אוכלוסיית העולם צומחת: הגובה של כל אחד מאיתנו אומנם נקבע בעיקר תורשתית, אבל כמעט תמיד נערים בני 16, למשל, יהיו גבוהים יותר משהיו הוריהם בגיל זה. התוספת הגדולה ביותר נמדדה בהולנד. מתברר שגברים הולנדים גבוהים היום ב–20 ס"מ מהסבים של הסבים שלהם שחיו לפני כ–150 שנה. הדבר עורר את סקרנותם של חוקרים רבים ברחבי העולם, ומספר מוסדות חברו למחקר משותף, ביניהם המכון הגרמני לתזונת האדם, אוניברסיטת טיבינגן בגרמניה ובית הספר לבריאות הציבור שבאוניברסיטת הרווארד בארצות הברית. ממצאי המחקר, שפורסמו בכתב העת המדעי "The Lancet Diabetes & Endocrinology", גילו נתון מעניין: צריכת חלב ומוצריו לנפש בהולנד היא הגבוהה בעולם. אחת ממסקנות המחקר הייתה שיש קשר בין צריכת החלב הגבוהה במדינה לתמירותם של ההולנדים.



ערב שבועות אצלנו, אפשר לומר בוודאות כי הישראלים השביחו וגיוונו את טעמם לאורך השנים. אנחנו לא מסתפקים בסוגים בודדים של גבינות: לבנה, קוטג', צהובה, בולגרית וצפתית. המגוון של הגבינות הישראליות עצום, גם אלו בעלות אחוזי שומן נמוכים. החך הישראלי מתעדכן ופתוח לטעמים מיוחדים של מחלבות בוטיק קטנות, כמו גם למבחר גבינות מחו"ל שזמינות בסופרמרקטים ולא רק במעדניות.



אז כמה מוצרי חלב מומלץ לאכול? בפירמידת המזון של משרד הבריאות קיימת המלצה לצריכה של חלב ומוצריו. הפירמידה מציגה את קבוצות המזון, ובשורה השנייה מעל לבסיסה מופיעה קבוצת החלבונים, שחלב ומוצריו נמנים עמה. לפני כשנה פרסם המשרד המלצה לצריכה של שתיים–שלוש מנות ביום. מנה אחת שווה לכוס חלב, כ– 240 מ"ל, לגביע יוגורט 200 מ"ל או ל–125 גרם גבינה 5% שומן. גם בנייר עמדה של האיגוד הישראלי לרפואת ילדים ממאי 2014 ההמלצות ברורות לתינוקות, לילדים ולנוער עד גיל 18: שתיים–שלוש מנות ביום.



צריכת חלב ומוצריו מקובלת במידה זו אחרת באוכלוסיות מגוונות באזורים שונים בעולם. חלקן צורכות אותו כמזון בפני עצמו (חלב ניגר, גבינה או יוגורט) ואחרות כמרכיב בתבשיל. ההמלצות התזונתיות שונות ממדינה למדינה ותלויות תרבות. יש כאלה שהמלצותיהן ספציפיות עד כדי התייחסות נפרדת למוצרי חלב ולחלב ניגר, אחרות מפרסמות המלצות בהתאם לאוכלוסיות שונות: נשים הרות, מיניקות ו/או ילדים.



לרגל שבועות, עשינו מסע וירטואלי על פני הגלובוס ובדקנו את הרגלי צריכת החלב וההמלצות ברחבי העולם.


אירופה: בדומה להולנד, גם בצרפת ובשווייץ מרבים לשלב גבינות עתירות שומן, חמאה ושמנת בתפריט היומי. להבדיל מישראל, ממדי ההשמנה ומחלות הלב בצרפת נמוכים מאלה שבארץ. אחת הסיבות היא הכמויות. שם אוכלים מנות קטנות, וכאן המנות גדולות: בבית, בחופשות, בפיקניקים ובמסעדות.


אפריקה: בארצות צפון אפריקה לא נהגו בעבר לשתות חלב, ובטח שלא להפיק ממנו מוצרים כמו גבינה או יוגורט. המקור לחלבונים בתפריט התבסס על בקר וצאן. עם זאת, בעשורים האחרונים חל שינוי במדינות אלו: מוצרי החלב נכנסו לאט–לאט לשגרת החיים, בעיקר בצריכה של משקאות חלב לתינוקות וילדים וגם בשילוב יוגורט בתפריט.



בחצי השני של היבשת, בדרום אפריקה, המצב אחר לגמרי. למשרד הבריאות המלצות תזונתיות ברורות: בין היתר צריכה יומית לאדם של כשתי כוסות חלב, שניתן להמיר ביוגורט, תוך דגש על מוצרי חלב דלים בשומן.



אסיה: מקובל לחשוב שבסין ובכלל במזרח הרחוק אוכלים בעיקר אורז, טופו ובעלי חיים מרובי רגליים, ושמוצרי חלב לא נכללים בתפריט. מפתיע שבפירמידת המזון הסינית יש הנחיה לצריכת חלב ניגר, אבל בכמות קטנה יחסית - כ–300 מ"ל ביום בממוצע (קצת יותר מכוס חלב). בנוסף קיימת המלצה להגביר את צריכת החלב לנשים הרות ומיניקות.



בהונג קונג ההמלצה היא על אחד עד שלושה מוצרי חלב ביום, ומודגשת חשיבות הצריכה בקרב פעוטות, ילדים ונוער. משרד הבריאות של סינגפור ממליץ על שניים–שלושה מוצרי חלב ביום, שאפשר להמיר אותם במנת בשר.



בהודו אין מסורת של שתיית חלב או מוצרי חלב כמנות העומדות בפני עצמן, אבל המאכל המסורתי, הדאל, כולל תוספת של יוגורט. כך, למעשה, היוגורט מהווה מרכיב מרכזי בתזונה.



קפיצה למזרח התיכון: המרכז הערבי לתזונה פרסם במדינות ערב המלצות לצריכה של שניים–שלושה מוצרי חלב ביום, תוך ציון כמות מדויקת לחלב, ללבנה, לגבינת שמנת או ליוגורט.



אמריקה: בארצות הברית ההנחיות התזונתיות דומות לאלו שבישראל. למעשה, המלצות רבות בתחום, כמו גם הרגלים (לטובה או שלא), אנו מאמצים מהאמריקאים.



במדינות דרום אמריקה: ברזיל, בוליביה וצ'ילה הנחיות משרדי הבריאות הן לצרוך מוצרים דלי שומן. בארגנטינה אין זה משרד הבריאות שממליץ על צריכה של חלב, יוגורט וגבינה אלא ארגון הדיאטנים והתזונאים.



אוסטרליה: ההנחיה היא לצרוך 1.5–3.5 מנות של חלב ומוצריו (מספר המנות משתנה על פי הגיל). המלצה למוצרי חלב דלים בשומן היא רק לילדים מעל גיל שנתיים, תוך ציון הסיבה: דרישות אנרגטיות גבוהות יחסית למשקל גופם של תינוקות ופעוטות מתחת לגיל זה.



אנחנו אוהבות לאכול מוצרי חלב וממליצות לצרוך אותם לא רק בשבועות. זו דרך טעימה, מזינה, קלה ומגוונת להגיע לקצובה היומית המומלצת של סידן, עם תוספת של מינרלים וויטמינים בעיקר בקבוצת B.