יש לי פוביה מנשים שמקשה עלי לחיות. הפחד הזה ליווה אותי לכל אורך חיי וגרם לי להסתגר, הוא מנע ממני להתגייס לצבא, ללמוד ולעבוד בעבודה מסודרת. זה מתבטא בכך שכאשר אישה עוברת לידי אני נכנס לפאניקה, הסיטואציה משתקת אותי וכל מגע מקרי גורם לי להזעה ולרעידות. ניסיתי לטפל בתופעה בדרכים שונות ובאמצעות אנשי מקצוע, אבל שום דבר לא עזר. אני פשוט בורח כל החיים שלי, עובד בלילה וחי באזורים שבהם יש רק גברים. מה אוכל לעשות כדי להתגבר על הפחד?

"הפוביה הזאת שאתה מתאר היא בעצם פחד מחצי מהיקום, זו בעצם פוביה מהחיים, שלא מפריעה לך לאיכות החיים אלא ממש משתלטת עליהם כי כאשר חצי מהיצורים בעולם גורמים לך תופעות כאלה, זה כמעט להתנתק מהחיים עצמם. אני דווקא חושב שיש פה מרחב טיפולי ותרופתי עמוק אף על פי שהיית אצל אנשי מקצוע שונים.

"לדעתי אתה צריך למצוא מטפלת שתוכל לבטוח בה, כי בעיני העובדה שתבטח באישה אחת בעולם תעזור לך בתהליך הריפוי. אתה צריך למצוא אישה שאתה יכול לא לפחד ממנה, ולדעתי הפתרון כולו טמון בכך. תמצא מישהי שתרגיש בנוח איתה, גם אם הסממנים שלה הם גבריים. מישהי שאיתה תוכל לדבר ולהיפתח, ולאט־לאט להתחיל לחוות איזושהי חוויה של תיקון עם עצמך במקום הזה. מתוך החוויה הזאת תנסה ליצור מקום של ביטחון. אל תחפש לעשות שלום עם כל המין הנשי, תמצא אישה אחת כזאת ותתחיל משם, זה הצעד הראשון". 
 
בני בן ה־38 סובל מבעיות נפשיות, הוא חי איתי ועם אביו, ומעולם לא עזב את הבית. לאחרונה הוא החל להסתגר בחדרו והוא יוצא ממנו רק כדי לקחת אוכל או שתייה. בנוסף הוא מתנהג בצורה לא יפה, מקלל, וטורק דלתות. בעבר הוא היה בטיפול שעזר לו, אבל הוא הפסיק אותו ומסרב לחזור אליו. בעלי ואני אובדי עצות ולא יודעים איך לעזור לו. מה עלינו לעשות?

"במקרים כאלה, בטח ובטח כשמדובר באדם עם רקע נפשי, יש צורך הכרחי בהתערבות חיצונית. את ובעלך חייבים לקחת אחריות ולפעול. עליכם להגיד לבנכם שאתם לא מוכנים להמשיך לחיות איתו בצורה הזאת ולהבהיר לו שהוא לא ימשיך לגור איתכם אם הוא לא חוזר לטיפול. אל תעשו את זה לבד, אני מציע שתחלו בתהליך התערבות שבו תאספו את כל הסביבה הטבעית של בנכם – אחים, חברים ודמויות אחרות שקרובות אליו, תשבו איתו בחדר ולא תעזבו אותו עד שהוא יהיה מוכן לקבל טיפול".

"כרגע, כל עוד אתם נותנים לו להיות בתוך הסיטואציה הזאת ומאפשרים לו להתנהג באופן הזה, אתם תורמים למחלה שלו. מעבר לכך, עליכם לעמוד על כך שתהיה לו תוכנית שיקום, כי טיפול אולי יאזן אותו אבל הוא צריך אופק שיעזור לו להתקדם ולחיות חיים עצמאיים.

"אתם יכולים לברר על סביבות חברתיות שמתאימות לאנשים שהם פגועי נפש, להכריח אותו להירשם לחוג, לפתח תחביב או ללכת פעמיים בשבוע להתנדב. אך כאמור, כל זה יוכל לקרות רק אם הוא יהיה מטופל ותחת השגחה של איש מקצוע. את ובעלך חייבים לגייס את הסביבה הקרובה לצדכם, כדי שבנכם יבין שהוא לא יכול לכפות את דרך חייו עליכם משום שאתם חלשים מולו". 
 
יש לנו עסק משפחתי שעובד כבר קרוב ל־40 שנה. בעלי מנהל את העסק, ובננו עובד איתו כבר מגיל 16. העסק, שהיה מאוד מצליח בעבר התחיל לקרטע ועם זאת צצו בעיות בין בני לבין בעלי. בני מבקש שבעלי יפנה את מקומו וייתן לו לנהל את העסק, אך בעלי מסרב כי הוא לא סומך עליו. יש ביניהם הרבה ויכוחים ומריבות על ניהול העסק, בני רוצה להתקדם טכנולוגית ולהכניס שינויים, ובעלי מעדיף להימנע מכך. בעקבות הדברים יש ביניהם מין נתק וחוסר הבנה, ואני תקועה באמצע. מה אפשר לעשות?
"אחד הדברים הכי מסוכנים למשפחות זה עסקים דור שני, זה דבר מאוד מורכב שגורם ברוב המקרים לחיכוכים בין בני משפחה. בעלך ובנך חייבים לקבל עזרה מקצועית, הדילמה שאת מתארת לא תיפטר ביניהם, ובטח לא דרכך.

"הם צריכים מישהו מהצד שיתווך ביניהם ויעזור למצוא את הפתרון שמתאים לשני הצדדים. זה מובן מאוד שבעלך מתקשה לשחרר את המושכות, והגיוני שבנך כבר רוצה להתקדם ולנהל את העסק לפי דרכו, אבל אם הם לא ילבנו את העניינים, לא רק שהעסק עלול קרוס גם מערכת היחסים ביניהם עלולה להיהרס. מרחבי אי האמון והשבר יכולים לפרק משפחות מהיסוד, וההשפעה של זה היא מאוד קשה. במקרה הזה אני ממליץ שלא תוותרו לעצמכם ותפנו לעזרה מקצועית".  
 
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־08:00 ב"רדיו ללא הפסקה"