טראוויס בראדברי




לא צריכים מחקרים וסקרים שונים כדי לגלות שרבים מאיתנו חושבים על דבר אחד בלבד לאורך מרבית ימי השבוע: סופו. ימי המנוחה בסוף כל שבוע אשר מפרידים בין שבוע אחד למשנהו אמנם אמורים לאפשר לנו להירגע, לשכוח ממקום העבודה שלנו ולהשקיע זמן בעצמנו ובקרובים לנו, אך התפתחות הטכנולוגיה ושינויים בעולם העבודה בחברה המערבית הביאה לכך שרבים מאיתנו מוצאים עצמם עובדים - במידה זו או אחרת - גם במהלך הסופ"ש.

כעת, מחקר חדש אשר נערך באוניברסיטת סטנפורד מוכיח כי לא רק שמדובר במהלך נצלני, אלא שגם תפוקת העבודה במהלך הסופ"ש ממש לא משתלמת.
 
על פי המחקר אשר בחן את תפוקתם של מאות עובדים במגוון תחומי עבודה ומשרות שונות, מסתבר כי תפוקת העובדים עולה בהתמדה ביחס ישיר לשעות העבודה השבועיות שלהם - עד לרמה של 50 שעות. אז, מגיעים העובדים ל"נקודת הרוויה", ותפוקת העובדים מתחילה לדעוך כאשר הם עובדים עד ל-55 שעות מדי שבוע. אך הנתון המפתיע ביותר הוא תפוקתם של אותם עובדים אשר נאלצים לעבוד למעלה מ-55 שעות שבועיות: על פי תוצאות המחקר, תפוקתם של עובדים אלו לא עלתה במאום ביחס לעובדים אשר הסתפקו ב-55 שעות שבועיות. גם עובדים אשר עבדו 70 שעות או יותר מדי שבוע הציגו תפוקה זהה לחלוטין של אלו שנעצרו ב-55 שעות, ולמעשה כל שעה מעבר לקו זה הינה חסרת תועלת לחלוטין.
אך למרות כל זאת, כאמור, רבים מהעובדים כיום מוצאים עצמם עובדים גם במהלך סופי השבוע שלהם. כשכל עובד מחזיק במחשב אישי, במכשיר נייד ובתוכנות ואפליקציות אשר מאפשרות לו להישאר זמין ומעודכן לאורך כל ימות השבוע גם מביתו, הצורך להתנתק לחלוטין הופך לקשה פי כמה. גם המחקרים האחרונים אשר מוכיחים כי עבודה בסופ"ש אינה מועילה בעליל לא צפויים לעצור את המגמה.

