שבעה ילדים בני ארבע עד 16 קיבלו חיים חדשים במסגרת מרתון השתלות איברים שהתקיים במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה ביומיים האחרונים של חודש יולי. מדובר בתרומות של לב־ריאה, שני כבדים וארבע כליות, שהתקבלו מתורמים.



בראה אבורמלה בת תשע מירושלים, הסובלת ממחלת כליות מגיל שבעה חודשים והייתה מטופלת בדיאליזה, זכתה לכליה חדשה. "את כל החיים שלה היא העבירה סביב בתי החולים", סיפר אביה ראאד (38), "עוד לפני שהחלה לדבר, היא החלה לקבל טיפולים רפואיים כל שבוע בבית חולים שערי צדק, ומאז גיל שמונה טופלה בדיאליזה".



לדברי האב הנרגש, "בראה נאלצה להעביר בבית החולים שעות ארוכות פעמיים בשבוע. עברנו תקופה קשה מאוד, אבל לא הייתה דרך אחרת לשמור עליה. רציתי לתרום לה את הכליה שלי, אבל אמרו שיש לי בעיה בריאותית שבגללה אני לא כשיר לכך, ואז קיבלנו הפתעה משניידר - טלפון שבישר שנמצא לה תורם. זה ניתוח לא קל, אבל אנחנו מאושרים ומקווים שזה אכן ירפא אותה".



מחיי עשור, גם הוא בן תשע מירושלים, קיבל תרומת כבד. "הוא סובל ממחלה כרונית ומולדת בכבד", סיפרה אמו רובא (33), "בגיל מאוד צעיר הוא עבר ניתוח כדי לפתור בעיה שהייתה לו בדרכי המרה. הוא הצליח לשרוד תשע שנים אבל לא היה יכול להמשיך לחיות כך".



"בעקבות המחלה הוא פיתח צהבת קשה והבטן שלו הייתה נפוחה מאוד", הוסיפה האם, "לפני כחצי שנה הוא נכנס לרשימת ההשתלות, אבל אמרו לנו שהתור ייקח שנים. בהתחלה כשקיבלנו משניידר את השיחה שבישרה שנמצא לו תורם, לא האמנו. תוך כמה שעות הוא נכנס לניתוח. הבנו שהכבד נתרם מתינוק. חשוב לנו להודות מאוד למשפחה שלו, שבחרה, למרות כל הכאב שהיא ודאי עברה, לתת לבן שלנו חיים. אף פעם לא ראיתי אותו כל כך בריא ואנרגטי. בשנים האחרונות הוא היה בעיקר כאוב כל הזמן. התפללנו המון והתפילות נענו. זה כאילו שיש לנו ילד חדש".



בזכות ההשתלות ניצלו גם חייהם של עוד ארבעה ילדים: בן 14 שסבל ממחלה ריאתית כרונית ובגופו הושתלו לב וריאות, מטופל ומתאושש מהניתוח ביחידה לטיפול נמרץ לב במרכז שניידר. ילד בן שש עבר גם הוא השתלת כבד, ובנוסף עוד שלושה ילדים - בת ארבע ושני נערים בני 16 - עברו ניתוחי השתלת כליה.