איך שומרים על המשקל בחורף?

"מזג האוויר החורפי הכניס את המדינה הקטנה שלנו להיסטריה. אותי זה מצחיק כי לאנשים שחיים באירופה וגם לי, שהגעתי ממוסקבה, מזג אוויר כזה קטן עלינו. יש פאניקה מיותרת ובסך הכל מדובר בחורף קל לעומת החורף באירופה. לפני מספר ימים התקיים הכנס השנתי לתזונאים ולרופאים, זו השנה החמישית. כיו"ר הכנס נלחצתי כי הייתי בטוחה שאף אחד לא יגיע בגלל מזג האוויר אבל הגיעו כ-1,000 אנשים והכנס היה מדהים! בכנס דיברו על הרבה נושאים חמים ועכשוויים מבחינה מדעית. אחד הרופאים סיפר שתינוק מתחיל לחוש בריחות וטעמים כבר כשהוא נמצא בבטן אמו. עוד סיפר הרופא שככל הנראה, תזונתה של האם משפיעה על העובר ועל הטעם שלו. 

הרצאה נוספת ומרתקת הייתה של ד"ר סיגל פרישמן שדיברה על סוגי שומן. היא אמרה שכשמזג האוויר נהיה קר אנחנו מפתחים שומן חום (שיעיל מבחינה מטבולית) וככל שיש יותר שומן חום לעומת שומן לבן אנשים משמינים פחות.

עשו לייק לעמוד הפייסבוק שלנו –'מעריב אונליין'



בתוכנית הרדיו שלי אני עוסקת בהשמנה בחורף בצורה פחות מדעית אבל מזג האוויר דורש מאיתנו להוציא את המקסימום. רוב האנשים חושבים שבחורף כולם עולים במשקל ולכן אני מציעה לאכול ירקות ללא הגבלה. מלבד ירקות מבושלים ואנטיפסטי אפשר לבשל מרק מסוגים שונים של ירקות. כשאני מבשלת מרק אני משתמשת בכל הירקות שיש לי בבית, ואפילו מוסיפה חסה בסוף הבישול. מותר לאכול מרק ירקות ללא הגבלה. הרבה אנשים חושבים שאבקת מרק אינה בריאה כי היא מכילה מונוסודיום גלוטמט, אבל זה לא נכון ואפשר להוסיף שתי כפות אבקת מרק לכמות של סיר שלם וזה מוסיף טעם נפלא. כדאי לדעת שמונוסודיום גלוטמט קיים באופן טבעי בהרבה מזונות כמו בשר, סלק, פטריות ואפילו בחלב אם".

אני נהג מונית בן 40 והגובה שלי הוא 1.86. עד לפני שלושה חודשים שקלת 85 קילו גרם אבל אז החלטתי לעשות דיאטה. היום אני שוקל 77 קילוגרם, אוכל מעט מאוד ולפעמים עוזב את השולחן לא שבע. חברי, משפחתי ואשתי במיוחד כועסים עלי, טוענים שזה כבר לא יפה ושהפנים שלי רזות מדי אבל אני לא יודע מה לעשות. בבוקר אני אוכל שתי פרוסות לחם קל או שתי עוגיות ללא סוכר, ויתרתי על ארוחת עשר, בצהריים אני אוכל ארוחה קטנה, אחר הצהריים פרי ובערב שתיים וחצי פרוסות לחם קל. בנוסף, החלטתי לא לצרוך סוכר בכלל ואני מרגיש עייף וחלש רוב הזמן מה דעתך? 

"אתה אוכל כמו תינוק בן חצי שנה אבל ההבדל הוא שתינוק אוכל גם חלב מבקבוק. צריכת המזון שתיארת מגיעה בקושי ל-1,000 קלוריות ביום. גבר בגילך לא יכול לאכול בצורה כזו כי זה מעט מדי והגוף זקוק לתמיכה קלורית. אי אפשר לקום יום אחד ופשוט להפסיק לאכול, אבל זה בדיוק מה שעשית. 85 קילוגרם לגובה שלך זה ממש לא נורא אבל אם החלטת לרדת במשקל אתה צריך לעשות זאת באיטיות, בחודש הראשון להוריד שני קילוגרם ובחודשים הבאים לא להוריד יותר מקילוגרם אחד בחודש. החלשת את הגוף שלך וממש דכדכת אותו אבל זה לא נורא ואפשר לתקן את זה. קודם כל, אני מציעה שתעבור בדיקות ברזל, B12 וויטמין D, כי יכול להיות שקיימת ירידה במדדים וייתכן שזו הסיבה לכך שאתה מרגיש עייף וחלש.

העובדה שהחלטת להפסיק לאכול סוכר זה בסדר אבל אתה חייב להוסיף לתפריט שלך פחמימות, כי ארבע פרוסות לחם קל ביום זה לא מספיק, וכמובן שיש להתחיל לאכול נכון: שתי פרוסות לחם בבוקר, שתי פרוסות נוספות בארוחת עשר, בצהריים בשר וירקות ואחר הצהריים ארוחה שכוללת פחמימה כמו פסטה, אורז או מג'דרה בתוספת ירקות, כדי שתצליח להחזיק מעמד עד הערב. אפשר לאכול ירקות כל היום ללא הגבלה ובארוחת הערב לאכול ביצים, טונה וסלט ירקות.

אתה הופך את עצמך לילדה אנורקטית! אם לא תיתן למונית שלך לאכול דלק היא לא תיסע - האם אתה רוצה להגיע למצב שגם אתה לא תצליח לנסוע? אתה עלול להתעלף על ההגה! הגוף שלנו זקוק לאנרגיה כדי לתפקד ואם הוא לא מקבל אנרגיה אז הוא מתחיל לחסוך בשומן וגורם לנו להרגיש חולים וחלשים. אם אתה זקוק למעקב, גש לקופת החולים, ותתייעץ עם דיאטנית שתדריך אותך ותיתן לך תפריט שיתאים לך. 80 קילוגרם לאדם בגובה שלך זה תקין אבל צריך לשמור על המשקל ולעשות את זה נכון. קיצוניות לא מועילה לאף אחד".

מתוך תוכניתה של ד"ר אולגה רז, ראש המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל, כל יום שישי ב־ 12:00 ב"רדיו ללא הפסקה"