בין שמדובר בפריקים של טכנולוגיה, ובין שמדובר בטכנו-פובים, כולנו מבינים שבעידן שלנו הטכנולוגיה מסייעת, רותמת וחושפת אותנו למידע ולנתונים באופנים שלא יכולנו לדמיין אותם לפני כעשור. לכן כל ניסיון התחמקות ממנה, עלול להותיר אותנו מנותקים ובעיקר לא מעודכנים.
והרי אף אחד לא רוצה שיחשבו עליו שאיננו מעודכן ואינו צועד עם הזמן, שלא לדבר גם על עדכונים מקצועיים, שהם חלק מהקריירה שלנו. או בקיצור - ,If you can't beat them join them.
התקדמות הטכנולוגיה מספקת גם מספר נרחב של כלים הקשורים לתזונה נכונה. ליקטנו עבורכם כמה מהכלים הזמינים היום, שהשימוש בהם ללא תשלום והם יכולים לסייע בקידום אורח חיים בריא. 

בישול בריא
בישול בריא הוא הבסיס לניהול אורח חיים בריא. ספרי הבישול הם הספרים הנמכרים ביותר בארץ וגם בעולם, וכמדינה חובבת בישול (או שמא חובבת תוכניות בישול בטלוויזיה), כובשים אתרי הבישול באינטרנט את מקומם של הספרים. כחלק מהתופעה, את המקום על השיש תפס כבר הטאבלט על חשבון הסטנד לספר עם הוראות ההכנה.
חברת Kitchenbug פיתחה פלטפורמה לניהול מתכוני בישול בשפה האנגלית ברשת. ניהול התוכן כולל ניתוח תזונתי ודיאטתי אוטומטי, שאורך מספר שניות, לכל מתכון שמשתמש מוצא ברשת - באתרי בישול, אתרים של שפים, בלוגים של בישול ועוד.
רמון עינב, הדיאטן הראשי של החברה, מספר כי הניתוח התזונתי מבוסס על מאגר המידע של USDA (משרד החקלאות של ארה״ב), על מאגרי מידע לאומיים של מדינות רבות נוספות (צרפת, איטליה, פינלנד, דנמרק, אוסטרליה, יפן ועוד), כמו גם על מאגרי מידע של חברות מזון גדולות כמו נסטלה ודנונה.
Kitchenbug פיתחה טכנולוגיה שיודעת לקרוא מתכון, לנתח את המצרכים ורכיביהם, את הוראות ההכנה, את מספר המנות, לעבד את הנתונים ולהפיק מידע לגבי הערכים התזונתיים של המתכון. הערכים מופיעים בטבלת הסימון התזונתי, לפי הסטנדרט של ה-FDA (מינהל המזון והתרופות בארה״ב), וכן מתורגמים למסרים פשוטים בנוגע לאותה מנה - האם היא מתאימה למי שחפץ לרדת במשקל, האם היא מתאימה לקהלים מגוונים כמו ילדים, טבעונים, צמחונים, חולי סוכרת, אנשים הסובלים ממחלות לב או מיתר לחץ דם. בנוסף המערכת מציינת את יתרונותיה התזונתיים של המנה, כמו מקור טוב לחלבון, סידן, ברזל, סיבים תזונתיים, אומגה 3 ונוגדי חמצון.
באפליקציה מופיעים אייקונים בצבעי אדום/ירוק, המפשטים את הנתונים המספריים עם תוויות תזונתיות, שבגללן קיבל המתכון את אותו האייקון - עתיר קלוריות, דל נתרן, עתיר שומן רווי, ללא סוכר ועוד. כל זאת נועד לאפשר למשתמש לעשות בחירה מושכלת ונבונה יותר לגבי המתכון שהוא בוחר. למשתמש יש אפשרות ליצור מתכונים בעצמו ולקבל גם עבורם את הניתוח התזונתי תוך מספר שניות, כך אפשר במהירות וביעילות לשנות את המתכון ולשפר את ערכיו התזונתיים.
את כל המתכונים שהוא מוצא או יוצר, מרכז הגולש באוסף המתכונים הפרטי שלו, אשר בו הוא מסווג את המתכון לפי הקטגוריה הרצויה לו. כך נשמרים כל המתכונים שלו, ובכל עת שיחפוץ בעתיד, יוכל למצוא אותם בקלות.
תיבת החיפוש של Kitchenbug מאפשרת גם חיפוש של מתכונים, לפי מאפיין תזונתי אחד או יותר. כך ניתן למצוא באופן יעיל ומהיר מתכונים העונים בדיוק על כל דרישותיו התזונתיות והדיאטתיות של המשתמש. למשל מתכון טבעוני, עתיר ברזל, עתיר סידן, דל שומן ודל נתרן. Kitchenbug יצרה גם ממד חברתי המאפשר מעקב אחר משתמשים אחרים ומתכוני הבישול שהם מעלים. פתיחת חשבון ה-Kitchenbug היא ללא תשלום.

תזונה וטכנולוגיה. צילום: אינגאימג
 
טיפול קוגניטיבי
האם הטכנולוגיה תוכל להחליף מפגשים עם דיאטנית או דיאטן, או השתתפות בקבוצות לירידה במשקל? מכבי שירותי בריאות והדיאטן הקליני צחי כנען השיקו אשתקד את ״פרי בשל״ - אפליקציה בסמארטפון, המבוססת על טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) להרזיה ושינוי הרגלי אכילה, שזמין לא רק ללקוחות מכבי.
אפליקציית CountEat מדמה חוויה טיפולית, מזהה את דפוסי האכילה ומציעה משוב מקצועי והדרכה אישית 24/7, בהתבסס על נקודות החוזק והחולשה שהמשתמש הזין. בנוסף, הוקם עמוד פייסבוק בהנחיית דיאטנים קליניים, שבו ניתן לשתף בחוויות הטיפול ולשאול שאלות מקצועיות. ניתן גם להיעזר באתר אינטרנט ייעודי שבו אפשר להפיק דוחות וגרפים המשקפים את הצריכה הקלורית שלכם, ואת המצבים והתחושות שגרמו לנו לאכול, בחתכי זמן שונים.
״עד היום אפליקציות מכל העולם הציעו רק ספירת קלוריות, וחישוב ההוצאה הקלורית בפעילות גופנית״, מסביר צחי כנען. ״לראשונה, האפליקציה תתייחס גם להתנהגות אכילה - תעזור למשתמש ללמוד לאכול לאט, לאכול מתוך רעב אמיתי ולא מתוך עייפות, עצבנות, שעמום, שמחה או השפעה חברתית. היא גם תסייע למשתמש להפסיק לאכול ברגע שמורגשת תחושת שובע. מדובר בכלי טיפולי יעיל, זמין, אישי ומהימן. הבנו שאחת הבעיות בשמירה על משקל תקין היא ההתמקדות בספירת הקלוריות במקום באימוץ הרגלי חיים בריאים, למרות שמחקרים מראים שזו הדרך היחידה לשמור על משקל תקין לאורך זמן״. 
האפליקציה לא מחליפה את הטיפול בקליניקה, אך בהחלט יכולה לסייע ולהיות כלי עזר משלים בתהליך הדיאטה.
ידע הוא כוח
ישנם אין ספור אתרי אינטרנט שעוסקים בתחום התזונה. המספר העצום שלהם ועודף המידע לעתים מבלבלים ומקשים עלינו להתמקד. בג׳ונגל המידע הזה בתחום התזונה אנחנו בחרנו להמליץ על שני אתרים.
Netogreen - פורטל בריאות המקבץ מידע רב ואמין בנושאי תזונה ואורח חיים בריא. ניתן למצוא בו מחשבונים (יחס גובה ומשקל, וצריכה מומלצת של רכיבים לקהלים שונים: מבוגרים, ילדים ונשים בהריון),  פירוט של דיאטות שונות, מידע על קבוצות המזון והמזונות השייכים לכל קבוצה, טיפים ומתכונים לבישול בריא והצעות לפעילות גופנית.
Food Dictionary - באתר ניתן למצוא מחשבוני תזונה וכושר, מבחר רחב של מתכונים (יש לשים לב, לא כולם בהכרח בריאים), המוגשים באופן נוח ומסודר ולצדם התמחור הקלורי של המנה. יתרונו הגדול וייחודו של האתר הוא במאגר נתונים מרשים על מוצרי מזון בישראל. באתר מגוון רחב של מוצרים עם התווית התזונתית שלהם, כפי שמופיעות על גבי האריזה.
לפני היציאה לסופרמרקט ניתן להשוות בין מוצרים של יצרנים שונים, כמו גבינה או גלידה. המידע שימושי במיוחד עבור קהל הסוכרתיים, שכן פירוט הרכב הפחמימות מאפשר להם לבצע ספירת פחמימות של מוצרים שונים ובהתאם לכך לבנות לעצמם את התפריט האידיאלי עבורם. ניתן כמובן למצוא היום כלים נוספים, שונים ומגוונים, כמו אפליקציות ידידותיות לניהול יומן אכילה, לחישוב קלוריות, לספירת צעדים ולניתוח נתונים בריצה. כלים טכנולוגיים אלה, מתוחכמים ככל שיהיו, עדיין אינם משנים את העובדה ששינויים בתזונה ובאורח החיים אינם קלים ופשוטים ליישום, ודורשים אורך רוח והתמדה, אך הם בהחלט יכולים להקל ולהפוך את האתגר לאטרקטיבי ומהנה יותר.