אני עוסק בתחום הפרסום, נשוי כשבע שנים לאישה נפלאה, והקשר בינינו מצוין. אשתי גדלה בבית אמיד מאוד, ומגיל צעיר תמיד קיבלה את מבוקשה וחיה חיי מותרות. לעומתה, אני חונכתי בבית שבו לא הכל אפשרי, ולמדתי שכדי להצליח בחיים עלי לשאוף, לרצות ולהשיג את מבוקשי בעבודה קשה. 
לאחרונה תחום הפרסום ספג מכה קשה, וכתוצאה מכך השכר שלי נפגע. המצב הכלכלי שלנו קשה יותר מבעבר, אבל לאשתי זה לא משנה - היא רוצה לקבל הכל מהכל ולחיות חיי נהנתנות. הייתי יכול ״לחנך״ אותה לולא אביה, המפנק את שתי אחיותיה הרווקות, שנהנות מביגוד יוקרתי ונסיעות לחו״ל. האבא אוחז בדעה פרימיטיבית ומאמין שברגע שאישה מתחתנת היא ברשות בעלה ועליו לדאוג לכל צרכיה. 
אנחנו לא רעבים ללחם או חיים במחסור, אבל כשאני אומר לאשתי ״אין כסף - לא קונים!״ היא לוקחת את זה קשה ולא מוכנה לרדת מהסטנדרטים הגבוהים שהציבה לעצמה. היא התרגלה להנאות החיים ולא מעוניינת לרדת ברמה. ניסיתי לשכנע אותה שאנחנו חייבים להתמודד עם המצב, לבלות ולקנות פחות. לפני כשנתיים ניסיתי להטיל את האחריות הכלכלית עליה אבל המינוס שלנו תפח ואף הוכפל. אנחנו רבים המון ואני ממש משתגע מזה. כיצד אוכל לגרום לה להבין את המצב?

״הגאות והשפל מסתדרים יחדיו כי האחד אוהב להיות איפה שהאחר לא נמצא. אצל בני האדם זה דומה אך שונה - ככל שאתה הופך להיות הגאות כך היא מתמרדת יותר ורוצה להיות השפל. אתה צריך לפעול בצורה חכמה ולהבין שכל עוד אתה מתפקד על תקן המחנך, האוסר והנוזף, כך תפסיד יותר נקודות אצל אשתך, ובסופו של דבר תפסיד גם במאבק ביניכם. אני מבין שניסית שיטות שונות, אבל לדעתי לא עשית מספיק.
 לא הפסקת להתנהג כמו אבא שמגדל, מחנך ושופט את אשתך, כאילו היא הילדה הלא אחראית ואתה הבוגר מבין שניכם. כדי ליצור שינוי, אתה חייב להשתחרר מעמדת המחנך שעד כה הובילה אותך תמיד לאותה התוצאה. אל תשליך את כל הבעיות על אשתך ותפסיק לחשוב שאתה יודע הכל, כי זה מעיק, טרחני וממש לא נעים.

קיימת בעיה במערכת היחסים שלכם, והיא תיפתר כשאתה תבין שהבעיה שלכם היא משותפת. תודה בפני אשתך שהגעת למבוי סתום, שאתה אובד עצות וחושב שהגיע הזמן להיעזר בבעל מקצוע. תן לאדם אובייקטיבי להיכנס לנעליים שלך, לא כדי להוכיח לאשתך שצדקת אלא כדי שהיא תראה שהבעיה שלה היא משותפת לשניכם. התוצאה תהיה אתה ואשתך מול בעל המקצוע ולא אתה מול אשתך״.


 כל חיי סבלתי מבעיה חברתית, נושא שמעיק עלי עד היום. בכל פעם שאני מגיעה למקום חדש, אני מתקשה ליצור קשרים עם אנשים, הן בסביבת העבודה והן בחיים האישיים שלי. אני מתביישת לגשת לאנשים, ליצור שיחה וליזום חברויות. הקשרים והחברויות שקיימים בחיי נוצרו בזכות אנשים שיזמו בעצמם וניגשו אלי, וברגע שאני מרגישה בנוח אני מצליחה להיפתח והופכת להיות מצחיקה וכיפית כפי שאני באמת. 
אני עובדת מול קהל ומול לקוחות. אופי העבודה שלי דורש ממני יכולות חברתיות גבוהות, אך בכל פעם שאני צריכה לנהל שיחה עם לקוח אני נכנסת ל״אטרף״, נלחצת, וחושבת אלפי פעמים מה להגיד על מנת להצליח לפתח שיחה. בסך הכל אני אוהבת בני אדם, ומעוניינת מאוד להתקרב לאנשים. הייתי רוצה להיות פתוחה ויוזמת יותר, ולכן אשמח לקבל טיפים שיסייעו לי להתמודד עם הנושא המעיק הזה בקלות, ובעיקר כדי שאצליח להרגיש טוב יותר עם עצמי.
״התופעה החברתית שמעיקה עליך היא ידועה ואף שכיחה. טיפול פסיכולוגי ארוך היה יכול לגרום לך להבין מה קרה לך במהלך השנים וכיצד נוצרה אצלך הבעיה החברתית, אבל כרגע זה לא משנה מאיפה הגיע החשש או מתי התחילה החוויה החברתית הלא נעימה; עכשיו הגיע הזמן לפעול ולהתחיל ליצור קשרים. כדי לייצר אינטימיות במידה הגיונית, במקומות הלא בטוחים, אני ממליץ לך לעבור סדנה מיוחדת, שבה תיאלצי להתמודד עם המקומות המעיקים ותתנסי בעבודה בתוך מבנה חברתי, מחוץ לחיים האמיתיים. 
מטרת הסדנה היא לראות את עצמך מלאת ביטחון ויוצרת אינטימיות. אחרי שתעשי עבודה ותעברי תהליך, את תביני כיצד להביא את מה שלמדת לידי ביטוי ואף לשלב את התובנות במציאות שאת חיה בה. ברגע שתפרצי את המחסום במהלך הסדנה, ותביני שאת מסוגלת ליצור קשרים חברתיים, תוכלי לבטוח ביכולות שלך ואף לבטוח באנשים זרים שאת לא מכירה ביתר קלות. תשקיעי בעצמך, פרצי את המחסום ותפרשי כנפיים״. 

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־08:00 ב׳׳רדיו ללא הפסקה"
ערכה: אפרת קורמן