בני משפחתי אוהבים מאוד מאכלים ממולאים. אלה יכולים להיות בשילוב של ירק (ירקות ממולאים בכל הסגנונות) או של בצקים (יש מבחר גדול של סוגי בצק בשילוב מליות מעניינות). לכן אני מקפידה להכין לפחות פעם־פעמיים בשבוע מאכלים ממולאים. הפעם החלטתי לשלב בין הפסטה האהובה על ילדיי למלית בשר עשירה, ובמילים אחרות – בחרתי להכין לזניה.

אולם, כדי לצמצם מעט את כמות הקלוריות של המנה, שיניתי מעט את דרך ההכנה והקטנתי את כמות הרוטב שמצפה ומחבק את המאפה. להפתעתי, השינוי הוביל לקבלת מאפה עשיר בעל ניחוח מגרה וטקסטורה נפלאה, המדמה רעפים דקיקים של פסטה קרנצ'ית מעוטרת בגרגירי שומשום בהירים וכהים.

טיפסקל


 

במרכולים ובחנויות המתמחות אפשר למצוא סוגים מיוחדים של דפי לזניה – עלעלי בצק ירוקים, מסולסלים ובצורת זיגזג, וכאלה שעשויים מקמח מלא או מקמח נטול גלוטן – שבהם כדאי להשתמש כשרוצים להגיש את המאפה בצורה מעניינת.

  • חשוב להקפיד להשתמש בתבנית גבוהה, שתכיל בצורה נוחה את עלעלי הבצק, המלית, הרוטב והציפוי. אחרי שביצענו את מלאכת ההרכבה, המראה שמתקבל הוא מוזר ואולי לא מבטיח, אבל ברגע שהמאפה נכנס לתנור מתרחש הקסם.


לזניה. צילום: פסקל פרץ רובין
לזניה. צילום: פסקל פרץ רובין


לזניה בשרית
החומרים:
(לתבנית בגודל 23*30 סנטימטר)

למלית:
3 כפות שמן זית
1 בצל קצוץ דק
1/2 קילו בשר טחון
פחית גדולה של עגבניות מרוסקות (כ־800 גרם)
3 כפות רסק עגבניות
עלים מ־6 גבעולי בזיליקום קצוצים דק
6 שיני שום כתושות
מלח ופלפל גרוס, לפי הטעם
1 כפית פלפלת מתוקה
1 כפית פלפלת חריפה
1/2 כפית אורגנו מיובש
1־2 כוסות מים

לציפוי:
2 כפות שמן
1 כף קמח מנופה
1 כף רסק עגבניות
מלח ופלפל שחור גרוס, לפי הטעם
1/2 2 כוסות מים

לבזיקה:
1 כף גרגירי שומשום בהיר
1 כף גרגירי שומשום כהה
1 כפית קמח תירס

12 עלי לזניה, או בהתאם לגודל התבנית

אופן ההכנה:

1. מטגנים את הבצל עד לקבלת גוון זהבהב. מוסיפים את הבשר הטחון ומטגנים תוך ערבוב ומעיכת הבשר, עד לקבלת תערובת פירורית הומוגנית.

2. מוסיפים את העגבניות המרוסקות, רסק העגבניות, הבזיליקום והשום ומערבבים. מתבלים במלח, פלפל ופלפלת מתוקה וחריפה ואורגנו.

3. יוצקים את הנוזלים, מערבבים ומביאים לרתיחה. מבשלים על להבה נמוכה כ־20 דקות.

4. בסיר קטן מחממים את השמן על להבה נמוכה, מוסיפים תוך בחישה את הקמח ואת רסק העגבניות ומתבלים. מערבבים ויוצקים את הנוזלים בהדרגה, מבשלים דקה־שתיים ומסירים מהאש.

5. הרכבת המאפה: משמנים את התבנית ומסדרים שכבה של דפי לזניה, יוצקים שתיים־שלוש כפות ממלית הבשר ורוטב העגבניות ומשטחים.

6. מסדרים שכבת עלים ושוב מלית בשר ועגבניות ומעט מהציפוי. בשכבה השלישית מניחים את עלי הלזניה ורוטב הבשר ויוצקים את רוטב הציפוי. מפזרים מעל את גרגירי השומשום וקמח התירס ומכסים את התבנית ברדיד אלומיניום.

7. אופים בתנור שחומם מראש לחום בינוני, 180 מעלות, במשך 30 דקות. אחרי חצי שעה מסירים את רדיד האלומיניום וממשיכים לאפות עד להשחמה. מגישים חם.