אני בת 74. לפני כחמישה חודשים התחלתי לסבול באמצע הלילה משיעולים רבים עם המון ליחה. הבעיה מפריעה לי מאוד לאיכות החיים ולשינה. רופאת המשפחה טיפלה בבעיה באמצעות תרופות נגד יתר חמצון בקיבה כמו לנטון, קונטרולוק ונקסיום, והתדירות של התופעה ירדה אבל לא נעלמה לגמרי. מה אפשר לעשות כדי שהבעיה תיעלם לחלוטין?


"את סובלת מרפלוקס בקיבה, הפרעה אופיינית לאנשים מעל גיל 65. בקיבה יש חומצות שמעכלות את האוכל. בין הוושט לקיבה יש שסתום שמפסיק לתפקד ביעילות עם הגיל ולא חוסם בצורה מוחלטת את מעבר החומצות מהקיבה לוושט. כשזה קורה, וזה קורה יותר כאשר אנחנו שוכבים או כשאנחנו מסתובבים במיטה בלילה, אז החומציות עולה במעלה הוושט, מגרה את הגרון באזור מיתרי הקול וגורמת לדלקת כימית.

"הדבר גורם לשיעול, לליחה ולתחושה לא טובה. הטיפול ברפלוקס הוא אכן באמצעות תרופות נגד חומציות, אבל יש גם פתרונות אחרים. אפשרות אחת היא לשנות את צורת השכיבה ולישון על מספר כריות (כמעט בישיבה). אני מודע לכך שבגיל 74 את רגילה לישון בצורה מסוימת, וזה יכול להיות קצת בעייתי. אפשרות נוספת היא שינוי תזונתי. אני מציע לך, בעיקר בערב לפני השינה, להימנע מאכילת מוצרי חלב ולחם.

"כאשר מכניסים מוצרי חלב לקיבה, ברגע הראשון הם אומנם מנטרלים חומציות, אבל לאחר זמן מה הם יכולים להגביר אותה. אכילת לחם היא בעייתית, כי לחם מכיל שמרים או שעור וגם הם גורמים לחומציות. אין בעיה שתאכלי את המאכלים הללו במשך היום, אבל בערב כדאי שתימנעי מהם. במקום המאכלים הנ"ל את יכולה לאכול לארוחת ערב או אחר הצהריים תפוח אדמה אפוי, פריכיות אורז או סלט וביצה (רצוי שזו לא תהיה ביצה מטוגנת אלא ביצה קשה).

בנוסף אני ממליץ לך ליטול לפני השינה, באישור הרופא המטפל, כדור מונע חומציות או לחלופין תרופה סותרת חומצה, כמו שקית מאלוקס שמרפדת את הוושט ואת דופן הקיבה, זוהי תרופה שמכילה הרכב של אלומיניום ומגנזיום, והיא יכולה לעזור לך".
התדירות שבה אני נותן שתן היא בערך בין שעתיים לשלוש (כולל בשעות הלילה). רופאת המשפחה שלי עשתה לי צילום, ואחרי שבחנה אותו, היא אמרה לי שהיא לא יכולה לתת לי שום דבר כדי להוריד את תדירות מתן השתן, כי השלפוחית שלי היא קטנה ושתרופות לטיפול בבעיה עלולות להפסיק לי את השתן בכלל. זה הפחיד אותי, האם יש משהו שיכול לעזור לי?

"בלי להיכנס לתרופות כימיות שניתנות על ידי אורולוג ומשפיעות על בלוטת הערמונית או על הסוגרים ולהן תופעות לוואי, תרופה שיכולה אולי להקל עלייך במצבך היא פרמיקסון, זו גם תרופה שמחייבת מרשם מאורולוג. פרמיקסון זוהי תרופה טבעית שעשויה ממיצוי של צמח הנקרא דקל ננסי, ולה מיעוט של תופעות לוואי.

לדעתי במצבך התרופה הזאת יכולה לעזור (וגם אם היא לא תעזור, סביר שלא תזיק). כדי להפחית את תכיפות מתן השתן, יש ליטול שני כדורי פרמיקסון ביום, אחד בבוקר ואחד בערב, ואחרי שבועיים או שלושה אפשר כבר לחוש בשיפור. כדאי שתתייעץ עם רופאת המשפחה שלך; אם היא לא מכירה את התרופה, תאמר לה שזוהי תרופה טבעית שעשויה מצמחים והיא מיצוי מבוקר של החומר הפעיל בצמח, ולפיכך היא מחייבת מרשם רופא".
אני בן 95. בגלל חוסר שיווי משקל נפלתי כבר כמה וכמה פעמים. בפעמיים האחרונות נפלתי ונפגעתי ליד אוזן ימין. מאז כשאני מדבר או כשאני שומע, אני מרגיש כאילו נכנסו לי מים לאוזן. האם יש תרופה לטיפול בתופעה הזו?
"חשוב שתיבדק אצל רופא אף־אוזן־גרון. התופעות שאתה מתאר מתרחשות לעתים בגלל סתימה של הצינור שמאוורר את האוזן. זהו צינור דק שמוביל נוזלים בין האוזן האמצעית (התיכונה) לבין חלל האף. לפעמים כשהצינורית הזאת נסתמת יכולים להצטבר נוזלים באוזן התיכונה, וזה יכול לגרום להרגשה שאתה מתאר. מהסיבה הזאת עליך כאמור לפנות לרופא אף־אוזן־גרון, הוא יבדוק אותך ואולי אף ישלח אותך ל־CT או לצילום של האוזניים.

אם אתה סובל מחוסר שיווי משקל, אני ממליץ שתעשה פיזיותרפיה. פיזיותרפיסט מומחה לבעיות שיווי משקל יוכל להמליץ לך על תרגילים שעובדים על שיווי המשקל, ושישפרו בעיקר את היציבה שלך. אם יש מישהו שיכול לעזור לך לעבוד על תרגילים לשיווי המשקל, אני ממליץ שתתרגל עמידה על רגל אחת בבית. כדי למנוע פגיעה או נפילה, אני מציע שתעמוד עם הגב למיטה שלך עם כורסאות מימינך ומשמאלך, ושממולך יעמוד אדם שיוכל לתמוך בך. בכל פעם תנסה לעמוד על רגל אחת (פעם רגל ימין ופעם רגל שמאל). בהתחלה תרים את הרגל ומיד תוריד אותה, וככה לאט־לאט תוכל לעמוד על רגל אחת, ומערכת שיווי המשקל תשתפר. זו רק דוגמה לתרגיל. שיפור שיווי המשקל בגיל מתקדם חשוב לכולם".