עריכה: ליאת מלכא בלכטובסקי

אני בן 52 . לפני כשמונה שנים חטפתי סינוסיטיס. קיבלתי טיפול שעזר אך הסינוסיטיס גרמה לי לאלרגיה. נטלתי כדורים והאלרגיה חלפה אחרי חודשיים, ומאז בכל שנה כשאני מתקרר וסובל מסינוסים האלרגיה חוזרת. בדרך כלל אני נוטל כדורים והאלרגיה חולפת אך כשחליתי בפעם האחרונה שום דבר לא עזר לי והאלרגיה לא חלפה. הזריקו לי סטרואידים והייתי אצל אלרגולוג אבל שום דבר לא עזר ואפילו הרופא לא אבחן מדוע זה קורה. מה דעתך?


"להערכתי סדר האירועים היה הפוך ממה שתיארת, ככל הנראה קודם הייתה לך תופעה אלרגית שגרמה לסתימה באף, וכתוצאה מהסתימה באף הייתה לך סינוסיטיס. אלרגיה לא יכולה להיות סיבוך של סינוסיטיס, אך לעומת זאת סינוסיטיס כן יכולה להיות סיבוך של מצבים אלרגיים. סיפרת שהרופא האלרגולוג לא מצא שום נטייה אלרגית אז קרוב לוודאי שהבעיה היא לא אלרגית אלא סינוסיטיס כרונית. כמו כן, סטרואידים תמיד משפיעים על מצבים אלרגיים לכן אם הסטרואידים שנטלת לא גרמו לשיפור במצבך הדבר גם יכול להעיד על כך שלא מדובר באלרגיה. אני מציע שתיגש לבדיקה חוזרת אצל רופא אף אוזן גרון, תבקש שהוא יעשה לך שוב צילומים של מערות האף, ובדיקה נוספת שתקדם את האבחנה. כאמור, לדעתי התופעה שחוזרת היא הסינוסיטיס ולא האלרגיה, ולסינוסיטיס כרונית יש טיפול".



אני בת 50 . השבוע תקפה אותי סחרחורת נוראית, הרגשתי כאילו אני על קרוסלה ואיבדתי את שיווי המשקל. פוניתי למיון ושם אבחנו שיש לי ורטיגו. אני מאוד לחוצה, מה זה ורטיגו? והאם יש סיכוי שהדבר יחזור על עצמו?



"ורטיגו זהו גירוי של מערכת העצבים הבאה לידי ביטוי בתחושה שהמציאות מסתובבת, ושנמצאים במערבולת או ב'קרוסלה'. התחושה הזו מלווה בחרדה, פחד, בחילה ואי שקט, ומגיעה ברוב המקרים ממערכת שיווי המשקל. פעמים רבות הוורטיגו הוא משני למחלה ויראלית שנקראת לבירינטיטיס ויראלית שגורמת לסחרחורות איומות ולעתים גם לצלצולים באוזניים, בחילות והקאות. כשזה קורה (לרוב בשעות ראשונות של ההתקף) התחושה היא מאוד קשה וכל תזוזה של הראש מפעילה שוב את הגירוי העצבי והוורטיגו. ההרגשה הזאת נמשכת כמה ימים ולאט לאט העוצמה יורדת. בשלב מאוחר יותר הסחרחורת מופיעה רק בשינויי תנוחה כאשר למשל החולה מתכופף, מתרומם או מסתובב במיטה מצד לצד.



אם הוורטיגו לא חולף אחרי שלושה שבועות כדאי ללכת לרופא שמתמחה בתחום או לפנות לפיזיותרפיסט שמתמחה בשיקום וסטיבולרי. בדרך כלל אחרי שנתיים־שלוש התופעה 'אוהבת' לחזור אך היא חולפת ואין צורך לחשוש מכך, המחלה הזו לא מסוכנת. כאמור, מחלה זו יכולה לחלוף מעצמה אבל אם היא מפריעה לך ישנם כמה טיפולים שיכולים לעזור ולהקל על הסימפטומים, ניתן ליטול כדור וליום או אסיבל (שתפקידו להרגיע את הגירוי החשמלי) ביחד עם כדור נגד אלרגיה, ואפשר ליטול תרופות נוספות ממשפחת התרופות האנטי־אלרגיות. במערכת שיווי המשקל ישנן תעלות שנמצאות בכל המישורים של החלל ובהן יש נוזלים וקריסטלים. הכדורים האלו אמורים להוריד קצת את לחץ הנוזלים בתעלות שווי המשקל".



אני בן 55 , שוקל 95 קילו וגובהי הוא 1.87 מטר. עד גיל 40 הייתי ספורטאי אך בעשר השנים האחרונות עליתי קצת במשקל וחל שינוי מאוד מהותי בכושר הגופני שלי. פתאום בכל פעילות מינורית אני מרגיש עייפות מוזרה ודופק מהיר, אני סובל מהזעה ממש לא סבירה ביחס למאמץ ומכאבים ברגליים. אני לא יודע ממה זה נגרם, הייתה לי תת־פעילות בבלוטת המגן אבל אני נוטל כדורים מספר חודשים והתאזנתי, כמו כן לפני עשר שנים היה לי התקף חרדה ומאז אני נוטל טיפול תרופתי. עשיתי את כל הבדיקות האפשריות: אקו לב, בדיקות נשימה ומיפוי לב, וכולן יצאו תקינות. הרופא שלי אמר שהתסמינים האלה פוקדים אותי בגלל גילי. מה דעתך?



"העובדה שאתה בן 55 לא אמורה לגרום לך לסבול מהתסמינים שתיארת וסביר להניח שזו לא הסיבה לבעיות מהן אתה סובל. אין שום סיבה שבגיל 55 ללא שום סיבה גופנית חד־משמעית אתה תזיע מכל מאמץ (אלא אם כן אתה סובל מעודף משקל). כדי להבין מהו הגורם לתופעות הללו אני מציע שתפנה לרופא אנדוקרינולוג שיבדוק אם אתה מאוזן מבחינה הורמונלית, יבחן את הורמון הסטרס הקורטיזול (ההורמון הטבעי שצריך לעלות כשאנחנו בסטרס) ויבדוק שאין לך חוסר במגנזיום, במינרלים או בוויטמינים אחרים. כמו כן יש לוודא שבלוטת המגן שלך פועלת טוב, טיפול תרופתי של כמה חודשים בודדים עדיין לא מספיק כדי שהמטבוליזם יתייצב לגמרי, לכן רופא צריך לבדוק אם השפעת התרופות קיימת או לא. בגיל 55 תופעות מסוג זה יכולות להיות קשורות לגיל המעבר הגברי, גם את זה אנדוקרינולוג יכול לבדוק על ידי בדיקת טסטוסטרון והורמונים נוספים".



שיחות אלו אינן המלצה רפואית אישית, ויש תמיד להתייעץ ולהיבדק על ידי רופא המשפחה או רופא מומחה

מתוך תוכניתו של פרופסור קרסו, כל יום שישי ב־ 13:00 ב"רדיו ללא הפסקה"