לפני כ־16 שנה עברתי תהליך של גמילה מעישון. לצערי מאז הגמילה עליתי במשקל במידה ניכרת, והדבר אינו מוסיף לבריאותי. אין לי בעיות סוכר, לחץ דם גבוה או כולסטרול, אבל יש לי מחלות שכובד משקלי אינו תורם להן. במשך השנים השתתפתי בסדנאות שונות ועברתי מגוון דיאטות. הצלחתי לרדת במשקל, אבל תמיד חזרתי למשקלי הגבוה. אני מרגישה שאני אוכלת אכילה רגשית. כיצד אוכל להקפיד לאורך זמן על אכילה שפויה שיהיו בה גורמים מנחמים?

"נראה שאת מנסה לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. את רוצה לאכול ולרזות, להמשיך לנהוג כפי שנהגת עד עכשיו ולהרגיש יותר טוב, להיות בדיאטה ועם זאת לאכול פחמימות ולהיות מנוחמת. הדבר הוא בלתי אפשרי, עלייך לקבל החלטה ולעמוד מאחוריה. ציינת שאת סובלת מבעיה של אכילה רגשית, ולכן את צריכה לקבל עזרה".

"יש מקומות רבים ושיטות שונות לטיפול בבעיות של אכילה רגשית. עלייך לבחור דרך מסוימת ולהתמיד בה, כי לפי הדברים שאת מתארת אומנם ניסית מגוון דיאטות, אך מעולם לא התמדת באחת מהן כמו שצריך. התחושה שלי היא שבמקום לעשות שינוי בחיים שלך את עושה שינוי בשינויים שלך, כלומר את מנסה דרך מסוימת, הולכת בה קצת, לא נותנת לה הזדמנות וכבר הולכת ומנסה משהו אחר".

"מניסיוני לא כל כך חשוב מהי הדרך שבוחרים כל עוד הולכים בה. המלצתי לך היא כאמור פשוט להתמיד וללכת באותה דרך לאורך זמן. בנוסף, העלייה שלך במשקל לאורך השנים לא קשורה בהכרח לגמילה שלך מעישון. חבל שאת מקשרת בין שני הדברים, תני לעצמך קרדיט על כך שאת נמנעת מסיגריות כבר 16 שנה. זה בהחלט הישג מכובד, כל הכבוד לך על כך".
לאחרונה גיליתי שבת הזוג שלי נוהגת לרסק חצי כדור שינה ולהסניף אותו, היא עושה את זה באופן קבוע כדי להתמסטל. זה לא מוצא חן בעיני, ודיברתי איתה על כך, אבל היא טוענת שזה לא מזיק בכלל ורק עושה לה טוב וגורם לה להירגע. אני בלחץ בגלל ההרגל הזה שלה, ומפחד שהיא מכורה. מה דעתך? 

"התמכרות מתחילה כשאדם מכניס חומר כלשהו לגופו והגוף מתחיל להכיר את אותו חומר. ככל שהאדם נחשף לאותו חומר, כך הוא זקוק לו יותר ויותר כדי לחוות את אותה חוויה שהחומר מספק לו. אתה בהחלט מתאר פה התחלה של התמכרות. אומנם אתה רוצה לעצור את ההתמכרות ולמנוע מהמצב להידרדר, אבל עד שזוגתך לא תתחיל להרגיש טוב יותר עם עצמה ועם החיים שלה, היא תמשיך לחפש דרכים לברוח.

"לדעתי בשלב הזה כדאי שתקפיד לצאת עם זוגתך בשעות שבהן היא בדרך כלל לוקחת את כדור השינה. לפעמים כשאין שום גירוי או עניין בחיים אנשים נוטים להשתמש בחומרים כימיים. כל עוד הם ימשיכו להרגיש מדוכאים ולא יצאו מהמעגל שאליו הם נקלעו, הם ימשיכו לצרוך את אותם חומרים, ורק אם הם יעשו שינוי באורך חייהם הם יצליחו להשתחרר מהתלות הזו.

"כדי לשבור את המעגל הקשה הזה ולגרום לשינוי אפשר לפתוח ולהגדיל את מעגל החברים (אבל לאו דווקא בפייסבוק), לצאת לבלות, לדבר עם אנשים, לקרוא ספרים, לנגן מוזיקה ולצאת לטיולים. לעתים אנשים מתנהגים כמו עכברי מעבדה שחיים את מרוץ החיים, מרוץ העכברים. חשוב שנקפיד לשמור על גירויים ועניין, ונרגיש טוב עם עצמנו, כי אם נרגיש מסופקים לא נצטרך לברוח ולהשתמש באותם חומרים ממכרים". 
אני גרושה כעשר שנים, אם לשלוש בנות וסבתא לנכדים. אני מרגישה שאני מכורה ל"תחושת הלבד", אף על פי שאני כלל לא אוהבת להיות לבד. אני חולמת שתהיה לי זוגיות טובה, אבל נראה לי שאני מפחדת מקשר כי אני לא מחפשת ולא עושה את ההשתדלות למצוא בן זוג. הזוגיות עם בעלי לשעבר הייתה טובה בסך הכל, ולדעתי אני לא מצליחה למצוא זוגיות חדשה כי אני כל הזמן חושבת על האהבה שהייתה לי. מה דעתך? האם אכן מדובר בהתמכרות?
"כדי להתקדם ולחיות באופן בריא, חשוב שנקפיד להשאיר דברים מאחור. אם את רוצה להתחיל קשר חדש את צריכה לתת לו הזדמנות וכבוד, אסור לך לבנות מערכת יחסים חדשה ותוך כדי כך לערוך השוואה בינה לבין מערכת היחסים הקודמת שלך. אף על פי שאמרת שאת מכורה לתחושת הלבד, לדעתי לא מדובר בהתמכרות אלא בפחד ממחויבות, כי את כן מציינת שאת לא רוצה להיות לבד. ההמלצה שלי היא שתשאירי מאחורה את מה שהיה, תתפני למה שאת רוצה ותשקיעי בזה את מאת האחוזים". 
 
מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"