לכבוד פסח החלטתי להגיש לכם מתכון מיוחד ושונה, וכמנהג המדור, גם פשוט להכנה: קליליות. אלו סופגניות פריסטייל, כלומר בצורה עגולה לא מדויקת, מהמטבח התוניסאי, שנוהגים להכין לאורך כל ימי הפסח. בערבית הן נקראות חפ'ף ("קליל"). בילדותי אהבתי להכין את הקליליות האווריריות עם אמי, והיום ילדיי מקפידים להזכיר לי לא לשכוח להכין את החפ'ף של סבתא אסתר. הקליליות עוברות טיגון, הן אווריריות וכשמן הן - קלות מאוד במשקלן. מיד בתום הטיגון הן עוברות, כמו כל העוגיות המטוגנות במטבח הצפון־אפריקאי, טבילה בסירופ סוכר בניחוח קינמון, או במי תפרחת הדרים.

הפעם בחרתי לטבול אותן בציפוי שוקולד, שאותו עיטרתי בזילוף דק של רצועות שוקולד לבן. התוצאה מפתיעה: הציפוי חיבק את הקליליות בצורה מושלמת ושמר על מרקמן. 

אופן ההכנה:
1. מערבבים בקערה רחבה את קמח המצה, המים, הביצים, הברנדי ותמצית הווניל עד לקבלת תערובת אחידה וחלקה. משהים כעשר דקות.
2. מחממים שמן לטיגון עמוק. נוטלים בכף מהתערובת המוכנה ומניחים בעזרת כף נוספת בשמן החם. משתדלים לעצב את הקליליות לכדורים עגולים. מטגנים עד שהקליליות מזהיבות. מוציאים אל נייר סופג.
3. מניחים את שני סוגי השוקולד בשתי קעריות שונות וממיסים במיקרוגל בכמה פולסים. טובלים את כיפות הקליליות בציפוי השוקולד המריר ומניחים על מגש מרופד בנייר אפייה.
4. מעבירים את השוקולד הלבן לשקית זילוף קטנה, מנקבים בה נקב קטן ומזלפים לאורך הכיפות המצופות שוקולד רצועות דקיקות. נוטלים קיסם עץ ויוצרים חריצים בכיוון ההפוך ליצירת צורת תחרה. מעטרים בפרחי סוכר או בסוכריות מוזהבות.

סגנון וצילום: פסקל פרץ־רובין


קליליות (חפ'ף) 

החומרים

(ל־14־16 יחידות):
לבצק:
3 כפות קמח מצה
2 כפות מים
3 ביצים בגודל M
1 כפית ברנדי
1 כפית תמצית וניל או רום
שמן לטיגון עמוק
לציפוי:
 150 גרם שוקולד מריר
100 גרם שוקולד לבן 
סוכריות מוזהבות או פרחים דקורטיביים אכילים

טיפסקל

הקליליות נפלאות בטעמן באותו היום או עד יום אחרי, ולכן רצוי להכין כמות שמתאימה למספר הסועדים. אחרי הציפוי והעיטור של הקליליות אפשר לשמור אותן במקרר עד להגשה. מוציאים חצי שעה לפני מהמקרר.