אמנם עכשיו פסח, אבל הגליל לא מפסיק לרגש, לספק חוויות ולייצר אטרקציות לכל אורך השנה. אין מה לומר, חלק נכבד מהחוויה הגלילית הוא בזכות האנשים המיוחדים שתפגשו בדרך שניחנו, לא רק בסבלנות אין קץ למטיילים קצרים בזמן, אלא גם בסיפורים מתובלים, מטעמים ייחודים ושלל רעיונות איך להמשיך את הטיול שלכם.

סדרת הכתבות הבאות מיועדות למטיבי הלסת ולא רק למטיבי הלכת ובאה לספר לכם על מקומות טעימים, על האנשים המדהימים מאחורי, היכן עוצרים כדי למלא את הקיבה, לשתות יין או בירה צוננת, לאכול ארוחת ערב או להצטייד לקראת הפיקניק המושלם. 

בואכה יודפת

מתחם הבילוי של יודפת - "בואכה יודפת" הוא מתחם שליו במיוחד שמאגד בתוכו נוף עוצר נשימה, לוקיישן מושלם עטוף במסלולי טיול ושלל חנויות ופינות אוכל שיתנו לכם הפוגה של כמה שעות. המתחם מתוחזק על ידי תושבי יודפת ומנוהל לרווחת התושבים והמבקרים ולכן מאחורי כל חנות תמצאו אנשים עם סיפור ובעיקר חיוך ורצון להעניק.

ההמלצה שלנו היא או לאסוף לכם סל פיקניק מפנק עם יין, גבינות, כריכים ומשהו מתוק ולצאת לטייל בסביבה או פשוט להתנהג כמו טייל להביא הכל אל הדשא והשולחנות במתחם ולהנות מהנוף והשלווה.

ילדים: אם הגעתם עם ילדים, חובה עליכם לעצור ב"יער הקופים" שנמצא ממש בתוך המתחם. היער מלא בחיות בר שמסתובבות חופשי, שולחנות פיקניק ושלל אטרקציות לילדים כאשר האטרקציה העיקרית הם קופיפים מזנים שונים שאותם ניתן להאכיל. שימו לב לשעות הפעילות כדי לא לפספס.

בואו נלך לאכול משהו.

"הולך בטל" כל מה שצריך לטיול
"הולך בטל" כל מה שצריך לטיול


הולך בטל

החנות המקומית של יודפת מנוהלת על ידי מיכל עזרוני־קסירר, אשת אשכולות שהתגלתה לנו כמדריכה נהדרת, בעלת טיפים מעולים איפה לטייל באיזור ובעיקר כאשת יין בחסד. אצל מיכל תוכלו לקנות יין ממגוון גדול של יינות, מהאזור ומכל העולם, במחירים ממש אטרקטיביים, מבקבוק להמשך הטיול ועד כוס לישיבה רגועה בחוץ. כמו כן מוכרים בחנות שמן זית סורי ודבש שמייצרים ביודפת, פקעות שהיישוב מגדל, כלים, מתנות, מוצרי יצירה וצעצועים המיוצרים בבית הספר האנתרופוסופי שביישוב ועוד. בהחלט עצירה צבעונית.

כריכים ענקיים ומתוקים מושחתים רק אצל "טוטסי"
כריכים ענקיים ומתוקים מושחתים רק אצל "טוטסי"


טוטסי

את התור הכי ארוך במתחם תראו ליד המעדנייה של "טוטסי" ובצדק. "טוטסי" או בשמה המלא - אביטל שדות, מייצרת ממרחים מיוחדים כמו פסטו זעתר, לימונים כבושים, ריבות, רטבים וחמוצים, אופה עוגות, עוגיות ומיני ממתקים, פנפורטה איטלקית משובצת פירות יבשים ואגוזים, מאפינס רכים ושכבות אלוהיות של טופי קרמל-שוקולד עם מלא שקדים (היזהרו זה ממכר).

אבל התור נוצר מהכריכים המופלאים ש"טוטסי" מכינה למבקרים ולתושבי המקום. כבר בכניסה למעדנייה תוכלו לראות חריצי ענק של גבינות מכל העולם לצד ערימת נקניקים וירקות טריים. הכריכים עצמם נמרחים בנדיבות בממרחים ש"טוטסי" מכינה  וגדושים בשכבות של נקניק, גבינות ומיני פינוקים טעימים. הוסיפו לזה שליש בירת מלכה קרירה מהחבית ותאמינו לי שתשכחו מהכל. המחיר לתענוג :25 לפוקאצה או 35 לפוקאצ׳ת ענק. חוץ מזה תמצאו אצלה מוצרים של יצרני בוטיק, שמני זית, פירות יבשים טבעיים, פסטות, יינות, מאפים וקפה מעולה.

קפה יודפת

בית הקפה עם הנוף הכי יפה בארץ. אמנם יש במתחם יודפת את המעדנייה והמחלבה, אבל התפריט הגלילי של קפה יודפת, שממוקם לו במרפסת העליונה של המתחם וצופה לנוף עוצר נשימה, משלב בתוכו גבינות מקומיות, ירקות מחקלאי האזור, מיצים סחוטים וקינוחים נפלאים לצד מנות חמות, פסטות, סלטים ענקיים, ארוחות בוקר לא שגרתיות ומגוון מנות טבעוניות מושקעות כמו קרפ כוסמין, שקשוקה ירוקה ועוד. בשונה משאר המקומות, פה אפשר לאכול ארוחה חמה, ברוגע במרפסת, לתת לילדים להתרוצץ, להנות בסופ״ש מהופעה חיה ולאגור כוחות לשאר היום.

ריחות אפייה משכרים ב"לחם עשהאל"
ריחות אפייה משכרים ב"לחם עשהאל"


לחם עשהאל

עשהאל מאור - האופה המקומי של יודפת. הוא זה שאחראי לריחות הקשים מנשוא של לחם טרי ועוגות שוקולד שאופף את המתחם.  הוא התחיל כמו כולם, בבית עם תנור ביתי וההצלחה עשתה את שלה, מאז עשהאל מפליא בלחמים שלו את כל הסביבה כולל כמה גרופיז מתל אביב שעולים במיוחד. עשהאל מייצר פעמיים ביום לחמי מחמצת מכל הסוגים בקיפול ידני, כוסמין, שיפון, אגוזים, זיתים, בייגלה, חלות בשישי, קראנצ׳ים שיעוררו בכם אושר עילאי ספוג שוקולד ואגוזים ושלל מאפי שמרים ועוגיות שנחטפים די מהר.

לצערנו הוא היחיד שלא פתוח בשבת ועל כן כדאי לתפוס אותו בתחילת הטיול שלכם, לקראת תשע בבוקר או לקראת שלוש ארבע כדי להספיק ולהנות מכיכר לוהטת.

כאילו נלקחה מתקופה אחרת
כאילו נלקחה מתקופה אחרת


חלב עם הרוח

במרחק נסיעה של דקות ספורות מיודפת נמצאת החווה המדהימה של אמנון ודליה, שמייצרים כבר 20 שנה גבינות עיזים שניזונות ממרעה טבעי בלבד. ניתן אמנם לבקר בחווה בתיאום מראש וליהנות מסיור ומהמסעדה, אבל במתחם יודפת ישנה חנות המפעל ובה מקררים גדושים בגבינות המתבשלות להן לאיטן,כגון: פחימה חצי בשלה עטופה בפחם, גבינה עטופה בעלי גפן, עיזים קשה עם שומר מיצרי, לאבנה, יוגורט מופלא ועוד כ-10 סוגי גבינות שונות, רכות וקשות ואפילו גלידה מחלב עיזים שתצנן אתכם בקיץ.

אילנה, שנראית כמו דמות תנכ"ית ממש, מציעה בשלווה ששמורה רק לאנשי חווה, טעימות מהגבינות עם הסברים מדויקים על ההיסטוריה והטעמים. שלא תעזו לצאת משם בלי כמה גבינות לפיקניק או לנישנוש בבית ואם הצלחתם להגיע כשיש ריקוטה טרייה אז זכיתם במעדן המושלם  בעיקר עם מעט דבש משובח .
  
