בני טוען שאם אוכל חצי קילוגרם מסוג מזון מסוים אעלה חצי קילוגרם במשקל. למשל, אם אוכל חצי קילו שומן אעלה חצי קילו במשקל. אמרתי לו שהטענה שלו לא הגיונית אבל הוא בשלו. האם הוא צודק?


בנך מתייחס לגוף כמו לקופסה שמכניסים לתוכה חפצים ומשקלה עולה בהתאם אליהם. הגוף הוא לא קופסה, הגוף עושה עבודה עם האוכל שהוא מקבל. אם אנחנו אוכלים מאכל שמשקלו הוא קילוגרם, אפשר לעלות בגללו במשקל יותר מקילוגרם ואפשר גם פחות, הכל תלוי במזון שאת אוכלת. כשאדם אוכל, לדוגמה, חצי קילוגרם שומן, הגוף צריך לעבד אותו, ועיבוד של שומן זה לא דבר פשוט. חלק מהאנרגיה שהשומן מספק לנו הולכת לאיבוד בזמן העיבוד, אבל אין לנו אפשרות לשרוףאת השומן הזה ואין לו ברירה אלא להיכנס לרקמת שומן ולהשמין אותנו אחרי שהוא עובר הרבה מאוד תהפוכות בגוף.

מצד שני, כשאדם אוכל לדוגמה חצי קילוגרם ירקות, העיבוד שלהם הרבה יותר קל. הם בעצם לא מספקים קלוריות לגוף ולא גורמים לעלייה במשקל. גוף הוא מערכת שמעבדת את האוכל ולוקחת אותו כספק אנרגיה. את האנרגיה הזאת, הקלוריות האלה, אותה מערכת מעבדת בגוף ומכניסה לרקמת שומן. כמו כן, מאכלים מסוימים משפיעים על כל אחד מאיתנו בצורה שונה. גופו של אדם עם נטייה לסוכרת, לדוגמה, יושפע באופן שונה ממאכלים המכילים סוכר.  מדובר במדע שלם שלא ברור בדיוק איך הוא משפיע עלינו. התהליך הוא הרבה יותר מורכב ממה שחושב בנך.

אני טרנסג׳נדרית, גובהי הוא 1.80 מטר, ועד לאחרונה שקלתי 110 קילו. לפני כעשר שנים התחלתי תהליך של שינוי מין, להתנפח ולעלות המון במשקל. לאחרונה התחלתי דיאטת חלבונים. בשלושת השבועות האחרונים ירדתי 15 קילוגרם. אני צריכה לחזור ולאכול שוב פחמימות, אבל מלחיץ אותי לחזור לאכול פרוסות לחם ופחמימות מהסוג הזה. אפשר לקבל פחמימות מקטניות?
 
הורמונים אכן יכולים לגרום להתפתחות של רקמת שומן וזה בעצם חלק מהנשיות. בגלל שאת מפחדת לחזור ולאכול פחמימות, אני מציעה שפעם ביום, במקום אחת הארוחות, תאכלי כוס־כוס וחצי של עדשים מבושלות.


אני אוכל כל יום תפוז אחרי ארוחת הצהריים. היכן יופק יותר ויטמין סי מהתפוז, כשהוא שמור במקרר במהלך היום או כשהוא נמצא מחוץ למקרר במהלך היום?

לא ניתן לדעת כמה ויטמין סי יש בתפוז שאתה אוכל. ויטמין סי הוא ויטמין עדין, וכמות הוויטמין שמכיל כל תפוז היא שונה. זה תלוי במגוון גורמים ובין היתר היכן הוא היה לפני שהגיע אליך. בכל מקרה, זה לא ממש משנה אם במהלך היום אתה שומר את התפוז במקרר או מחוצה לו. אין לכך חשיבות, תפוז מוגן על ידי הקליפה שלו. אם היית שומר את התפוז שבועיים לפני שאתה אוכל אותו, הייתי ממליצה לך לשמור אותו במקום קריר. אבל אם אתה אוכל אותו במהלך אותו יום, זה לא משנה. זו לא ריאקציה אטומית, אלה דברים שלא מתרחשים כאן ועכשיו, ואנחנו גם לא יודעים איך הם מתרחשים. לכן, כאמור, זה לא ממש עקרוני.

קראתי שחלב גורם לבריחת סידן בגיל מבוגר. האם זה נכון?

הטענה שחלב גורם לבריחת סידן בגיל מבוגר היא לא נכונה. זוהי תיאוריה בלבד ולא מחקר שהוכח על בני האדם בצורה חד־משמעית. חלק מהמזונות שאנחנו אוכלים גורם לנוזלי הגוף להיות יותר חומציים וחלק מהמזונות שאנחנו אוכלים גורם לנוזלי הגוף להיות יותר בסיסיים. המטרה של אנשים בריאים היא שנוזלי הגוף יהיו יותר בסיסיים. מה שהופך את נוזלי הגוף שלנו לבסיסיים יותר הם, לדוגמה, כל הפירות וכל הירקות. חלב ויוגורטים לא משפיעים על החומציות של נוזלי הגוף ואילו גבינות נחשבות למזון שמשפיע על החומציות בגוף שלנו, מסיבה זו כדאי לצרוך גבינות בצורה מתונה. באופן כללי, למוצרי חלב יש הרבה יתרונות, פשוט חשוב לצרוך אותם במידה, בדיוק כמו כל מאכל אחר.

מתוך תוכניתה של ד"ר אולגה רז, ראש המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל. התוכנית משודרת כל יום שישי ב־12:00 ב"רדיו ללא הפסקה"