אני בן 42. גרוש ואב לשני ילדים. אני מתגורר הרחק מילדי, אך מגיע לבקר אותם מדי יום אחר צהריים. לצערי ילדי מכורים למשחקי מחשב. הם מגיעים מבית הספר בצהריים ויושבים שעות מול המחשב. אשתי ואני מודעים לבעיה, אך אנחנו לא יודעים איך לגרום להם להפסיק עם ההרגל המגונה הזה. ניסיתי להגביל אותם אבל זה לא עזר. מה עלי לעשות?



״המצב שתיארת דורש פתרון אקטיבי. אם תהיה פאסיבי ילדיך ימשיכו לשחק ולנהוג באותו אופן, כי המוח שלהם צורך את הסם הזה של ההתרגשות והוא ממכר. כשהגוף סופח אליו את האדרנלין ממשחקי המחשב הוא מתמכר לתחושת האופוריה. יש לך תחרות קשה ואם אתה רוצה לעזור לילדיך אתה צריך לעשות משהו שייתן להם תחליף. שיספק להם תחושה דומה. תשתדל לקחת אותם לטיולים, ללכת איתם לים ולספק להם חוויות".



"בגלל שעזבת את הבית ואתה מבלה פחות זמן עם ילדיך הם מחפשים תחליף לבור שנפער אצלם. יש כאן ילדים שאומרים 'אבא, אנחנו רוצים אותך'. לכן חשוב שתמצא זמן לפעילות משותפת ותיתן מענה לצרכים שלהם. אתה יכול לנסות להגביל אותם ולאסור עליהם לשחק במחשב, אבל זה לא יעזור. אנחנו חיים בעידן דיגיטלי והם מוקפים בגירויים. בשביל לקבל את הילדים חזרה לתוך העולם האמיתי ולא לאפשר להם לחיות בעולם של משחקים צריך ליזום ולעשות״.



לפני ארבע שנים נגמלתי מסיגריות. בשנתיים הראשונות הייתי משנורר סיגריות מאחרים, ובשנתיים האחרונות הפסקתי לעשן באופן מוחלט. למרות שאני יודע שההחלטה להיגמל הייתה נכונה אני מתוסכל. עליתי במשקל ואני עדיין משתגע מהזמן הריק שנוצר לי בעקבות הפסקת העישון. מה עושים?



״לפני הכל אני רוצה להחמיא לך. נפלא שנגמלת לחלוטין מסיגריות ואתה נקי מניקוטין. הניקוטין הוא חומר כימי שמזרז תהליכים, בין היתר את חילוף החומרים בגוף, וזו הסיבה שעלית במשקל לאחר שהפסקת לעשן. אם צרכת כמות מסוימת של קלוריות ולאחר שהפסקת לעשן המשכת לצרוך את אותה כמות, תעלה במשקל. אנשים שמפסיקים לעשן מופתעים מהעלייה הפתאומית במשקל, כי הם בטוחים שהם לא שינו הרגלים. אבל זו טעות ולכן, כשאדם מחליט להיגמל מסיגריות הוא צריך לקחת בחשבון גם את נושא התזונה".



"חשוב לעבור לתזונה דלת קלוריות, לשתות הרבה מים ולהתחיל לעשות פעילות גופנית. עכשיו, סיפרת על בעיה של עודף זמן. תתפלא, אבל אנשים רבים היו מאוד שמחים לסבול מבעיה כזו. אתה יכול למצוא חוג שיעניין אותך, לקרוא ספר, לעזור לקהילה ולהרצות לאחרים על גמילה מעישון. תתייחס לעודף הזמן פנוי כברכה ולא כאל בעיה״.



בתי בת ה־32 סובלת ממאניה דפרסיה ומהתמכרות לסמים קלים ולאלכוהול. היא חשבה שתוכל להיגמל בעצמה, ולא הצליחה. היא עברה גמילה, וגם היא לא צלחה. מה עלי לעשות כדי לעזור לה להיגמל?



״מאניה דפרסיה היא מחלה נפשית שגורמת לתנודות קיצוניות במצבי הרוח. אדם שסובל מהפרעה זו יכול לחוש בחלק מהזמן על גג העולם ובתקופות אחרות לצלול למקומות קשים ולחוש מדוכא. בנוגע להתמכרות של בתך חשוב לי להדגיש: עד שהיא בעצמה לא תחליט שיש לה בעיה אף אחד לא יוכל לעזור לה. אני מבין את הרצון לעזור, אבל יש הבדל עצום בין מישהו שמבקש עזרה בעצמו לבין מישהו שדוחפים אותו להיגמל מבלי שהוא באמת מוכן לתהליך".



"אם היא מאוזנת מבחינה כימית והרופא שלה מאשר זאת, היא יכולה לעבור טיפול גמילה שכולל תמיכה, ליווי וייעוץ אישי צמוד. כדי להיגמל בתך צריכה להיות ממוקדת מטרה ולהבין לפני הכל שגם שתייה של כוס יין אחת היא אסורה, כי אחריה המדרון הופך חלקלק למדי. אדם שרוצה להיגמל מהתמכרות חייב להפסיק אותה לחלוטין, אין אזור אפור״.  



ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי. מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"