אני עוסקת במכירות טלפוניות ונוהגת לצאת במהלך יום העבודה פעמים רבות להפסקות סיגריה. שמתי לב שאני מעשנת הרבה יותר במהלך העבודה מאשר בבית, ורציתי לדעת אם יש קשר בין סוגי המקצועות לתדירות של עישון סיגריות. מה דעתך בנושא?

"הנושא שאת תוהה לגביו הוא נושא מוכר, עובדים רבים נוטשים את 'העמדה' במהלך היום ומרגישים צורך לקחת הפסקה וללכת לעשן. ברור שאותם עובדים צריכים את האתנחתא הזו, אבל השאלה היא אם הם באמת צריכים את הסיגריה. הפיתוי לעשן במהלך העבודה הוא גדול יותר, כי בדרך כלל יש בפינת העישון חברותא ועמיתים שצוחקים ומפטפטים, ואותה הפסקה עונה גם על צרכים חברתיים.

"לשאלתך, אכן יש מקומות עבודה שבהם הפיתוי לעשן הוא גדול יותר, ודאי במקצוע מלחיץ כמו שלך. אנשים רבים נוטים לחשוב שהעישון ירגיע אותם, אך זוהי טעות נפוצה. כשבן אדם מעשן המערכת אומנם מרגישה הצפה של תחושה נעימה לכמה רגעים, אבל החומרים שבטבק מתחילים לעורר חוסר שקט שמתגבר. אני מציע שתאפשרי לעצמך לצאת להפסקות, אך תימנעי מללכת לפינת העישון.

"הסיגריה היא רק תירוץ להפסקה. את יכולה באותה מידה לעשות הפסקת קפה או לשבת עם עמיתה שלא מעשנת. כמו כן תקפידי לשתות באותן הפסקות יותר מים כי הם יעזרו לגוף שלך להתנקות מאותם חומרים שגורמים לתחושה של חוסר שקט. מעבר לכך לדעתי במקומות עבודה שונים שבהם העובדים מרגישים צורך עז לסיגריה צריך להתבונן כלפי מעלה, על ההנהלה, ולראות מה בעצם מקור הבעיה – למה אנשים מרגישים לחץ, קושי וחוסר סיפוק. יכול להיות שדווקא מתן פתרון אחר, מלמעלה, יחסוך הרבה מאוד סיגריות".

אני בת 56. במשך 30 שנה הייתי מכורה לסמים, וכיום אני נוטלת תחליף סם (כדור סובוטקס), שמטפל ברצפטורים במוח ועוזר לי להתמודד עם ההתמכרות. אני "נקייה" מסמים כבר שבע שנים, חיה חיים נורמטיביים, ועובדת במקום עבודה מסודר. כעת אני רוצה להיגמל גם מההתמכרות לסיגריות. האם זה אפשרי והאם נטילת תחליף הסם יכולה להפריע לגמילה מסיגריות? 

"ראשית חשוב לציין שברגע שאדם מקבל טיפול תרופתי על ידי גורם מוסמך, רק אותו גורם רשאי להחליט אם המטופל יכול להפסיק את הטיפול ובאיזה אופן. את לא יכולה להחליט על דעת עצמך על הפסקת טיפול. אם כרגע הגוף שלך מאוזן ומתפקד, אין שום התנגשות או מניעה לגמילה מסיגריות. כל דרך שתבחרי היא הדרך הנכונה עבורך, והדרך שאני ממליץ עליה לא מתנגשת כלל עם הנושא, נהפוך הוא, היא עוזרת בניקוי כימי של הגוף".

"אותם הרצפטורים במוח שעליהם דיברת כבר למדו לזהות אצלך את כל החומרים הכימיים שמצויים בטבק. הרצפטורים לא ניתנים למחיקה, לכן עדיף שאדם שהצליח להיגמל מסיגריות לא יעשן אפילו סיגריה אחת. הדבר נכון אגב לגבי כל חומר כימי אחר, כי ברגע שהמוח מכיר חומר מסוים הוא רוצה ממנו עוד ועוד, במיוחד אם זה חומר שמשפיע על הגוף. המלצתי היא כאמור שתבחרי את תהליך הגמילה שלדעתך יתאים לך בצורה הטובה ביותר.

"העובדה שהצלחת להתנקות מסמים ולחיות חיים נורמטיביים היא ראויה לשבח ומעידה על כך שתוכלי להפסיק גם את ההתמכרות לסיגריות. אני ממליץ שבשבועיים הקרובים תקבעי לך מועד כתאריך יעד שבו את רוצה להפסיק לעשן ותתחילי להתארגן לקראת אותו תאריך. טוב מאוד להכין את עצמך ואת הסביבה לקראת אותו שינוי מיוחל ומקסים של גמילה מעישון". 
 
אני מכור לתוכנית "האח הגדול". העונה החדשה רק התחילה וכבר רכשתי מנוי לערוץ 26, הורדתי את האפליקציה, ואני במעקב אחרי כל הפרסומים בנושא. בעונה הקודמת נהגתי לדבר על הנושא ללא הרף, עד שחברי לעבודה העירו לי שזה מפריע להם וטענו שאני מכור לתוכנית. אני חושש שגם בעונה הזו אותו המצב יחזור על עצמו. איך אוכל "להתנתק" מהתוכנית?
"יצר המציצנות, שגורם לנו לרצות להביט בחיים של אחרים וכל הזמן להתעדכן במצבם, נובע לעתים קרובות מהעובדה שהחיים שלנו חלולים ולא ממלאים אותנו. אם אתה חושש שגם בעונה הזו אתה תתמכר לצפייה בתוכנית, עליך לפעול ולשנות את דרכיך.

"עליך להעצים את הדברים החיוביים בחיים שלך ולמלא את זמנך בתכנים מעניינים, לחזור לתחביבים ישנים, לקרוא ספר שמעניין אותך וכדומה. אתה יכול להתחיל להתעניין בחייהם של האנשים הסובבים אותך, להתקשר יותר להוריך או להיפגש עם חברים, זה עדיף מאשר להיכנס לחיים של אנשים אחרים שבינינו לא באמת מעניינים. לדעתי הדרך הטובה ביותר להימנע מהתמכרות היא פשוט לא להתחיל, כלומר להימנע אפילו מהצפייה בפרק הראשון, כך העונה תחלוף, ואתה תהיה עסוק בדברים הרבה יותר מעניינים". 
 
מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"