עריכה: ליאת מלכא בלכטובסקי
אני עובד כשכיר כבר כמעט 15 שנה. אשתי ואני הקמנו יחד עסק קמעונאי של צעצועים. כיום אשתי עובדת בעסק במשרה מלאה, ואני מנהל אותו. אני מתמקד בפן השיווקי של החברה ועיקר העבודה נופל עלי בערבים כאשר אני חוזר מהעבודה היומית שלי. העסק התחיל להתרומם ולהניב רווחים. האם כדאי להעסיק עובד נוסף שיוריד ממני קצת לחץ?

״הפרטים שנתת לי הם מאוד כלליים, וקשה לתת תשובה מעמיקה בלי להיות מעורה לעומק בנושא. באופן כללי, כדי לשכור עובד נוסף יש הרבה נתונים שעליך לקחת בחשבון: איזה סוג של עובד אתה צריך, האם נכון יהיה להעסיק עובד שהמיקוד שלו הוא שיווקי, מה תהיה הגדרת התפקיד שלו, מה יהיו העלויות שלו, ומה צריך לקרות ברמה העסקית כדי שהעסק יוכל להכיל אותן. עליך לבחון מה העלות האמיתית של עובד כזה, והאם זה כדאי עבורך או לא.

רוב העצמאים הקטנים לא יודעים לענות ללמוד ביסודיות על השאלות האלו, ולכן כדאי במקרה הזה שתשב עם איש מקצוע שינחה אותך. הוא יראה לך מה התכנון הנכון, מה לעשות ובאיזה תנאי. אסור להעסיק עובד בלי שאתה יודע מה התפוקות המבוקשות שלו ברמת כמות-זמן-מרחב. ניהול עסק הוא לא דבר אינטואיטיבי אלא דבר מסודר ומדויק שצריך ללמוד ביסודיות״.
 

אני בן 27, נשוי כחצי שנה. אשתי ואני חושבים להביא ילד, אבל אנחנו חוששים שלא נעמוד בכך מבחינה כלכלית. שנינו עובדים תשע שעות ביום ומרוויחים שכר מינימום. המשכורות שלנו יחד מסתכמות ב-8,000 שקלים, אנחנו חיים בשכירות ומשלמים בין היתר חשבונות והוצאות מחיה. אנחנו חוששים שאם נביא ילד לא נעמוד במעמסה הכלכלית ונקרוס. מה דעתך?
״לדעתי, אם הגעתם למסקנה שאתם מוכנים להביא ילד ברמה הרגשית, אין שום סיבה שתימנעו מכך ותחכו עד שתרוויחו משכורות מתאימות. מניסיוני, כשצריך להביא עוד 2,000 שקלים בחודש לדוגמה, עושים זאת ופועלים בצורה חכמה. קשה לחיות משתי משכורות מינימום, אבל שכר מינימום הוא לא גזרה משמיים, וכל אחד מכם צריך להתחיל לפעול כדי להוסיף להכנסה. אתם יכולים לפנות למעסיקים שלכם ולבדוק מה הם יכולים לעשות כדי להעלות את שכרכם. אתם יכולים לבקש להוסיף שעות עבודה או לקחת על עצמכם פרויקט נוסף.

אם אין אפשרות שהשכר יעלה במקומות העבודה הנוכחיים, תתחילו לחפש עבודות שבהן תוכלו להרוויח יותר מ-4,500 שקלים. קשה מאוד לחיות בישראל משתי משכורות מינימום, ולדעתי כדאי שלפחות אחד מבני הזוג ירוויח שכר שיהיה יותר קרוב למשכורת ממוצעת במשק. מעבר לכך עליכם לפעול בצורה חכמה. כיום נהוג לבזבז עשרות אלפי שקלים על ציוד לתינוקות כמו עגלה, שידת החתלה וכו׳. אני מציע שתערכו קניות בצורה נבונה, תעשו השוואות מחירים ותחפשו מבצעים.

עם זאת אתם יכולים לבקש מקרובי משפחה וחברים שיעבירו אליכם בגדים ומוצרים שהם לא משתמשים בהם יותר, כך תצליחו לחסוך הוצאות נוספות. חבל שתעצרו את עצמכם, פשוט תקפידו לפעול בצורה נבונה ושקולה״.
 
אני בת 40, גרושה עשר שנים, ואמא לילד בן 14. יש בי רגשות מעורבים לגבי זוגיות: מצד אחד אני מאוד רוצה להיות במערכת יחסים, להתחתן ולהוליד עוד ילדים, ומצד שני כל פעם שאני מכירה בחור, אני מצליחה להרוס את הקשר איתו כשאני מוצאת את כל הסיבות בעולם להיפרד ממנו. כבר חודשיים אני בקשר עם בחור שצעיר ממני בשנתיים, גם הוא רוצה ״הכל״ ומוכן לחתונה וילדים. אני מאוד מחבבת אותו ואני לא רוצה להרוס את הקשר איתו, אבל אני חוששת שהמפלצת שוב תצא ממני. למה אני הורסת לעצמי קשרים?

"איך שלא תהפכי את זה, מערכת יחסים בשלב ב׳ עם ילדים זו מערכת לא פשוטה. כנראה הקשר הקודם שנגמר והגירושים שעברת גרמו לך ל׳שריטה׳, וזה מה שמקשה עבורך לפתוח את הלב. לדעתי את רוצה את כל העוגה, אבל את נשארת בלי כלום, כי מנטלית ורגשית את לא מסוגלת להכיל את זה. יש בך פחד משתק שמונע ממך להתמסר למערכת יחסים. את צריכה להאמין שאת יכולה ליצור זוגיות מאפשרת ולהגיד לעצמך ׳אני רוצה זוגיות׳.

את חייבת לפרוץ את המעגל הזה, להיכנס פנימה וללכת על זה עד הסוף. כרגע את מתמסרת לשד שבך, ובעודך מתמסרת אליו את דופקת כל מערכת יחסים אפשרית. אל תפחדי לקחת סיכון, גם אם מערכת היחסים תיכשל, לא יקרה כלום ופשוט תחזרי להיות במצב שבו את כיום. כרגע את כבר מפספסת את הבן אדם בכך שאת פוחדת לדפוק את זה. נקי את עצמך, תסתכלי לבחור בעיניים, ותגידי לו ׳אני שלך׳, מקסימום זה יצליח״. 
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב-08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"