לנכדי בן העשר יש הפרעות קשב וריכוז והוא לוקח ריטלין. בחודשים האחרונים הוא פיתח אנטי לתרופה, הוא יורק או מקיא את הכדור ואפילו משקר ואומר שהוא לקח אותו. בתי הלכה להדרכה הורית, ואף שלחה אותו לפסיכולוגית ילדים ושום דבר לא עזר. מה אפשר לעשות כדי שהוא ייקח את התרופה?


הנפש והגוף שלנו מחוברים זה לזה, ולכן ברגע שלנכדך יש התנגדות פסיכולוגית אז יש לו גם מחסום בגרון שאפילו גורם לו להקיא. הוא רוצה לקחת את הריטלין אבל לא מצליח לעמוד בהבטחתו. כדי לגרום לילד לקחת את הריטלין אפשר לתת לו אותו בהסתר. אם באופן קבוע הוא אוכל משהו בבוקר אפשר לנסות לשפוך בתוכו את התרופה בלי שהוא ישים לב. מכיוון שכיום מתקיים סביב הריטלין מאבק כוחות מאוד גדול בין נכדך לאמו רצוי שהיא תנהל עמו שיחה שבה היא תסביר לו שהיא מבינה את ההתנגדות שלו אבל לא יכולה לוותר בנושא בגלל החשיבות של הכדור.

שתשאל אותו אם היא יכולה להקל עליו באיזשהו אופן ואם יש משהו שהיא יכולה לעשות כדי לעזור לו לבלוע את התרופה בלי ריב ובלי התנגדות. לאור חשיבות הטיפול התרופתי בתך יכולה גם לנסות 'לשחד' את הילד. שתכין יחד איתו רשימה של דברים שהוא היה רוצה לעשות ושתבטיח לתת לו את הדברים שהוא רצה בתנאי שבמשך שבוע שלם הוא ייקח ריטלין. חשוב לנסות להבין מה גרם לחסימה. אני מציעה שבתך ובעלה ילכו יחד עם הילד למספר מפגשים אצל יועצת משפחתית שם יוכלו לחקור את הנושא לעומק.
 
אני אמא לשלושה ילדים, בכור בן 6, ותאומים בני 5. בני התאומים משתמשים באלימות מילולית קשה. אם הם לא מקבלים את מה שהם רוצים הם מקללים אותנו ומכנים אותי ואת בעלי בן/בת זונה. כשזה קורה מחוץ לבית בעלי ואני רוצים לקבור את עצמנו מרוב בושה. מה אנחנו יכולים לעשות כדי לגרום להם להפסיק לקלל?


לפני שאתם ניגשים לטפל בבעיה עליכם להבין שאתם לא יכולים לגרום לילדיכם לא לקלל, הפה שלהם ברשותם ואין לכם שליטה עליו. מה שכן, יש לכם שליטה על האופן שבו אתם מגיבים להתנהגות שלהם. בפעם הבאה שאתם יוצאים איתם תסבירו להם שאם אחד מהם יקלל אתכם אתם פשוט תחזרו הביתה, לא כי הם ילדים רעים אלא כי אתם נבוכים ולא מסוגלים להישאר באותו מקום יותר.

שימי לב, אין צורך לדבר עליהם, לצעוק או לאיים אלא פשוט לדבר על עצמכם ועל האופן שבו ההתנהגות שלהם פוגעת בכם. כשהם מקללים אותך בבית תגידי להם: 'יש רגעים שבהם אתם כועסים עלי ומקללים אותי. זה מעליב ומשפיל אותי ובאותו רגע אני כל כך עצובה ופשוט לא מוצאת בלב שלי את היכולת להיות נחמדה וטובה'. ברגע שאחד מהם מקלל אותך תפעילי את כישורי המשחק שלך ותתנהגי כאילו את עומדת לבכות ותלכי מהם. תגיבי כמו בן אדם פגוע, אל תיקחי אותם באותו יום לחוגים ואם הם באים לבקש סליחה תגידי שאת רוצה להירגע. כשהם מקללים אותך הם צריכים להבין שאת נפגעת, את לא נחמדה, וזה עולה להם. 
אני אבא גרוש לשלושה ילדים בני 13, 11 ו-6 ואני בזוגיות שנייה כבר שלוש שנים. חברתי בהריון ואני רוצה לדעת איך כדאי לי לבשר זאת לילדים. האם זה צריך להיות בנוכחות בת זוגתי? והאם אני צריך לבשר זאת בעצמי לגרושתי, אם ילדי? 

לדעתי כדאי לך לבשר לילדים על ההריון כמה שיותר מאוחר, אני מציעה לחכות עד לשלב שכבר אי אפשר להסתיר את הבטן. גרושתך צריכה לשמוע ממך על ההריון ורצוי שזה יקרה באותו היום שבו אתה מחליט לספר על כך לילדים. הם צריכים לשמוע על ההריון לראשונה ממך ולא מגרושתך ולכן לא כדאי ליידע אותה הרבה לפני שאתה מבשר זאת לילדים.

חשוב שתיידע אותה בעצמך כדי שהדרך שבה היא תתווך לילדים את ההריון תהיה חיובית, תעשה זאת בקצרה ובאופן ענייני. לאחר שיידעת את גרושתך, תבשר לילדים על ההריון בנוכחות בת זוגתך בטון שמח ובחיוך. בהתחלה הם יירתעו כי הם צריכים להפנים את הבשורה ולעכל אותה. חשוב שתספר להם שהמצב עומד להיות קצת שונה, תבהיר להם שאין ממה להיבהל ותענה על כל השאלות שלהם. תגיד להם שיהיה כיף לא נורמלי עם היצור הקטן שיגיע ושהם יוכלו ללמד אותו דברים חדשים (תן להם הרגשה שהם חלק מזה). אל תדאג, הריון זו תקופה מאוד ארוכה וכך יהיה להם זמן להתרגל ולעכל את החדשות.

מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב־ 10:00 ב"רדיו ללא הפסקה"
ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי