ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי

אני מכור לאוננות ולפורנוגרפיה באינטרנט. הנושא של האוננות מלווה אותי מאז שהייתי נער ואני לא מצליח להפסיק עם זה. גם כל נושא הפורנוגרפיה הוא בעייתי עבורי, בכל פעם כשאני נכנס לאינטרנט לצורכי עבודה אני פתאום מוצא את עצמי מגיע לאתרים פורנוגרפיים גם אם אני לא רוצה בכך. יש רגעים בהם אני ממש לא שולט על עצמי ואני מרגיש שאני ממש מכור. אני נשוי חמש שנים ואשתי כלל לא מודעת לבעיה הזאת. מה עלי לעשות?

״שני הדברים שהזכרת, אוננות ופורנוגרפיה, מחוברים היום בגלל הטכנולוגיה. בעבר, כשאדם הרגיש שהוא חייב לספק את עצמו היו לו אולי ספר, חוברת או תמונה, אבל היום הכל נגיש וקיים. לתופעה הזו יש אפילו שם: פסיכולוגיית הסייבר, ומומחים כבר חוקרים אותה ועוסקים בהשפעת הסייבר על ההתנהגות. ההתעסקות שלך באינטרנט היא בחירה וכמו בכל התמכרות אתה פשוט צריך להפסיק אותה על ידי כך שאתה מתנתק מאתרים מסוימים. חשוב שתמחק את אותם אתרי פורנו מהיסטורית הגלישה שלך ותבטל אותם על מנת שלא תהיה לך גישה מידית בלחיצת כפתור. עם בעיית האוננות מומלץ להתמודד באמצעות טיפול פסיכולוגי או באמצעות ליווי רפואי, אך לפני הכל חשוב שתפתח את הנושא הזה בבית עם אשתך, ותדבר עליו. למרות הקושי שבדבר, הפתיחות הזו תקל עליך ויכול להיות שתמצא פתרון בבית. הצורך שאתה חווה מגיל העשרה הוא צורך טבעי לחלוטין שיצא מאיזון והפך להתמכרות. ההתמכרות במקרה הזה היא לא רק לעונג הרגעי, מדובר פה על מערך כימי שלם שמתלווה לכך. לדעתי אתה עשוי לגלות שהשחרור בבית יפתור את כל הבעיה. תכין את עצמך ואת בת הזוג שלך לשיחה הזאת. אם היא לא באמת לא יודעת הגילוי עלול להכניס אותה להלם, ואם היא כבר יודעת וזה משהו שנמצא באוויר אך שניכם לא מדברים עליו, המצב יהיה הרבה יותר טוב כשתיפתחו ותדברו על הנושא״.

אני בן 28, מעשן מגיל 16. בחמש השנים האחרונות אני מעשן קופסה וחצי ביום. לפני כשלושה שבועות התעוררתי בבוקר עם בחילה, ליחה והרגשה שלא הייתה לי בחיים. בעקבות התחושה הנוראית הזאת החלטתי שאני מפסיק לעשן. אחרי כשבוע וחצי הרגשתי שאני לא מסוגל להמשיך עם הגמילה הזאת וחייב סיגריה. מה דעתך? האם יש לי סיכוי להפסיק עם ההרגל הזה?

״אין ספק שאתה רוצה להיגמל, אחרת לא היית עובר שבוע וחצי בלי סיגריות ופונה אלי. הבעיה היא שהמוח שלך מכור, לא אתה. אותם החומרים ששהו אצלך שנים והמינון שלהם עלה בהדרגה יצרו לעצמם דפוסים, שהובילו להתמכרות. ברגע שתתמיד בהליך הגמילה ורמת החומרים בדמך תרד, אתה תגלה עולם חדש, נקי ושמח ללא סיגריות. אתה אומנם התחלת בתהליך של גמילה אבל עדיין לא הגעת לנקודה הזו, אותם החומרים אולי שכנעו אותך שאתה רוצה אותם, אבל אתה לא. לאדם לוקח בערך חודש להיגמל מניקוטין, זה תלוי כמובן בכמות הספורט שהוא עושה, במזון שהוא אוכל, בחילוף החומרים שלו וזה תלוי אם הוא שותה יותר אלכוהול ומשתמש בחומרים אחרים. כאמור, זה לוקח חודש עד שהגוף באמת מתאפס, כדי להקל על עצמך חשוב מאוד שתרבה בשתיית מים, תמשיך לשתות קפה ואל תימנע ממנו, תעשה הליכות באוויר הפתוח ואל תשהה במקומות סגורים״.

אני לוקחת כדורי הרגעה כבר שבע שנים. כשניסיתי להיגמל מהכדורים הצלחתי לישון לילה אחד בלעדיהם אך בלילה השני לא ישנתי בכלל. אף על פי שאין לי יותר צורך בכדורים הללו כי אני כבר לא סובלת מהבעיה שלשמה רשמו לי אותם, הרופאה שלי אמרה שאני לא יכולה להיגמל. האם זה נכון או שיש אפשרות להיגמל מהכדורים?

״לפני הכל חשוב לי להבהיר שאינני רופא ואינני מכיר את פרטי המקרה שלך לכן איני מוסמך לתת לך ייעוץ רפואי ולהורות לך להפסיק באופן מוחלט ליטול את כדורי ההרגעה. למרות כל זאת אני שולל את קביעתה של הרופאה שלך, רוב האנשים בעולם ישנים בלי עזרת כדורים, הגמילה רק מצריכה כוח רצון ותמיכה. הגוף שלך כבר התרגל לכדורי ההרגעה ואף על פי שאת כבר לא זקוקה להם לטיפול בבעיה שהייתה לך, הצורך בכדורים הפך להתמכרות. מעבר לגמילה הפיזית קיים כאן רכיב שהוא פסיכוקוגנטיבי, כלומר את כבר שכנעת את עצמך שבלי הכדור את לא תצליחי להירדם, זוהי חשיבה מעגלית שמזינה את עצמה. הדרך הרפואית לפתור את הבעיה היא לפנות לרופא המשפחה ולדבר על ירידה הדרגתית מכמות המיליגרמים לכדור חלש יותר. את יכולה כמו כן לעבור תהליך של גמילה. תהליך הגמילה הוא אפשרי וקורה כל יום, את פשוט צריכה לקבל החלטה, ויחד עם ליווי ותמיכה מתאימה להתחיל בתהליך״.

מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־06:00 ב"רדיו ללא הפסקה"