אני בן 58. התחלתי לעשן בגיל מאוד צעיר ועד מהרה הגעתי ל־2.5 קופסאות ביום. לפני מספר שנים הפסקתי לעשן, אבל כתוצאה מהפסקת העישון עליתי 40 קילו. אני אוהב לאכול ויש לי נטייה להשמנה, וברגע שהפסקתי לעשן ממש איבדתי שליטה. רופאת המשפחה שלי המליצה לי על ניתוח קיצור קיבה, אבל זה נראה לי צעד ברוטלי מדי. מדוע גמילה מסיגריות גורמת לעלייה במשקל, ומה עלי לעשות?


״סיגריה מכילה חומרים כימיים רבים שמשפיעים על איברים שונים במערכת שלנו, אחד החומרים הכימיים הללו משפיע על בלוטת התריס ומזרז את הפעילות שלה. מבחינה מטבולית, סיגריה אחת שורפת בערך חמש קלוריות וקופסה אחת שורפת בערך 100 קלוריות. אתה עישנת 2.5 קופסאות ביום, והיית שורף 250 קלוריות ביום באמצעות הטבק.



אם לא שינית שום הרגל אכילה ולא עשית פעילות גופנית, חישוב פשוט יראה לך שעלית 7.5 קילוגרמים רק מזה שהפסקת את חילוף החומרים המואץ שנבע מהסיגריות. מהסיבה הזאת אדם חייב לעשות פעילות גופנית בזמן שהוא עובר גמילה מעישון. אין צורך לשנות את אורח החיים לחלוטין, מספיק לעסוק בפעילות יומיומית שת-שרוף את אותם גרמים שהיית שורף ביום באמצעות הטבק.



בנוסף, חשוב כמובן לשים לב לתזונה, כי בהיעדר סיגריות אנשים רבים נוטים להתנחם פתאום באוכל. בהרבה מהמקרים שבהם אדם מרגיש רעב, המוח בעצם משדר לו צמא, האזורים של הרעב והצמא משיקים ומאוד קרובים במוח. אתה התרגלת לתחושה האוראלית של אותה סיגריה שתמיד הייתה בפיך, וזה היה נותן לך תחושה שיש לך משהו בפה.



כשהפסקת, התחליף הפבלובי או ההתניה יחפשו לשים משהו אחר בפה, ובזמן שהמוח ישדר לך לשתות כוס מים, אתה תחשוב שאתה צריך לאכול. אני מציע שבמהלך החודש הקרוב תשתה כוס מים כל שעה. כך, מעצם זה שתגביר את השתייה, אוטומטית תאכל פחות וגופך יוכל להתנקות. בימים הראשונים אולי תרגיש בצקתי וכבד, אך שתייה מרובה של מים תגרום לך להפחית במשקל״.



האם יש קשר בין סוכר, גלוטן וסיגריות?


״אדם שמעשן מחפש גם אחר דברי מתיקה ומאפים. ההסבר לכך הוא שבמוח יש רצפטורים שהם כמו נקודות עגינה לאוניות. אם אין סוכר, קפה, גלוטן או סיגריות, אנשים שרגילים לחומרים הללו יתחילו להגיב בעצבנות ובלחץ. התמכרות לרוב תלויה במצב הרגשי, וזה החוט המקשר בין סוכר, גלוטן וסיגריות.



כאשר אדם מתחיל להתמכר לחומר מסוים, המוח שלו משתנה ולומד להכיר את אותו החומר ולפרק אותו מהר כך שהצריכה שלו עולה. כשאנשים מפסיקים לעשן, אחת מתופעות הלוואי היא עלייה במשקל, כי הם דואגים לפצות את עצמם במזון מנחם עתיר סוכר או גלוטן הגורם להפרשה של סרוטונין, המייצר תחושה נעימה. זוהי למעשה התניה פבלובית, ולכן נוצר קשר בין ההתמכרות למצב הרגשי.



בגלל מצב רגשי ירוד, אנשים מחפשים אוכל מנחם, אך כשהם אוכלים אותו ועולים במשקל מצב הרוח דווקא יורד, מה ששוב מביא לניחום עצמי באמצעות אוכל, כך נוצר מעגל הקסמים של אכילה רגשית. אותן התניות נוצרות גם בהקשר של עישון, במצבים רגשיים מתוחים או במצבים חברתיים מסוימים, אנשים נוטים להדליק סיגריה (מה שמייצר את ההקשר הרגשי). גם כאן, בדומה לאכילה רגשית, ברגע שאדם מגביר את כמות העישון, חומרי הטבק מייצרים עוררות רגשית ומתח והמעשן ינסה לדכא ולהרגיע תחושה זו על ידי סיגריה נוספת וכך הלאה.



בנוגע לסוכר - מבחינה כימית סוכר לבן וחום הם סוכרוז המהווה רעל לגוף האדם מאחר שאין בו קלוריות שבונות את הגוף ומזינות אותו. הגוף צורך אנרגיה ומשתמש במגנזיום קלציום כדי להיפטר מהסוכר, הדבר מוביל לבריחת סידן ומגנזיום. כמו כן, בדיקות MRI הראו שלאחר שאדם צרך סוכר, מתעוררים במוחו אותם אזורים שמתעוררים אצל אנשים שצורכים קוקאין.



כל הדברים שציינתי מעידים על קשר בולט בין סוכר, גלוטן, סיגריות, אלכוהול וחומרים נוספים שאנשים צורכים על מנת להירגע ולהקהות קצת את הרגש״.



האם אדם שסובל ממחלת הוורטיגו יכול לעבור טיפול אנרגטי?


״התשובה לשאלתך היא מובן שכן, אין מניעה לטפל באדם שסובל מוורטיגו. העניין הוא שאנשים לפעמים חושבים שהטיפול האנרגטי יעלים תופעה שכבר נמצאת אצלם במשך שנים ברמה הפיזית, אך לא תמיד זה אפשרי. את אותה תחושה שיש לחולה ורטיגו בתוך התעלות באוזניים, אותו מצב שבגללו המוח כבר התרגל לחשוב שהוא בתזוזה, בתנועה ובסיבובים - הטיפול האנרגטי לא יוכל לפתור ולרפא. הטיפול האנרגטי יתמקד ויפתור בעיות אחרות אצל אותו אדם חולה״. 



מתוך תוכניתו של אהוד אברהמסון, כל יום שישי ב־06:00 ב׳׳רדיו ללא הפסקה". ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי