ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי



אני בת 54. לפני כשלושה שבועות הלכתי לרופאת נשים עקב הפרשות חומות שהיו לי. הגינקולוגית שלי נבהלה כי המחזור שלי כבר הפסיק מזמן, היא שלחה שתי מבחנות לבדיקה דחופה, ואחרי שבועיים הודיעה לי שגילו אצלי תאים סרטניים בדרגה 1. הרופאה הפנתה אותי להמשך טיפול, ובבית החולים קבעו שאני צריכה לעבור ניתוח להוצאת הרחם והשחלות. מהן ההשלכות של ניתוח כזה?
״בגילך אין השלכות מידיות לניתוח כזה, ואני מניח שאם תעברי אותו תוכלי לחזור לתפקוד מלא כבר אחרי מספר ימים ולא תסבלי משום תופעות לוואי. אצל אישה צעירה שהווסת שלה עדיין פעילה והמחזור ההורמונלי הוא רגיל, המצב הוא שונה. אישה צעירה שהייתה עוברת ניתוח להסרת הרחם הייתה נכנסת לגיל המעבר באופן חריף, והייתה סובלת מהרגשה לא טובה, גלי חום ועייפות. אל דאגה, מדובר בסך הכל בהליך פשוט. נגע בדרגה 1 הוא טרום סרטני, ובדרך כלל לא חודר מעבר לשכבת האפיתל הבסיסית. בכל מקרה, טוב שהתאים התגלו עכשיו. גילוי מאוחר של תאים סרטניים ברחם עלול להיות מסוכן. בגילך, כשיש הפרשות, חשוב לבדוק מהיכן הן מגיעות, וטוב עשתה הרופאה שלך שלא זנחה את הנושא והקפידה לערוך לך בדיקות מתאימות. לדעתי אם את כבר עוברת ניתוח להוצאת הרחם, כדאי להוציא גם את השחלות. לא חייבים לעשות זאת, אבל הסרת השחלות מראש יכולה להרגיע ולמנוע אפשרות של סיבוך נוסף בעתיד״.

מזה זמן רב בעלי מתלונן ששורף לו בחזה בצד ימין. הוא עשה בעבר צילום CT בריאה, וראו בצילום נקודה. האם זה מעיד על משהו?
 
״צריבה בחזה היא בדרך כלל חיצונית, על העור. האיברים הפנימיים שלנו לא ׳מעוצבבים׳ בכאב. כאשר לדוגמה מכניסים לקיבה צינור בבדיקת גסטרוסקופיה ו׳תולשים׳ - ואני בכוונה משתמש במילה בוטה- חתיכות רקמה כדי לקחת ביופסיות, לא מרגישים כאב כי האיברים הפנימיים לא ׳מעוצבבים׳ בכאב. כמו כן כאשר אנחנו שותים מים חמים, אנחנו מרגישים את החום רק בחלק העליון של הוושט, מכיוון שבחלק התחתון של הוושט אין עצבים של כאב. יכול להיות שהכאב שבעלך מרגיש בתוכו מגיע מעמוד השדרה, מהצלעות או מהשרירים. אם בעבר התגלתה אצלו נקודה בבדיקת ct, חשוב שהוא יפנה לרופא, והרופא יחליט אם צריך לעשות ביקורת לאותה נקודה ct ביקורת). כמו כן יש לבדוק מהיכן נובע הכאב, האם הוא גובר או נעלם בנשימה עמוקה, והאם הוא גובר כאשר לוחצים על אזורים מסוימים בגוף. כדאי שתפנו לרופא שעוסק בכאב. הוא יוכל לדעת במה בדיוק מדובר ולפרק את התלונה לגורמים יותר ספציפיים״.
 
בעלי ואני בשנות ה־70 לחיינו. לפני 17 שנה עשינו חיסון נגד דלקת ריאות בפעם הראשונה, ולפני עשר שנים עברנו שוב את אותו החיסון. האם עלינו להתחסן שוב נגד דלקת ריאות, ובאיזו תדירות יש לקבל את החיסון?
 
״אף על פי שחלק מקופות החולים טוענות אחרת, אין הגבלה לגיל שבו ניתן לעבור את החיסון, ולדעתי אם אין בעיה רפואית המהווה הוראת נגד ואין ירידה ניכרת במערכת החיסון, כדאי להתחסן כל חמש שנים. החיסון לא מומלץ לאנשים שסובלים ממחלות או לאנשים שנוטלים סטרואידים, תרופות או חומרים אחרים שמדכאים את מערכת החיסון, לכן אני ממליץ שאת ובעלך תתייעצו עם רופא המשפחה שלכם לפני שאתם מתחסנים, כי אם מערכת החיסון מאוד חלשה צריך לשקול בשנית. חיסון נגד דלקת ריאות הוא למעשה חיסון נגד פנוימוקוקוס, זהו חיידק מאוד אלים, וכשהוא פוגע בריאות או בקרומי המוח הוא עלול לגרום למחלות כמו דלקת במוח או דלקת בקרומי המוח או דלקת בריאות, ובגיל מבוגר המחלות האלו עלולות אפילו לגרום למוות״.
 
המלצת בעבר להתחסן נגד שלבקת חוגרת. בעקבות המלצתך בעלי ואני עברנו חיסון כשהיינו בטיול בארצות הברית לפני חמש שנים. האם צריך להתחסן פעם נוספת, ואם כן, אחרי כמה שנים צריך להתחסן בשנית?
 
״חיסון נגד שלבקת חוגרת קיים כשמונה שנים, לכן אנחנו עוד לא יודעים בדיוק כל כמה שנים יש לעבור את החיסון והאם יש בכלל צורך לעבור אותו שוב, מכיוון שאין ממש מידע לגבי משך הזמן שהנוגדנים נשארים בגוף. לא מסוכן להתחסן פעם נוספת, אבל כאמור לא ברור אם יש צורך בכך. ההמלצה הרשמית היא להתחסן נגד הנגיף כל חמש שנים. אני אישית ממליץ לגשת ולהתחסן, וכך אני אישית נוהג. אני מניח שבקופות החולים יש הנחיות מדויקות״.