הצ'יה הוא אחד מהכוכבים החדשים במטבח הבריא, ושייך למשפחת מזונות העל. אלה  זרעים קטנים ושחורים שמקורם בצמח הסלביה היספניקה, הגדל בדרום אמריקה. גרגירי הצי'ה עשירים בחומרים מזינים ויש האומרים שהם מונעים מחלות ועוזרים לדיאטה. זהו דגן מלא, הגדל בדרך כלל כגידול אורגני, ובנוסף לתכונותיו ועושרו התזונתי, הוא אינו מכיל גלוטן. במגע עם נוזל הופכים הגרגרים לג'ל וניתן לשלבם בשלל מאכלים, להיעזר בהם להסמכת רטבים ורפרפות ולשלבם גם בדברי מאפה. 
כאשר נחשפתי לגרגרים אלו לראשונה, חשבתי שמדובר בפרג. טעמתי את הגרגרים ללא בישול ומצאתי שאין להם טעם. שילבתי אותם בסלטים, בדגנים, בדייסות, בסלטי פירות ובעוגיות. אז למי שעוד לא התנסה בגרגרים הללו, לפניכם מתכון לכדורי טחינה וצ'יה, שאינם דורשים מיקסר או תנור. מינימום זמן הכנה ומקסימום בריאות. 
כדורי בריאות עם טחינה וצ'יה

החומרים (לכ־12־15 יחידות):
3 כפות אגוזי מלך או פקאן קצוצים דק
2 כפות בוטנים קלויים גרוסים
5 כפות טחינה גולמית
2 כפות חלבה מפוררת (לא הכרחי)
4 כפות סילאן
5 כפות צ'יה
3/4 כוס גרעיני חמנייה גרוסים
1־2 כפות מים או מיץ או חלב
1/4 כפית קינמון
1/4 כפית זנגביל
קורט ציפורן טחון

כדורי בריאות עם טחינה וצ'יה. צילום: פסקל פרץ רובין


 
לציפוי:
1/4־1/2 כוס של אחד או יותר מהתוספות הללו: פיסטוקים גרוסים, אגוזי ברס, סוכריות צבעוניות, קוקוס, אגוזים גרוסים
להגשה:
הניחו בעטרות נייר מספר 2 או 3, לפי קוטר הכדור
אופן ההכנה: 
1. מניחים בקערה בינונית ורחבה את כל החומרים לפי הסדר ומערבבים עד לקבלת עיסה אחידה.
2. נוטלים מעט מעיסת הבצק ומעצבים כדורים בגודל 2־3 סנטימטרים. מגלגלים את הכדורים באחד הציפויים או יותר אשר בחרתם. רצוי להקפיד לבחור את הציפויים לפי הטעם והגוון, וכך תקבלו כדורים יפים ומעניינים. 
3. מכניסים את הכדורים המצופים לתוך עטרות הנייר ושומרים במקרר עד להגשה.
טיפסקל
אם העיסה דביקה ואתם מתקשים ליצור כדור עגול ויפה, אפשר לטבול את כפות הידיים בקערת מים ולעצב כדורים. אך חשוב לא להרטיב יותר מדי את כפות הידיים כדי שלא תתקבל עיסה רטובה מדי.