לחבל יתיר שבדרום הרי יהודה היסטוריה עשירה של ייצור יין. בתחילת החודש ביקרתי ביקב וסיירתי ביער יתיר עם יעקב בן־דור, מנכ"ל היקב.


בתוך יער יתיר התרשמתי ממערכת גתות ענפה, המעידה על קיומה של תעשיית יין מפותחת שהחלה כבר לפני יותר מ־2,500 שנה, בימי מלכות יהודה הראשונה. מרכז התיישבות יהודי גדול התקיים באזור זה בתקופה שבין חורבן הבית השני לראשית התקופה המוסלמית, והאזור היה ידוע כאחד המשובחים לגידול גפן לתעשיית היין. מכאן ייצאו את היינות למצרים, לרומא ולרחבי ישראל.



כיודע, לדוד בן־גוריון היה חזון להפריח את הנגב. כשרצה לנטוע יער באזור יתיר, הוא קרא לחבורת מומחים שיגידו לו איך ומה כדאי לנטוע באזור. לאחר דיונים ובדיקות פסקו האגרונומים כי המקום לא מתאים לנטיעת עצים, משום שהוא יבש וחם מדי. המלצתם הייתה: "להחליף את המקום!" תשובתו של בן־גוריון לא איחרה לבוא: "להחליף את המומחים!" אמר, וצדק.




פגישה בין שלושה סוגי אקלים. צילום: יח"צ
פגישה בין שלושה סוגי אקלים. צילום: יח"צ





כיום, יער יתיר, שגובל במדבר וניטע באזור צחיח למחצה, נהפך לגדול ביערות ישראל (כ־30 אלף דונמים). בלב היער הזה, בגאיות ובמדרונות המוקפים עצי אלה, חרוב ואורן, ניטעו כרמי היין של יקב יתיר, שהוקם בשנת 2000.



כשנוסעים בכבישים בתוך היער, אפשר לראות חלקות כרמים שמפוזרות בתוכו. "בזמן שנטעו את היער", מספר בן־דור, "זיהו חלקות אדמה שטובות לחקלאות, בלי סלעים או טרסות, ובהן לא נטעו עצים. אנחנו ניצלנו את החלקות האלה כדי לטעת בהן כרמים".



יקב יתיר מייצר 150 אלף בקבוקים בשנה. הכרמים ניטעו בגובה של עד 900 מטרים מעל לפני הים. ייצור יין במדבר לא קיים בשום מקום בעולם. אדמת המדבר היא זו שמעניקה ליין אופי "יתירי", שעליו גאוותם של אנשי היקב, המפגיש בין שלושה סוגי אקלים: של הנגב, של מדבר יהודה ושל הרי יהודה. בגלל פערי הגובה וההבדלים באדמה, חלקה אחת בת 22 דונם נבצרת שלוש וארבע פעמים, ולא בבת אחת. לאחר הסיור חזרנו ליקב על מנת "לטעום את המקום", כמו שאמר יינן היקב ערן גולדווסר. הנה רשמינו.



ויונייה 2016


זהו היין הלבן היחיד של יקב יתיר, לבן יבש, המופק מ־100% ענבי ויונייה. הענבים משני כרמים שונים ביער יתיר בגבהים של 650 ו־680 מטרים מעל פני הים. לאחר תסיסה במכלי נירוסטה, הועברו שני שלישים מהיין להתבגרות של כשלושה חודשים בחביות ישנות בלבד. ליין ניחוחות של אפרסק לבן, חבוש ויסמין. בפה מורשים טעמי נקטרינה ופרי הדר.




ויונייה 2016
ויונייה 2016





מחיר: 90 שקלים.



יתיר הר עמשא 2013


יין הבסיס של יקב יתיר, שמציג שנה אחר שנה יציבות ועקביות באיכות גבוהה. זהו יין אדום יבש, המורכב מ־48% סירה, 22% קברנה סוביניון, 20% מלבק ו־%10 פטי ורדו. היין מבטא היטב את אופי האזור בשל ריבוי הזנים, ובעל צבע ארגמני. ניחן בארומה המזכירה פטל בשל, מעט עשן ותבלינים. טעמו פירותי, בשל, ובעל גוף מלא.




יתיר הר עמשא 2013
יתיר הר עמשא 2013



מחיר: 100 שקלים.


יער יתיר 2014


יין הדגל של יתיר, שקיבל עשרה בצירים ברציפות ציון של 90 נקודות ומעלה מהמגזין Wine Advocate של מבקר היין החשוב רוברט פרקר. זהו יין אדום יבש, המורכב מ־55% קברנה סוביניון, 36% פטי ורדו ו־9% טנאט.



הרכב הזנים משתנה משנה לשנה בהתאם לאופי הבציר במטרה להבליט את האופי "היתירי". היין התבגר במשך 14 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, מהן כשליש חדשות. היין בוקבק בפברואר 2016 והושאר ביקב עוד שנה וחצי להתבגרות בבקבוקים. מתאפיין בצבע ארגמני עמוק, בניחוח עשיר ובטעם המשלב עוצמה עם אלגנטיות ורעננות.



יער יתיר 2014
יער יתיר 2014



מחיר: 260 שקלים. 


לשתות כמו הבלגים


דילריום (DELIRIUM), הבירה הבלגית המפורסמת, עושה סוף־סוף עלייה לישראל. המותג דילריום הושק בשנת 1988 במבשלת Huyghe שבבלגיה. מי ששתה פעם דילריום, לא שוכח את הבירה בזכות הפילים הוורודים על רקע התכלת המפורסם. בקבוקי הבירה של דילריום הם בעלי נראות של בקבוקי חרס, ובפועל מדובר בבקבוקי זכוכית צבועים בהתזה ליצירת המראה הייחודי.



טמפו תחל לשווק בישראל שלושה בירות של המותג הבלגי: דילריום טרמנס – בירת אייל בהירה עם 8.5% אלכוהול; דילריום נוקטורנום – בירת אייל כהה עם 8.5% אלכוהול; ודילריום רד – בירה אדומה פירותית עם 8% אלכוהול. 




דליריום עושה עלייה
דליריום עושה עלייה


מחיר לבקבוק של 330 מ"ל: 12.90־16 שקלים




עושים חג


לרגל החג המתקרב, המותג Novel Collection משיק סט כוסות יין מקריסטל לשתיית יין בצורה אלגנטית. בכוסות בולטים עיטורי פסים בגוונים תלת־ממדיים. מבחינה סימבולית, ארבע הכוסות מתארות את שלבי הגאולה ממצרים. מבחינה פרקטית, זו הזדמנות נהדרת לזמן איכות משפחתי, רווי יין טוב. להשיג בחנויות כלי בית נבחרות ברחבי הארץ. 



כוסות נובל קולקשיין
כוסות נובל קולקשיין


מחיר לסט של שש כוסות: 348 שקלים