בישראל חיים בין 800 אלף למיליון אנשים נכים בדרגות שונות. רק 120 אלף מהם מוגדרים כמועסקים בשוק החופשי, ועובדים כשמונה שעות ביום במפעלים המוגנים הפזורים ברחבי המדינה.



למדינת ישראל יש עניין בהעסקתם, ולכן היא מעבירה למפעל המוגן תגמול עבור כל משתקם שמגיע ליום עבודה. המפעל המוגן מעוניין להגדיל את מכסת המשתקמים כדי ליהנות מהתגמול היומי, ולכן מציע עבודות אריזה וליקוט כמעט בכל מחיר.



במציאות של ימינו יש שאיפה מצד המפעל המוגן לגייס כמה שיותר אנשים מוגבלים לשירותיו. גם הספק מרוצה מכיוון שכך הוא חוסך בעלויות ייצור. כך התפתח מערך שלם של גורמי תיווך המעבירים עבודות אריזה לאותם מפעלים תחת שימוש במילים גדולות כמו "המוצר נארז ע"י אנשים עם מוגבלויות במסגרת תרומה לקהילה".



המפעל המוגן מרוויח מהמדינה, הספק מרוויח מהלקוח ומהקטנת עלויות הייצור. על פי חוק המפעלים המוגנים, מפעל מוגן אינו נחשב מקום עבודה, והעובדים אינם זכאים לזכויות עובד רגיל כמו ימי חופשה, משכורת, ימי מחלה או חלילה פנסיה. בני משפחותיהם נאלצים להתפשר. הם אינם רוצים להיחשב כפויי טובה ולהתווכח על תנאי התגמול. 



רעות, צעירה בשנות העשרים לחייה עברה אירוע לב, והמוח שלה ניזוק מחוסר חמצן. היא לא מסוגלת לזכור וללמוד דברים חדשים. גדי, קצין בן 24, חזר ממבצע צבאי פגוע הלם קרב. הוא נראה חסון ובריא, אבל מדי פעם יש לו התפרצויות באמצע יום עבודה כשהוא נכנס לסערה בלתי צפויה. רינה מתמודדת כבר שנים עם מחלת כליות כרונית. אחיה הקטן־גדול לוקה בפיגור. כולם יחד מגיעים מדי בוקר לסטודיו אנד ג'וי בראש העין, אל מלאכת יומם. הם מכינים חבילות שי, שוזרים באהבה זרי פרחים ומתפרנסים בכבוד. 
 
פעם בשבוע הם מצפים בדריכות לביקור של היוצר ושחקן הקאמרי אסף סולומון, בן 37 מרמת גן ואב לשתי בנות ("שאני אוהב לגדל"). "אפשר להגיד שזה היה חיבור מהרגע הראשון. לאחר הביקור במקום רציתי להעביר שם מפגש תיאטרון שבועי בין כל השוקולדים והפרחים", אומר סולומון. "ההתנדבות שלי מבוססת על הרגשת הסיפוק שיש לי כשאני מגיע ועוזב. התחושה ש'מישהו מחכה לך' מרגשת אותי מאוד, ויוצרת אצלי תחושת מגויסות ומחויבות כלפי המשתקמים. קבוצה כמו זו שממתינה לי באנד ג׳וי היא מראה אדירה ואמיתית של עצמך".
 
בבית לא רק סולומון רתום לעניין. רעייתו, השחקנית טלי שרון, מוכרת היטב לעובדי הסטודיו. "הכרתי את אנד ג׳וי דרך אשתי טלי, שהתנדבה במקום למשך יום שלם לטובת מטרה חברתית חשובה של סיוע לאנשים בעלי מוגבלויות פיזיות ונפשיות. היא עזרה לתהליך השיקום המבוסס על יצירת זרי פרחים וחבילות שי, הפעילות בונה מסגרת עבודה למשתקם ומאפשרת לשפר את איכות חייו ואת הישגיו.

עליית המדרגה שחלה אצל שנינו ביחס למעורבותנו בפעילות הסטודיו קרתה כששמענו שהסטודיו עומד בסכנת סגירה. כיוון שמסרבים לחדש לו את הפטור מארנונה שניתן לעמותות ומלכ"רים. בתקופה שנוצר קושי לעמוד בתשלומים, טלי התגייסה למאבק ופנתה במכתב לראש העיר שלא יפגע במיזם יוצא הדופן".
 
ביקורו הראשון בסטודיו התקיים בדיוק ביומו האחרון של אחד המשתקמים שחווה הלם קרב. "אנד ג׳וי היה המקום שבו הוא התמודד עם ההלם ומצא את הדרך לצאת ממנו. לראות אדם משלים פרויקט אישי כזה, שדורש כוחות נפשיים, רצון והתמדה זאת חוויה יוצאת דופן, מרגשת ועוצמתית. הסטודיו מלא ברגעים כאלו שמעורב בהם רגש רב, גם סיפור הקמתו של המייסד הוא תוצאה של אורח חיים לצד אב פגוע הלם ממלחמת יום הכיפורים". 
מה חשיבותה של ההתנדבות? אני מניחה שזה לא פשוט, לפנות זמן ופנאי רגשי.
"עולה לי לראש משפט מאוד נדוש, אבל הכי מדויק: כשאתה נותן אתה מקבל. כך שיש חשיבות גדולה מאוד להתנדבות בחיים האישיים שלי, וברור לי שהתנדבות מעשירה תחומים ואפיקים רבים בחיים שלי כשאני עושה זאת".
טיפים למתנדב: 
1. אל תנסו לבדוק כמה כסף יכולתם לעשות בזמן ההתנדבות
2. אל תצאו מנקודת הנחה שאתם עושים טובה ושצריך להודות לכם כל הזמן
3. תודו על כך שיש לכם זכות ואופציה להתנדב