לנכדי בן ה־10 יש צליאק ובנוסף הוא סובל מהפרעות קשב וריכוז. נוירולוג ילדים רשם לו ריטלין אבל הוא מסרב לקחת את הכדור כי הוא מפחד לבלוע כדורים. הבנתי שיש מדבקות וסירופ של ריטלין, האם הם ללא גלוטן? בנוסף, לפעמים כשהנכד שלי מצליח ליטול את הריטלין הוא בולע אותו על קיבה ריקה. האם זה יכול לגרום לו נזק?
״ראשית, לשאלתך הראשונה - מדבקות ריטלין הן ללא גלוטן, מה גם שהתרופה נספגת דרך העור ולא דרך מערכת העיכול. סביר להניח שגם סירופ הריטלין הוא ללא גלוטן, זאת ניתן לבדוק בעלון לצרכן. גלוטן הוא חלבון של חיטה והסיכוי שהוא ישנו בסירופ שואף לאפס. את יכולה להתייעץ עם רוקח ולבדוק. לגבי שאלתך השנייה - לא טוב לקחת ריטלין על קיבה ריקה, הכדור מדכא את התיאבון ואם נכדך ייטול אותו בבוקר הוא ככל הנראה יסרב לאכול עד שעות הערב. אני מציע שתיתנו לו בבוקר ארוחת בוקר עשירה וטובה ואחרי ארוחת הבוקר תתנו לו את הכדור (אפשר לאט לאט להרגיל ילדים לקום קצת קודם ולאכול ארוחת בוקר). סיפרת שנכדך חושש לבלוע את כדורי הריטלין, לפעמים כשילדים נוטלים כדור הוא יכול להיתקע להם בגרון ואז זה גורם להם לפחד ליטול כדורים. זה פחד נורמלי, זה לא פחד שנובע מפינוק. כדי להקל על הבליעה אפשר לצפות את הכדור בשוקולד, להקפיא אותו ולתת לילד לבלוע אותו כמו סוכריית שוקולד. את יכולה במקביל לקנות עדשים קטנות משוקולד וללמד את נכדך לבלוע אותן. כך יהיה לו הרבה יותר קל לבלוע כדורים בעתיד״.
אני בת 65, אין לי בריחת סידן אבל הרופא שלי רשם לי כדורים כדי למנוע את התופעה. אני לוקחת ויטה קל וויטמין די. האם השמועות שהכדורים האלו סותמים את כלי הדם הן נכונות?

״מדובר בשמועות בלבד. סביר להניח שנתקלת בהן באינטרנט. זהו לא מקור מהימן ולא כדאי להסתמך עליו במקרים כאלו. התרופה (סידן=קלציום) עוזרת במקרים של בריחת סידן ואין בעיה שאנשים שסובלים מהתופעה ייטלו אותה. אני לא מתכוון לסתור את רופא המשפחה שלך אבל למיטב ידיעתי אם אין מחסור בסידן ואין אוסטיאופורוזיס, ואם את אוכלת מספיק מוצרי חלב או טחינה או סרדינים שמכילים סידן - אין טעם לקחת כדורים נגד בריחת סידן. אני מציע לך לפנות לדיאטנית של קופת חולים ולבקש ממנה שתרכיב לך תפריט מסודר שיכלול סידן. אם תאכלי את המאכלים הנ״ל תוכלי לקבל מהאוכל רמת סידן זהה לאלו שמכילים הכדורים ולא תצטרכי לבלוע תרופות מיותרות״.
בשבועות האחרונים היו פרסומים שאומרים כי אכילת מזונות העשירים בכולסטרול היא לא מסוכנת ולא משפיעה על רמת הכולסטרול בדם. האם זה אומר שאפשר להתחיל לאכול מזונות כמו חמאה, סטייקים ומטוגנים באופן חופשי?
״בתקופה האחרונה אכן נעו אמות הספים כשהסתבר שחמאה, כבד אווז ומאכלים אחרים רבי כולסטרול הם לא מסוכנים כפי שהיה נהוג לחשוב עד עתה. היצירה של כולסטרול בגוף היא דבר גנטי והקשר שלו לתזונה הוא קטן בלבד. 80-70% מהכולסטרול שיש לנו בדם הוא מייצור עצמי ולא מתזונה כך שאם מישהו אוכל מזונות עתירי כולסטרול כמו ביצים
או גבינות שמנות זה לא מזיק. עם זאת חשוב לעשות את ההפרדה - כולסטרול מאוכל זה דבר אחד וכולסטרול בדם הוא דבר אחר, ולמרות שמותר לאכול מאכלים עשירים בכולסטרול, רמה גבוהה של כולסטרול בדם היא עדיין מסוכנת. לכן חשוב שאנשים שרמת הכולסטרול הרע שלהם היא מעל 130 יורידו אותו בעזרת תרופות מתאימות. לסיכום, אפשר לאכול מזונות עתירי כולסטרול, למרוח חמאה, לאכול שומנים מהחי וכו', אבל בזהירות כי חלקם עשירים בשומנים רוויים ואלה לא טובים. חשוב לא להגזים כי מזונות כאלה הם בכל זאת לא בריאים ומכילים הרבה קלוריות״.
אני בן 48. בשבועיים האחרונים נעלם לי חוש הטעם וחוש הריח לחלוטין. זה מלווה בצינון מאוד קל, בלי כאבי גרון או נזלת מיוחדת. הייתי אצל רופאת אף אוזן גרון, היא לא מצאה בעיה מיוחדת ורשמה לי ספריי שעליי להתיז במשך חודש שלם. היא אמרה שאם הספריי לא יעזור עליי לעשות סיטי למערות האף ולהתייעץ עם נוירולוג. מה דעתך?
״חוש הטעם וחוש הריח הם מחוברים. עצב ההרחה נמצא ברצפת הגולגולת מעל האף. ברגע שאדם קצת מנוזל או אלרגי והאזור הזה או נסתם או שהרירית שם מתנפחת, אותו אדם לא יהיה מסוגל להריח. הטיפול התרופתי שהרופאה שלך המליצה עליו הוא נכון, ספריי שמכיל כמות מאוד קטנה של קורטיזון אמור להוריד את הבצקת ובדרך כלל תוך שלושה שבועות המצב משתפר. הסיכוי שמדובר במחלה נוירולוגית רצינית במקרים כאלה קיים אבל שואף לאפס. המלצתי היא שתמתין חודש ימים, זה הזמן שבדרך כלל לוקח לתופעות כאלו לעבור, אם המצב לא משתפר תפנה לנוירולוג״.