת 1968. "התוכנית הייתה להקים פרויקט קטן ומעניין", מספרת ג'ודי בוגל, אשת השיווק ואחת הנינות של מייסד היקב, שנוסד עשר שנים מאוחר יותר. "בסך הכל גדלנו עם הביקוש".



כיום מטפחת המשפחה כ־6,500 דונם של כרמים. סוד ההצלחה של היקב, לדברי בוגל, הוא בעבודה היומיומית הקשה של בני המשפחה. בני הדור השישי שמנהלים את העסק היום ממשיכים את הדרך, תוך הכרה בעובדה שיין טוב נשען קודם כל על טיפול מסור ומקצועי בכרמים.


בחצר היקב, מתחת לעצי רדווד מרשימים, טעמנו משלושת היינות שנמכרים בישראל.



Bogle Vineyards Chardonnay - שרדונה קליפורני נהדר המפגין ניחוחות תפוח עץ ואגס רעננים, לצד וניל ואגוזים קלויים. חלק מהשרדונה תסס במכלי נירוסטה, וחלקו האחר בחביות אמריקאיות חדשות שבהן עבר תסיסה והמשיך להתיישן למשך תשעה חודשים. בעל גוף מלא ומרקם קרמי עשיר. 75 שקלים.



Petite Sirah - פטיט סירה קליפורני אופייני שהתיישן במשך עשרה חודשים בחביות אמריקאיות. הוא מלא, שרירי ועוצמתי עם הרבה פרי בשל ורמזים לווניל ולתבלינים אקזוטיים ברקע. 90 שקלים. Cabernet Sauvignon - קברנה סוביניון עם התיישנות של 14 חודשים בחביות אמריקאיות. קברנה עשיר ומלא המפגין ניחוחות פרי בשל ודחוס ורמזים לתבלינים אקזוטיים. 90 שקלים.




חופשי על הבר



פסטיבל "ראונד טייבלס" יתקיים בשבוע הבא, 31 באוקטובר, זו הפעם השלישית, בחסות וודקה גריי גוס. השנה מי שרקח את הקוקטיילים הוא נרון יאנג, ברמן אוסטרלי במקור וניו־יורקי כיום והבעלים של "דנטה", שהוגדר כבר־מסעדה הטוב ביותר בניו יורק לשנת 2017.



"קיבלתי במייל את מתכוני כל המנות שיוגשו בפסטיבל", הוא מספר בשיחת סקייפ מניו יורק, "ושקדתי על רקיחת קוקטיילים שמתאימים לשלל המטבחים השונים ולטעמים המגוונים".



קוקטייל פופ אפ. צילום: דניאל לילה



איך אתה יכול להיות בטוח שהברמנים בישראל יגישו את הקוקטיילים שלך בדיוק כפי שראית בחזונך?


"במיוחד בשביל זה אני מגיע מחרתיים לישראל, ואעבוד עם הצוותים של המסעדות כדי שיגישו את הקוקטיילים באופן מושלם לצד המנות של השפים".



לראשונה השנה תוכלו ליהנות מהקוקטיילים גם אם לא רכשתם כרטיס לפסטיבל, משום שהבר "אימפריאל" יגיש את הקוקטיילים לקהל מ־30 באוקטובר ועד 1 בנובמבר (בערב הפתיחה יגיש את הקוקטיילים יאנג בעצמו, החל מהשעה 18:00). בתפריט המיוחד יוצעו חמישה קוקטיילים מתוך אלה שרקח יאנג עבור "ראונד טייבלס" 2017. בנוסף, יוצעו חמישה קוקטיילים שירקח יאנג בהשראת התפריט של "דנטה".



30 באוקטובר עד 1 בנובמבר, "אימפריאל", הירקון 66, תל אביב



עטרה ליושנה



יקב "רקנאטי" החליט לעשות כבוד ליינות הקדומים של ארץ ישראל, והעלה באוב שני יינות מסקרנים מאוד. האחד הוא "ביתוני", זן ענבים מקומי עתיק שמוצאו בארץ ישראל. בתקופת הכיבוש הממלוכי, ולאחריו העותמאני, השלטונות המקומיים אסרו על הכנת יין והתעשייה המקומית נפגעה קשות. זני הענבים המקומיים ששימשו להכנת יין נכחדו לאיטם. בזכות טעמו הנפלא, שרד "ביתוני" את האיסורים, וכורמים המשיכו לגדלו ולהכין ממנו יין בסתר. זהו זן ענבים אדום בעל אשכול צפוף וקליפה עבה ובשרנית. הוא נחשב בעיני מגדליו לזן אציל ופרחוני במיוחד. בעזרתם של האגרונום יעקב הניג וד"ר שיבי דרורי, החוקר את הזנים הקדומים בארץ ישראל, הצליחו ב"רקנאטי" למצוא כרם "ביתוני" בודד הגדל בגובה רב בהרי יהודה, ליד חברון. זהו כרם בעל שאינו מושקה כלל וגדל בשיטת הדליה מסורתית, הקרויה "סוכה חברונית".



"ביתוני 2016" תסס תסיסה עדינה כדי לבטא את פרחוניות הזן, עדינותו ואופיו האציל. הוא התיישן במשך תשעה חודשים בחביות עץ אלון מבורגון שבצרפת שהעניקו ליין רובד נוסף של מינרליות, איזון ואיפוק. ליין ארומה של סיגליות ועשבי תיבול ים־תיכוניים. מ"ביתוני 2016" יוצרו 2,290 בקבוקים בלבד. מחיר: 99 שקלים.



היין השני הוא "מראווי 2016", זן ענבים מקומי עתיק שמוצאו בארץ ישראל. אזכורים רציפים לנוכחותו קיימים עוד בתקופת המשנה והתלמוד. לאחר שנים של מעקב אחר זן ענבים קדום וחבוי זה, השיקו ביקב רקנאטי את הבציר השלישי של "מראווי", בציר 2016. זהו יין המביא עמו ביטוי טהור ועתיק של טרואר ארץ־ישראלי. "מראווי 2016" נסחט בעדינות, תסס והתיישן בטמפרטורה נמוכה בחביות עץ אלון צרפתי למשך עשרה חודשים כדי לשמר את רעננותו ואופיו המיוחד. היין מתאפיין בארומת פרי הדר ומינרליות יוצאת דופן. מ"מראווי 2016" יוצרו 4,980 בקבוקים בלבד. מחיר: 99 שקלים.