דילמה: מה עושים כשלא מתחשק לאכול מזונות קרים בחורף ורוצים לשמור על משקל?

שאלה: בחורף כשמזג האוויר גשום וקר, אני מרגישה שלא מתחשק לי לאכול מזונות קרים כמו סלט ולחם אלא משהו מחמם ומשביע שכיף לאכול. מצד שני, אני לא רוצה לסיים את החורף עם מלתחה חדשה. מה עושים?
תשובה:
את בהחלט צודקת, הגוף שואף להתאים את עצמו לעונות השנה גם מבחינה פיזיולוגית. לכן, בחורף רבים מאתנו מחפשים פתרון שיחמם אותם, וגם ימלא וישביע יותר. למרות זאת, אין סיבה לדאגה: בהחלט אפשר למצוא גם פתרונות חמים, משביעים ואפילו בריאים ולא עשירים בקלוריות, שיעזרו לך לשמור על המשקל. הנה כמה הצעות:

1. לאכול ירקות חמים במקום ירקות מהמקרר: במקום לאכול סלט קר למשל, אפשר לאכול ירקות מבושלים, אפויים ומאודים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, דרכי הבישול הללו אינן פוגעות בערכים התזונתיים החשובים שמכילים הירקות, ואפילו ההפך מכך. למעשה, רוב הוויטמינים ונוגדי החמצון שבהם לא נהרסים בחום, למעט ויטמין C וחלק קטן מוויטמיני B. כך למשל, הליקופן – נוגד חמצון חשוב שבעגבנייה למשל הופך זמין יותר לספיגה לאחר בישולה. ויטמינים שכן נהרסים ניתן להשלים בקלות גם ממקורות אחרים כמו פירות למשל. אגב, גם מבחינה קלורית לא צפוי הבדל בהנחה שלא מוסיפים כמות רבה של שמן במהלך הכנת המזון, שעשויה להעלות את הערך הקלורי.
2. טוסט, דייסה או פשטידה יכולים להוות מנת פחמימה חמה נהדרת: במקום לחם מדגנים מלאים, פריכיות או שאר מוצרים בטמפרטורת החדר,  תמיד אפשר להכין טוסט חמים ומפנק עם גבינה צהובה. טוסט כזה מספק גם סידן בכמות של 20% מהצריכה היומית המומלצת וגם חלבון בכמות נאה. רעיונות נוספים למנה של פחמימה חמה בארוחה (באותו "מחיר קלורי" של שתי פרוסות לחם) הם למשל: תפוח אדמה בינוני מבושל, או כוס של דגנים מבושלים כמו קינואה, בורגול וכוסמת. גם דייסות מדגנים מלאים או פשטידות בשילוב פחמימה וירקות, יכולות להחליף את מנת הלחם הקרה, ולהשתלב בארוחה מאוזנת ומשביעה יותר. אגב, מעבר לאנרגיה ותחושת שובע שדגנים מלאים מספקים, הם גם מכילים סיבים, המעצימים את תחושת השובע, וכן ויטמינים ומינרלים שנמצאים בקליפתם.
3. שתייה חמה במקום קרה: רבים מאתנו אינם מרגישים תחושת צמא בחורף, ולכן שותים פחות. תופעה זו עלולה להשפיע לרעה על הגוף, ובין היתר להגביר את תחושת הרעב וליצור בלבול בין רעב אמתי למזויף. אבל, גם במקרה הזה, לא חייבים לבחור דווקא בשתייה קרה. תה מסוגים שונים, מים חמים עם לימון ונענע או מרק יכולים גם לענות על דרישת הגוף לנוזלים, וגם ליצור אפקט מחמם ונעים בימי החורף הקרירים.