חוץ מאוכל משובח יש במתחם חנויות בדים, גרביים, בגדים, פרחים, כלים  ומוצרי עיצוב. אז יש לכם כמה שעות לבזבזב ברגוע
מתחם יודפת פתוח בימי ראשון-חמישי 17:00-9:00, שישי 15:00-9:00 שבת 17:00-10:00

נוף ויין. מושב לוטם. צילום אוסנת גואטה
נוף ויין. מושב לוטם. צילום אוסנת גואטה
 

לוטם- לבלות יום שלם אל מול הנוף עם יין , גבינות ודגים ובלי ילדים

עם קיבה רגועה ושלווה בדם, המשכנו אל היעד הבא שלנו - מושב לוטם ,שהסיפורים על הגבינות זוכות הפרסים שלו והיינות המופלאים, עוררו בנו סקרנות עזה.

ילדים בשונה מיודפת - ללוטם הייתי מגיעה בלי ילדים, ההנאה בלשתות בקבוק יין, לנשנש כמה מנות, לפתוח שולחן עם גבינות ולהמשיך לשתות עוד יין בלי הצורך להעסיק אנשים קטנים ומתוקים הופכת את החוויה לשלווה יותר. אם החלטתם להגיע עם ילדים אז יש גם מענה לזה.

מחלבת שירת רועים- חוויה עולמית

וואו! זו המילה שיכולה לסכם עבורי את החוויה בשירת רועים ובמפגש עם הגבנית המופלאה, מיכל מור מלמד. הידעתם שמיכל היא בין הגבניות היחידות בארץ וביו המעטות בעולם שהיא חברה באיגוד הגבנים העולמי היוקרתי ושהמחלבה זכתה בתחרות העולמית לגבינות ב-5 מדליות זהב וכסף? בהחלט גאווה ישראלית ראוייה לציון. מיכל המופלאה מייצרת הכל בעצמה, עם רעמת תלתלים קופצנים ומבט חודרני, היא מסבירה לכל לקוח ולקוח על שלל הגבינות בוויטרינה.

כ-23 סוגי גבינות עיזים וכבשים מייצרת המחלבה, בשיטה מסורתית , ללא חומרים משמרים או ציפוי שעווה: כבשים קשה, כבשים בסגנון פקורינו, עיזים חצי קשה, תבור- גבינה עדינה מכבשים שזכתה במדליה, גבינת כמהין, גבינה כחולה עדינה, גבינה בסגנון ברי עם אגוזים, גבינה כמעט נוזלית, מופלאה בסגנון צרפתי, גבינות פחם וכמובן גבינת ענבר-גבינת הדגל של המחלבה שמגיעה עם זרעי חרדל או יין, פלפל שחור או תימין. 
 
אבל חכו, יש עוד, חוץ מכל הגבינות הנהדרות ישנו גם בית קפה שמצוייד בתפריט גדוש באיך לא, מנות גבינתיות מיוחדות כמו קרוסטיני גבינה, טימין ודבש, פנקוטה עיזים מלוחה, קיש צאן, פסטה בשמן זית, שקדים וגבינה, כריכים מושקעים מגבינות המחלבה, פונדו גבינות מושחת ואפילו קינוח של עוגת גבינה בסגנון פקורינו. אנחנו לקחנו את כל המעדנים האלו ופשוט התיישבנו בחוץ בשולחנות העץ, שתינו יין והתפנקנו על התענוגות הקטנים של החיים.

הביקור במחלבה נותן חוויה אחרת לגמרי ממחלבות אחרות בעיקר בגלל מיכל ובגלל מה שהיא עושה עם הגבינות המופלאות שלה. מיכל עושה גם סדנאות גבינה ומוכרת מגוון של מוצרים מיצרני המקום. חובה לבקר ולהצטייד בגבינות שיזכירו לכם כמה טעים שם.
 
