אני מאוד מודאגת, חברתי הטובה בת ה־62 שוכחת דברים ומבלבלת בין זמנים כבר שלוש שנים. במקרה אחד לדוגמה היא החזיקה את הנכדה שלה ושאלה תוך כדי איפה הילדה, ובמקרה אחר היא רצתה ללכת לחתונה שהתקיימה כבר לפני שנה, והיא הייתה נוכחת בה. היא נוטלת 50 מ"ג אלטרוקסין ו־800 מ"ג טגרטול כבר שנים ויש לה התקפי אפילפסיה קלים. כמו כן, יש לה המון כאבי ראש והיא סובלת ממיגרנות. למה זה קורה לה? 
"לא ברור לי כמה זמן יש לחברתך התקפי אפילפסיה ואם הדבר נבדק. אם התופעות שאת מתארת קורות לעתים קרובות, הדבר מחייב בדיקה נוירולוגית חוזרת (אם זו לא נעשתה) ובדיקת הדמיה. מצבה של חברתך יכול לנבוע מכמה גורמים: ייתכן שמדובר בשלבים ראשונים של אלצהיימר, מחלה או פתולוגיה מוחית אחרת, וייתכן שבעיות הזיכרון קשורות למצב הגופני או הנפשי שלה. יכול מאוד להיות שבתקופות שהיא מבולבלת היא סובלת מהתקפים אפילפטיים קצרים שלא ניתן להבחין בהם פיזית, אבל הם גורמים לבלבול. ישנם סוגים שונים של אפילפסיה. אפילפסיה פסיכו־מוטורית נמצאת באזורים של הזיכרון. יכול להיות שיש לה הפרעה חשמלית שלא באה לידי ביטוי מוטורי, אלא באה לידי ביטוי התנהגותי. חברתך צריכה לעבור בירור נוירולוגי שכולל סיטי או הדמיה אחרת כדי לבדוק אם אין לה גידול שפיר או מחלה אחרת. לסיכום, חשוב שהיא תפנה לרופא נוירולוג שיפנה אותה להדמיה, EEG ובדיקות נוספות. רק אז יהיה אפשר להגיע לאבחנה הנכונה".  
 
אני בת 68. כבר זמן מה אני מרגישה קור עז ברגליים שמלווה בכאבים שמקרינים לכיוון כף הרגל והאצבעות. מרוב שקר לי הגעתי למצב שאני ישנה עם גרביים, למרות שאני יודעת שזה לא בריא. מה דעתך?

"התופעה שאת מתארת היא מאוד שכיחה בגילך. אחרי גיל מסוים, זרימת הדם בכלי הדם הקטנים ברגליים היא יותר דלה, והרגליים יותר קרות בזמן שהרגליים לא בתנועה, ובמיוחד אם נמצאים בסביבה קרירה זה מודגש יותר. עישון, סוכרת או שומנים גבוהים בדם יכולים להיות גורמי סיכון לבעיות בזרימת הדם או לטרשת עורקים. אני מציע שתתייעצי עם רופא לכלי דם שיבדוק אם זרימת הדם שלך תקינה ויפנה אותך לאקו־דופלר של כלי דם. אם הקור והכאבים מאוד מפריעים לך, תוכלי לבקש מהרופא שירשום לך אוקסופורין / טרנטל. זהו כדור שלעתים יכול לעזור במצבים כאלו. מדובר בכדור של 400 מ"ג שמשפר את רמת החדירות של הכדוריות האדומות והופך אותן להיות יותר אלסטיות כדי שיוכלו 'להשתחל' לכלי דם קטנים. את לא צריכה לדאוג: לישון עם גרביים זה לא דבר נורא, והרבה אנשים נוהגים לעשות זאת. לא כדאי לישון עם גרביים צמודים או מחומרים סינתטיים, אבל אפשר בהחלט לישון עם גרביים רחבים וטובים שעשויים מצמר או כותנה ושלא ילחצו על הרגל". 
 
בתי בת ה־28 היא בחודש השמיני להריונה. לפני כחודשיים היא אושפזה בבית חולים בחודש שישי, ושם נתנו לה כדור פראמין. שלשום קראתי שהכדור הזה הוא לא בריא. מה דעתך?
"לפני כ־37 שנים פרסמתי מחקר שעסק בכדור הפראמין ובתופעות הלוואי שלו. הכדור בעיקרון לא מזיק (גם לא לנשים בהריון), הוא פשוט יכול לגרום לפעמים לתופעות של התכווצויות שרירים. מסיבות אלו ואחרות כמות הפראמין שאפשר לקחת ביום היא מוגבלת. מלבד התופעה הנ"ל, אין שום בעיות עם הכדור הזה, אז את יכולה להיות רגועה. בנוסף, בחודש השמיני התינוק כבר מושלם ואין חשש למומים". 
 
בעלי חולה במחלת FMF (קדחת ים־תיכונית). כבר 21 שנה הוא נוטל שלושה כדורי קולכיצין ביום לטיפול במחלה, ומעולם לא ראיתי אותו בהתקף. אני רוצה שהוא יפחית במינון הכדורים שהוא נוטל או יפסיק לקחת אותם לחלוטין, אך הוא מסרב. בגלל שהוא סבל בעבר מכאבים רבים הוא אפילו לא מוכן לשקול להפסיק עם התרופה הזו. האם לדעתך הוא יכול להפסיק לקחת קולכיצין? 
 "בעלך צודק, הוא חייב להמשיך ליטול את התרופה. FMF, או קדחת הים התיכון, הייתה בעבר מחלה מאוד קשה ועד לפני 40 שנה אחוזי התמותה של החולים במחלה היו גבוהים. כיום, בזכות כדור הקולכיצין אפשר לחיות עם ה־FMF ואף לנהל אורח חיים נורמלי ותקין. כדור הקולכיצין מונע את כל תופעות הלוואי של המחלה ואת הסיבוכים השונים שעלולים להיגרם בעקבותיה, ולכן חשוב מאוד ליטול אותו. אין שום סיבה שבעלך יוותר על הטיפול התרופתי. כאשר נוטלים את הכדור הזה באופן קבוע במשך הרבה שנים אין לו תופעות לוואי. תאמרי לבעלך שימשיך ליטול את כדור הקולכיצין באדיקות, ואם יש לכם ילדים, תפני אותם לבדיקות שיבדקו אם גם הם נושאים את הגן הזה".  
 
 
מתוך תוכניתו של פרופ' רפי קרסו, כל יום שישי ב־13:00 ב"רדיו ללא הפסקה".

ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי