אני סובלת כבר שש שנים מלחץ בראש. זה התחיל בדקירות קטנות כמו מחט, ועכשיו זהמרגיש כמו חגורת לחץ. אני מטופלת בכדורים רגילים וגם בכדורים פסיכיאטריים כי הרופאים אבחנו שהבעיה היא נפשית. הכאבים האלו הפכו אותי חרדתית, והם גורמים לי לחשוב מחשבות לא טובות שמצערות אותי. נטלתי ליריקה, גאבאפנטין, ועכשיו אני לוקחת סימבלטה, אבל אף אחת מהתרופות לא עוזרות לי. אני לוקחת גם קלונקס, אבל הוא כמעט לא משפיע עלי. אני מרגישה שהכאב מטייל לי בראש כמו עיפרון, זז ולוחץ לי על כל הראש. מה עלי לעשות?


את מתארת מצב של כאב שנקרא 'tension type headache', סוג של כאב שמורגש כמו כובע פלדה שלוחץ על הקרקפת. כאב כזה גורם לחרדה. כשזה קורה לא ברור מה התרנגולת ומה הביצה: כלומר אם החרדה גורמת לכאבי הראש או שכאבי הראש מכניסים לחרדה. העובדה שהכאב זז היא סימן טוב שמעיד שלא מדובר בבעיה פיזית ושככל הנראה הכאב אכן קשור למתח נפשי. אם היה מדובר במשהו רציני, הכאב היה ממוקם או נקודתי ולא עובר ממקום למקום. את התרגלת לקלונקס ולכן הוא כבר לא משפיע עלייך.

אני מציע לך שתפני לרופא המטפל שלך ותבקשי שירשום לך תרופות אחרות )אם התרופות שאת מקבלת לא עוזרות לך, אין טעם שתמשיכי ליטול אותן(. כמו כן, כדאי שתבקשי מהפסיכיאטר שלך שלא יתייחס לתופעה שתוקפת אותך כאל מחלה פסיכיאטרית, אלא שייתן לך תרופות שמורידות חרדה ומרגיעות. כך הוא יוכל לייצב אותך ויעזור להוריד את החרדה ואת כאבי הראש, כי כרגע כאבי הראש, המתח, החרדה והמחשבות הלא טובות שזורות זו בזו.
בתי בת ה־ 25 סובלת כבר הרבה זמן מבריחת שתן בשינה. היא חולמת שהיא צריכה לעשות פיפי, ואז היא מגלה שברח לה במיטה. היא סטודנטית שגרה מחוץ לבית וזה מצב שהוא ממש לא נעים עבורה. היא מפחדת שמישהו יישן לצדה, ופתאום המיטה תהיה רטובה. מה אפשר לעשות כדי לעצור את התופעה?


הרטבת לילה קיימת גם אצל אנשים מבוגרים, וזה לא דבר שצריך להתבייש בו. לעתים, כשאנחנו צריכים לתת שתן תוך כדי שינה, הגירוי נכנס לחלום. כשזה קורה רוב האנשים מתעוררים והולכים להתפנות, אך ישנו מיעוט של אנשים שישנים שינה מאוד עמוקה, לא מתעוררים ונותנים שתן תוך כדי החלום (ובטוחים שהם נמצאים בשירותים). זה אחוז קטן מאוד, אבל הוא קיים. כדי לטפל בבעיה בתך צריכה לפני הכל לנהל משטר של שתייה. כלומר במהלך היום עליה  לשתות הרבה, והחל משעות אחר הצהריים עליה לשתות במשורה.

רצוי שבלילה היא תימנע משתייה של משקאות שמכילים קפאין כמו קפה, משקאות מוגזים למיניהם, תה או אלכוהול, ושלא תאכל פירות עסיסיים שמכילים הרבה נוזלים מכיוון שהם משתנים. כמו כן, חשוב שבתך תקפיד על מספיק שעות שינה כדי שהיא לא תהיה עייפה. יכול להיות שבגלל שהיא ישנה חזק הגירוי לא גורם לה להתעורר. מלבד זאת, בתך יכולה לפנות לרופא אורולוג, יש סוגים של כדורים ותרופות שהוא יכוללתת לה כדי לטפל בבעיה. יש תרופה מסוימת שמכילה הורמון אנטידיאורטי )שמונע השתנה(, ויש כדורים כמו אנפרניל או אלטרול שניתנו בעבר לטיפול בדיכאון, והם 'סוגרים' את השסתום של דרכי השתן (אפשר לתת אותם בכמות מאוד קטנה). כמו כן, גם טיפולים התנהגותיים יכולים לעזור. אם בתך תקפיד על הדברים הנ"ל, מצבה ישתפר בצורה משמעותית.
 
אני בת 40. לפני כשנתיים עשיתי היסטרוסקופיה אבחנתית (בדיקה שבמהלכה מכניסים מכשיר אופטי דרך הנרתיק ובודקים את הרחם). בבדיקה גילו אצלי שלושה פוליפים והוזמנתי להיסטרוסקופיה כירורגית. הייתי אצל גינקולוג במעקב, והוא רשם לי כדור שהיה עלי ליטול כל חודש אחרי הווסת. אחרי כשנתיים התחלתי לסבול שוב מכאבי בטן ודימומים חזקים בזמן המחזור, ושוב הופניתי להיסטרוסקופיה כירורגית. למה זה חוזר?

פוליפ הוא גידול שפיר ברוב המקרים, ולא ברור מדוע הוא מופיע. אם התופעה חוזרת ומטרידה אותך וגורמת לך לסבל מיותר ולדימומים, אני מציע לך לשקול כריתת רחם. זאת אחרי שתתייעצי על כך עם בן זוגך, וזאת רק אם אין לך תוכניות נוספות להיכנס להריון. אני לא מכיר אותך ואת ההיסטוריה המשפחתית שלך, אבל אם יש במשפחה הקרובה שלך מקרים של סרטן שקשור לרחם, לשחלות או לשד, כדאי שתעשי בדיקה של המוטציות BRCA1 ו־ BRCA2 , ואם היא חיובית, תתייעצי עם גינקולוג לגבי כריתה של השחלות. לגבי האפשרות של כריתת השחלות, יש לקחת בחשבון שאז תסבלי מתופעות שקשורות לגיל המעבר. אני מציע שתעשי את הבדיקה הזאת בכל מקרה. באופן כללי, יש נשים עם נטייה לפתח פוליפים. גם רמות אסטרוגן גבוהות )בגיל הפוריות( יכולות לעודד אותם לצמוח ובדרך כלל בגיל המעבר חלק מהם נסוגים. 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־ 13:00 ב"רדיו ללא הפסקה". הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי