אני בת 35. בצעירותי סבלתי מתופעה של שטיפת ידיים מרובה, ובמהלך השנים אובחנתי כסובלת מהפרעה טורדנית כפייתית ((OCD, שהחמירה לאחר לידת בני הראשון. הפחד שלי מתבטא בחשש מהתפתחות של זיהומים, וככל הנראה קיים קשר לעובדה שגדלתי בבית דתי. לפני כשלושה שבועות התחלתי טיפול תרופתי וקוגניטיבי, אך לא הצלחתי להתמיד בטיפול ההתנהגותי. מדובר בסבל רציני, ממש כמו מחלה שאיש לא רואה. כיצד לדעתך עלי להתמודד עם התופעה?


"האבחנה הפסיכיאטרית מתארת אובססיה מטרידה שגורמת לסובל ממנה לעשות משהו כדי להעלים אותה. בעבר לא ידעו או דיברו על התופעה, ולכן לא הייתה מודעות לנושא. בדרך כלל התסמינים הראשונים של OCD מופיעים בגילי 9־12, והתופעה נפוצה יותר בקרב גברים. היום כ־2% מכלל האוכלוסייה סבלו, סובלים או יסבלו בעתיד מרמה מסוימת של OCD.

"אנשים שסובלים מהפרעה זו עורכים 'טקס' שאמור לגבור על חרדה, כמו למשל בדיקת דלת נעולה חוזרת ונשנית. הדרך היחידה לפרוק את החרדה היא על ידי טקס מסוים שחוזר על עצמו. הסובלים מהתופעה יודעים שאין זה משנה אם נכנסו לבית ברגל ימין או ברגל שמאל, כלומר הם אינם מאמינים באמונות תפלות".

"ההפרעה שלך החלה בניקיון אובססיבי שהלכה והתעצמה עם השנים, והקשר לפן הדתי הוא ברור, מכיוון שטקסים דתיים רבים נועדו על מנת להפיג חששות, למשל כשאומרים תפילה או מנשקים מזוזה, הפעולה מפיגה את המתח. הסרוטונין במוח מתפרק מהר מדי והטיפול התרופתי מסייע בעיכובו, אך עם זאת, אני ממליץ לך לשלב גם טיפול התנהגותי בנוסף לטיפול הכימי. נסי לקבל סיוע כלשהו בתחום ואל תשכחי – תופעה שמתפתחת ומתעצמת יכולה גם לדעוך, ועם הזמן, אף להיעלם לחלוטין". 
בשנה האחרונה הגברתי את השימוש בכדורים לצרכים שונים כמו טיפול בכאב ראש או בכאבי בטן. אני נוטלת כדורים בלי לחשוב פעמיים, ואף הקמתי לעצמי מעין בית מרקחת קטן בבית. מהם הנזקים שיכולים להיגרם לגוף? 

"החברה שאנו חיים בה מוצפת בפתרונות מכל סוג. התרגלנו לעובדה שמשככי כאבים מסוגלים להעלים כאבי ראש, שכדורים מעוררים מסייעים לתחושת העייפות ושכדורים מרדימים נועדו לאלו שסובלים מנדודי שינה. יש אנשים שמחזיקים בביתם כמות עצומה של תרופות שאינן מתאימות להם, ולחלקן אף פג התוקף. הם לא מודעים לכך שנטילת תרופות מסוימות ושילוב ביניהן הוא אסור ואף קטלני.

"חשוב להבין שקיימת מערכת כלכלית עצומה העומדת מאחורי חברות התרופות, ומטרתה המובהקת היא לייצר מכירות. אותן חברות משכנעות אותנו שאם אנו סובלים מכאב כלשהו, לא יהיה נורא אם ניטול כדור אחד או שניים. מאחורי כל כדור עומדים מדענים, בתי חרושת וחברות שמשקיעות סכומי עתק ביצירת הכדור, וכל זאת על מנת למכור עוד ועוד.

"אם קיימת בעיה שמעט אנשים סובלים ממנה, אף אחד לא מעוניין לייצר עבורה תרופה כי זה לא רווחי, אך מכיוון שרוב האנשים סובלים מכאבי ראש, מחזור ושיניים, קיים מגוון רחב של כדורים. ההתמכרות לכדורים דומה להתמכרות לאלכוהול או לכל חומר כימי אחר המשתלט על חיינו.

"כאשר אנשים מפתחים התמכרות לכסיסת ציפורניים, לגלישה באינטרנט, לצריכת קפאין או שוקולד הם לא מודעים לעובדה שהם עומדים להיות מנוהלים על ידי חומר מסוים לאורך שנים, במקום להיות אלה שמנהלים את החומר. כאשר אותם האנשים מחליטים להפסיק, הם מגלים שה'ידידות' עם החומר העמיקה, והוא אינו מעוניין להפסיק כמונו. מכורים רבים לא מודעים לנזקים שיצרו לעצמם, ומבינים את חומרת המצב רק לאחר שהם מוצאים את עצמם מאושפזים.

"לעתים, כשאנשים סובלים מתופעה מסוימת, הם מחפשים מידע רלוונטי באינטרנט, יוצרים לעצמם פחדים, ואף משכנעים את הרופא בקיומה של הבעיה. רבים סבורים כי שימוש בחומר כימי יקל את חייהם ויהפוך אותם טובים יותר. אני לא ממליץ לך להיות רוקחת פרטית בביתך מכיוון שחלק מהכדורים גורמים להתמכרות. בנוסף לכך, ערבוב של כדורים עם תרופות שניתנות על ידי רופא מוסמך עלול ליצור בעיות חמורות בגוף.

"חשוב להסתכל על עצמנו כפי שקל לנו להסתכל על אחרים. לא צריך לחפש פתרון כימי לכל בעיה שצצה, מכיוון שרוב הבעיות קשורות לאורח החיים שלנו. אם תנסי לשתות כמות מים גדולה יותר, ייתכן שכאב הראש שלך ייעלם. אם את מתוחה במיוחד, נסי לצאת מהבית, לשאוף אוויר צח או לשוחח עם חבר טוב, ותיווכחי לגלות שהמתח שגרם לכאב הבטן שלך התפוגג. לפעמים גם עיסוי מפנק או חיבוק אוהב עושים עבודה טובה יותר מכל כדור".