אז מכיוון שאותה התנתקות מוחלטת במהלך הסופ"ש הפכה למשימה כמעט בלתי אפשרית כיום, קיבצנו שורה של טיפים ממנכ"לים מובילים, אנשי עסקים ושורה של בכירים נוספים בארה"ב אשר מעידים על מה הם עצמם מקפידים מדי סוף שבוע - הן כדי לשפר את תחושתם האישית, והן כדי להגביר את יעילותם במשרד ביתר ימות השבוע.
1. הם מתעוררים באותה השעה (בקירוב) כמו ביתר ימות השבוע. אחד הפיתויים הגדולים ביותר במהלך סופי השבוע הוא לישון עד שעות מאוחרות - ו"להשלים" את כל שעות השינה אשר החסרנו במהלך השבוע החולף. אך מעבר לכיף שבדבר, מדובר בצעד חסר תועלת ואף מזיק: ראשית, הגוף אינו מסוגל "להשלים" שעות שינה. מספיק שתישנו לילה מלא אחד בכדי לספק לגוף את צרכיו - גם אם לא ישנתם באופן מלא כבר כמה ימים רצופים. בנוסף, שינה עד שעה מאוחרת פוגעת במנגנון השינה הפנימי שלנו - ופוגעת באיכות השינה במהלך השבוע עצמו. הגוף למעשה "יוצא מאיזון" ואינו מצליח לתכנן את מחזורי השינה שלו בהתאם לשעת היקיצה המתוכננת, וכך שנת הלילה שלנו בימי השבוע נפגעת - ותפוקת העבודה שלנו יורדת בהתאם.
2. הם מקדישים זמן למשפחה ולחברים. נכון, מדובר בצעד מעט טריוויאלי, אך עדיין חשוב מעין כמותו. שורה ארוכה של מחקרים הוכיחה כי התרחקות מהמשפחה ומהחברים הקרובים מביאה בתוך זמן קצר למדי לירידה משמעותית בתפוקת העובדים. לכן, נצלו את ימי הסופ"ש בכדי לצאת לטיולים, לשחק, או אפילו סתם לשבת ולשתות יחדיו כוס קפה כדי להתעדכן ולשמר את מערכות היחסים החשובות האלו.
3. הם מקדישים זמן לעצמם. למרות החשיבות האדירה של הקדשת זמן לסובבים אתכם, סופי השבוע הם הזדמנות מעולה להקדשת זמן לעצמכם. כמובן שהכוונה אינה שתעלמו לשעות ארוכות במועדון, אך בהחלט מומלץ להתעסק באיזשהו תחביב אשר מציף אתכם תשוקה - ואשר העיסוק בו ישמש כזמן איכות שלכם עם עצמכם. אם אתם מנגנים, יוצאים לריצות, לרכיבה על אופניים, או שאר תחביבים - הקדישו שעה או שעתיים (עדיף כבר על הבוקר) והתמקדו בהם בלבד.
4. הם מתכננים פעילויות מהנות לעתיד הקרוב. סופי השבוע הם הזדמנות נהדרת גם לתכנן קדימה - ומה טוב יותר מאשר לתכנן פעילויות שמחות ומהנות. הזמנת כרטיסי טיסה, חדר במלון או בצימר, תכנון טיול ושאר תכנונים כאלו הוכחו כמשפרות משמעותית את תפוקת העבודה, שכן לעובדים יש דבר מה לשאוף ולצפות אליו כבר בעתיד הקרוב.
5. הם מתעמלים. נכון, רבים מאיתנו יעדיפו להישאר בבגדי הבית שלהם במהלך סוף השבוע על פני לצאת לריצה. אך מסתבר כי דווקא סופ"שים בהם אנו לא מבצעים כל פעילות פיזית מביאים לשבוע עבודה בעל תפוקה נמוכה במיוחד - בעוד סופי שבוע עמוסים בפעילות מביאים באופן מובהק לשבוע עבודה מועיל בהרבה אחריהם. אם אינכם אוהבים להתעמל - צאו לטיולים, להליכות רגליות, או שחק משחקי כדור עם חברים או הילדים. פעילות שכזו תביא אתכם רעננים, מפוקסים ויעילים יותר כבר ביום ראשון בבוקר.
6. הם מתכוננים לשבוע החדש. יעלות העבודה, מסתבר, עולה משמעותית אם רק נקדיש פרק זמן קצר (20 דקות יספיקו) בכדי לתכנן ולהתכונן לשבוע בפתח. כשאנו מקדישים זמן ומחשבה לתכנון השבוע אנו מזהים "מוקשים" בדמות תכנון זמן לקוי או ריבוי משימות בפרק זמן קצר, יודעים למה כדאי לצפות מבחינה פיזית, מקצועית ומנטאלית, ונערכים באופן אישי לכל הדברים הצפויים לנו. הנתונים, באופן לא מאוד מפתיע, תומכים בכך: המחקרים הוכיחו כי אלו אשר מקדישים פרק זמן קצר לתכנון והיערכות לשבוע הקרב מציגים ביצועים גוביהם ויעילים יותר במהלכו ביחס לעמיתיהם.
7. למרות הכל, הם מתנתקים. מדובר אולי במשימה הקשה מכולן. ועדיין, המחקרים מוכיחים כי אלו אשר מצליחים להתנתק מעבודתם במהלך הסופ"ש לחלוטין מעידים על תחושת מיצוי גדולה יותר, על סיפוק אישי גבוה יותר - וגם תפוקתם בעבודה עולה בהתאם. הכוונה היא להתנתקות מלאה - לא לפתוח את הדואר האלקטרוני, לא לקבל שיחות הקשורות לעבודה, לא להשיב להודעות SMS, ולא לפתוח שום פלטפורמה או תוכנה הקשורה לעבודתכם. כמו שאמרנו, מדובר במשימה לא פשוטה בכלל - אך משתלמת למדי. 

לאתר פורבס