שבוע שעבר הגיע לישראל סיריל גודה, נציג של בית הקוניאק המשפחתי הוותיק גודה, כדי להציג כאן את הקוניאק שלהם, לרגל עלייתו ארצה. ההיסטוריה של גודה הולכת הרבה שנים אחורה, ל־1588, כשמלך צרפת הנרי הרביעי נתן את הזכות הראשונית לייצור קוניאק למשפחת גודה. ב־1782 הפך גודה לבית ייצור קוניאק רשמי והתחיל למתג בקבוקים באירופה בניצוחו של גדעון גודה השביעי. גודה, בעל מסורת של 15 דורות, ששוכן כיום בעיר הנמל לה רושל במערב צרפת, הוא דוגמה לבית קוניאק שמאמין במסורת של המשקה, אך מתאים את עצמו לעידן המודרני. לאורך מאות השנים שבהן פעל, הצליח גודה לשרוד שלל מהפכות, ממחלת כנימת הפילוקסרה שפרצה ב־1863, תקפה את הכרמים ופגעה קשות בתעשיית היין באירופה, ועד תקופת היובש בארצות הברית. יזמות וחדשנות מייחדות את גודה. ב־2008, למשל, החליט ג'אן אדוארד גודה, דור 15 למשפחה, לצאת למשלחת באנטרקטיקה שבה נולד הרעיון לקוניאק שקוף מיושן: גודה אנטרקטיקה. מספר סוגי קוניאק, שכולם כשרים וכשרים לפסח, עושים עלייה. כדאי להכיר:



Cognac Godet VS


קוניאק בן ארבע שנים מינימום שהתיישן בחביות עץ אלון צרפתי. מורכב מזני הענבים Bois Borderies ו־Bons Bois עם ניחוחות נעימים של פודינג. מחיר: 115 שקלים.



Cognac Godet VSOP. צילום: יח"צ



Cognac Godet VSOP


אחד השחקנים הנבחרים ברמת מורכב מבלנד קוניאקים, שהצעיר ביותר בהם בן שמונה שנים ומיושן בחביות עץ אלון צרפתי. מורכב מזני הענבים Petite Champagne Borderies ו־Fins Bois Cognac. איכותי ומשובח ביותר. מחיר: 169 שקלים.



Cognac Godet Gastronome. צילום: יח"צ



Cognac Godet Gastronome


מורכב מבלנד של קוניאקים, שהצעיר בהם כבן 14 שנים. האף יבש ופרחוני עם רמזים של פירות יבשים, תבלינים ודבש. בפה מורגשים דבש, משמש מיובש, תבלינים, קינמון, אגוז ופלפל. מחיר: 360 שקלים.



Cognac Godet XO Terre. צילום: יח"צ



Cognac Godet XO Terre


גולת הכותרת של יקב גודה. קוניאק למביני עניין, כשהצעיר בבלנד הוא בן 25 שנה. חזק מאוד ודומיננטי להפליא. מורגשים וניל ושזיפים יבשים, ובעל סיומת גדולה. מחיר: 480 שקלים.



Godet Antarctica. צילום: יח"צ


Godet Antarctica


הקוניאק מיוצר בחלקו מענבי אוני בלאן, הנותנים רעננות פירותית. זהו קוניאק שמיושן בחביות בנות 100 שנה ומצליח לשמור על הארומות המרעננות של הספיריט. מאוזן מאוד עם טעמים מתובלים ופירותיים. בשל היישון בחביות, קיימים אזכורים לקרמל, קמומיל ומשמש מיובש. מומלץ לשתות נקי על קרח או מעורבב בקוקטייל מרטיני. מחיר: 240 שקלים. 



למיטיבי לכת


Cognac Godet No 1 אומנם לא עשה עלייה ארצה, אבל זכיתי לטעום אותו במסגרת הטעימות של בית הקוניאק. הקוניאק הזה נוצר במטרה לחבר בחזרה את הברמנים לקוניאק וליצור קוקטיילים מיוחדים מקוניאק פרימיום. הוא קליל בטעם, מאוזן ומושלם לקוקטייל הקלאסי Side Car. ויש גם מתכון.



Godet Sidecar. צילום: מאור נונברג



Godet Sidecar


מרכיבים:


45 מ"ל גודה No 1


20 מ"ל ליקר תפוזים איכותי


20 מ"ל מי סוכר


30 מ"ל מיץ לימון


הוראות הכנה: מוזגים את כל המרכיבים לשייקר ומשקשקים עם קרח. לוקחים כוס מרטיני ומכינים חצי כתר סוכר. מוזגים לכוס מרטיני ומקשטים בקליפת תפוז ארוכה.



על ריח וטעם


Glenmorangie. צילום: בר כהן



בתחילת החודש נחשפה המהדורה התשיעית של הסינגל מאלט המובחר Glenmorangie לשנת 2018. מדובר בסינגל מאלט הראשון שמיושן במלואו בחביות שיפון אמריקאיות. Glenmorangie גם צירפו לשם הבקבוק את המילה Spìos, תבלין בסקוטית גאלית. השם מגיע מהטעמים המתוחכמים של התבלינים במשקה כמו ציפורן, קינמון ואגוז מוסקט המשולבים עם וניל, דובדבן ועוד. במסגרת חשיפת המשקה, הצטרפתי לאירוע בינלאומי שבו אנשי אלכוהול בכמה מדינות תקשרו דרך הסקייפ, בזמן שהמאסטר דיסטילר של גלן מורנג׳י, ביל לומסדן, חשף את המשקה החדש מהמזקקה בסקוטלנד. במהלך האירוע, שבישראל התרחש ביפו, זכיתי להשתתף בטעימה הראשונית, לשאול שאלות ולתת דגשים על הטעמים. 



מחיר הסינגל מאלט החדש: 400 שקלים



שחקן חיזוק


TUBORG BLACK. צילום: יח"צ



אחרי 25 שנה של פעילות בארץ, IBBL, יצרנית טובורג בישראל, משיקה את TUBORG BLACK, בירה חדשה וחזקה שפותחה במיוחד לצרכן הישראלי, בתמיכת מבשלת טובורג העולמית שבקופנהגן. הבירה עשירה בטעמים ובארומות ומכילה 7.7% אלכוהול (לעומת 5.2% אלכוהול ב־Tuborg Red). מלבד תוספת האלכוהול, הבירה עשויה מתערובת לתת איכותית בעלת ארומה שוקולדית, שמעניקה לה ניחוח מודגש ואיזון טעמים בין מתיקות למרירות. מתחילת פברואר, הבירה החדשה נכנסה ל־77 ברזי בירה ברחבי הארץ. אפשר להשיג גם במארזי רביעייה ברשתות ובחנויות האלכוהול. 



מחיר מומלץ לרביעייה: 25 שקלים