לוטם, 04-6787161, 052-2548052  /www.shiratroim.co.il // שישי, שבת וחגים 17:00-10:00 // לגבינות יש כשרות, למקום אין 
שירת רועם. גבינות בינלאומיות
שירת רועם. גבינות בינלאומיות
 

יקב לוטם

הדילמה אם להתחיל ביקב או במחלבה כל כך קשה ולמה? כי יקב לוטם, שצמוד למחלבת שירת הרועים, הוא הרבה הרבה מעבר לעוד יקב אורגני, הוא מקום בילוי בפני עצמו, הרבה בזכות היינן המקסים, יונתן קורן שחוץ מלעשות יין הוא גם בשלן לא קטן ואיש מרתק בפני עצמו. בשנה האחרונה, בשקט בשקט הפך יקב לוטם למקום התאספות של כל אנשי האזור ולמקום בו שותים שלל יינות משובחים, אוכלים מגוון מנות מעולות ומכירים אנשים וכל זה מול נוף עוצר נשימה.

היקב מציע יינות אורגניים משובחים עם טעמים שמאד מאפיינים את האיזור, יינות שמיועדים לשתייה מיידית בלי יומרנות. הלבן קליל עם מינרליות עדינה וטעמי פרי, הרוזה יבש עם טעמי אשכולית בשלה והאדומים בעלי פרי מודגש וגוף מלא. מאחורי כל חביות היין יש גם אוכל משובח שמתחלף לו בהתאם לחשקי הצוות במקום כגון: דגים כבושים בוודקה, דגים נאים ליד אבטיח קר, נתחי בשר משתנים על הפלנצ׳ה, בשרים מעושנים, עראייס, המבורגר, סלט גרגיר, חציל בלאבנה, שווארמת דג מתובלת , סלט מרענן של שומר ועוד מנות משתנות.
 
באמצע השבוע זה רק בתיאום מראש ועל כן הסופ״ש די מלא אבל שווה את הנסיעה בעיקר בזכות המרפסת הכי יפה בארץ שלרגע תגרום לכם סחרחורת מרוב שפע הנוף. כמו שהזהרתי בתחילת הכתבה, זהו טיול למטיבי לסת ועל כן תתכוננו פשוט להתנחל שם שעות ארוכות, לשתות הרבה יין, לאכול ברגוע ולהנות מהעונג המוצע לפניכם ואם אתם לא מתכננים להמשיך הלאה אז פשוט חכו עד חלוף זעם הפקקים ותחזרו מאושרים הביתה. כי מגיע לנו. 
 לוטם, 054-7915868 // שישי ושבת משעה 10:00, שאר השבוע בתאום מראש
 
יקב לוטם- אוכל משובח ויין אורגני מדהים
יקב לוטם- אוכל משובח ויין אורגני מדהים

שמן זית וכנאפה משכם בבית הבד אבו עפיף ביישוב חרפיש

קצת יותר צפונה, כחצי שעה נסיעה, תמצאו את בית הבד אבו עפיף ביישוב חורפיש. בית הד הוא בבעלות שני אחים דרוזים שמשפחתם מכינה, מאז 1950, שמן זית מעולה מזן סורי בשיטה המסורתית. חוץ משמן זית מייצרים במקום שמנים מזרעים נוספים כגון שומשום, קצח ובוטנים שמעולים גם לגוף ולא רק לאכילה,  מייצרים סבונים משמן זית ועורכים סדנת סבונים לילדים.

אם תגיעו רעבים, כמונו, אז חוץ מלטעום שמני זית ולשתות קפה מצוין, אתם מוכרחים לטעום את הכנאפה בסגנון שכם שנעשית במקום, עמוסה בגבינה אבל ללא שערות קדאיף אלא  כזו שעשויה מקמח קדאיף צהוב שמוסיף לה מרקם גרגירי משגע. חוץ מזה מוכרים במקום, תבלינים יבשים וטריים, עשבי תיבול, קפה טחון בקלאוות טורקיות מצויינות לא מתוקות מידי ועמוסות בשקדים ואגוזים שממש מומלץ לקנות קופסא הביתה.
ההגעה עלולה להיות מעט לא מובנת- פשוט תתקשרו // אבו עפיף, חורפיש. טל' 050-6547638
 
 
כנאפה שכמית ושמן זית מדהים
כנאפה שכמית ושמן זית מדהים