אני סטודנט בן 22, לומד במכללה ועובד במשמרות. יש לי בעיה של התמכרות לשינה, אם אני לא ישן לפחות 12 שעות ביום, אני עייף מאוד ולא מסוגל לתפקד. לצערי משום שאורח החיים שלי לא מאפשר לי לישון 12 שעות, לפעמים אני מבריז מלימודים ומבטל ימי עבודה רק כדי שאוכל להמשיך לישון. אני מאוד מוטרד מהנושא, מה דעתך?
 
"חשיבותה של שינה טובה אינה מוטלת בספק. אנחנו חייבים לישון בדיוק כמו שאנחנו חייבים לשים את הסלולר בטעינה כדי שנצבור כוחות מחודשים ונוכל לתפקד בצורה טובה. באופן כללי מספר שעות השינה המומלצות בגילך הן בין 7 ל־8 שעות ביממה, לא 12 שעות כפי שאתה נוהג לישון. על מנת שהשינה באמת תאפשר לנו 'הטענה' מרבית, אנחנו צריכים שתנאי השינה יהיו אידיאלים. ייתכן שהבעיה שלך נובעת מכך שאתה לא מצליח להגיע לרבדים עמוקים של שינה. שינה היא הרבה מעבר לעצימת עיניים ומנוחה. כשאנחנו נרדמים, בשלב הראשון יש מעין מעבר מערות לשינה, וגלי המוח מתחילים להאט. השינה העמוקה באמת היא השלב שבו מתרחשת חלימה, אם בן אדם לא מגיע לשלב הזה, הוא לא מצליח להתנקות ולנוח באמת. בעיות שינה עלולות להיגרם בגלל רעשים, תאורה לא מתאימה, מיקום המיטה בחדר ועוד. אם למשל בזמן השינה הראש שלך ממוקם בצמוד למקור חשמל זה יכול לפגום לך בשינה כי השדה האלקטרומגנטי שמופק ממכשירים חשמליים פוגם בגלי המוח שלנו. כדאי שתבדוק אם במקום אחר השינה שלך יותר טובה. בנוסף, לפני השינה אתה יכול לעשות מקלחת חמה, לשתות כוס תה ולהירגע, ואתה יכול בין היתר לקחת דף נייר ולכתוב עליו את כל מה שמטריד אותך. אם תצליח 'לנקות' את הראש לפני השינה, תגלה שתוכל לישון הרבה פחות שעות ולהרגיש הרבה יותר ערני".
 
אני בת 40, נשואה ואמא לארבעה ילדים. בעלי הוא האהבה הראשונה שלי, הכרתי אותו בצבא ומאז אנחנו יחד. לפני כשנה התחלתי ללכת לקורס העשרה והתיידדתי שם עם בחור נשוי. אנחנו תמיד הולכים לבלות ולשתות אחרי הקורס, וכשאנחנו לא נפגשים אנחנו מתכתבים בוואטסאפ. אף על פי שברור לשנינו שיש בינינו משיכה גדולה, אנחנו בינתיים לא מעזים לעשות דבר. אני כל הזמן חושבת על אותו בחור ומכורה לריגוש שהוא מעורר בי. אם בעלי יגלה על כך, זה עלול להוביל לפירוק של הבית. מה עלי לעשות?

"לדעתי העובדה שפנית אלי מעידה על ניסיון שלך להציל את עצמך רגע לפני שאת עושה טעות שממנה אין דרך חזרה. כרגע את משחקת באש, אנחנו חיים במדינה קטנה, והסיכויים שמכר משותף שלך ושל בעלך ייתקל בך במהלך בילוי עם הידיד הם גבוהים. השאלה שעלייך לשאול את עצמך היא האם שווה לך להרוס הכל בשביל איזשהו ריגוש. ברור לי שחיי נישואים הופכים במשך הזמן למונוטוניים, ולעתים יש רצון לחוות שוב ריגושים, אבל החוכמה היא לדעת לעורר אותם כל פעם מחדש. ההמלצה שלי היא שתנסי לעורר את התשוקה במערכת היחסים שלך עם בעלך. אתם יכולים ללכת לסדנאות של מיניות כדי לחזור ולחוש את אותה משיכה שהייתה קיימת ביניכם בעבר. בנוסף, במקום לצאת לשתות עם הידיד החדש שלך, תצאי לבלות עם בעלך. אף שנראה שאת כבר בשלב שבו את רוצה להיתפס, אני מתרה בך לחשוב על ההשלכות. שנייה לפני שהכל מתפוצץ, אני ממליץ לך 'לחתוך' את הקשר עם הידיד החדש ולהפנות את כל האנרגיה הרגשית והמינית הזו לתוך הבית".
בתי בת ה־18 מכורה לאוכל. היא כל הזמן רעבה ואוכלת עד שהיא מקבלת כאבי בטן. הבעיה התחילה לפני כשנה. מתחילת כיתה י"ב היא נמצאת במערכת של לחצים שרק עולה וגוברת. היקפי האכילה שלה בעיקר קשורים למתוקים, בכל פעם שהיא מסיימת ארוחה היא מבקשת עוגות, עוגיות ושלל מתוקים כקינוח. בתי מאוד מתוסכלת מהעובדה שהיא השמינה. כיצד אוכל לעזור לה?

"התופעה שאת מתארת כמעט תמיד מתחילה סביב נושא רגשי כואב. אחת הדרכים שבה את יכולה לעזור לבתך היא לנסות להבין מה עובר עליה. אני מציע שתשבי עם הילדה לשיחת אמא ובת, ופשוט תאפשרי לה לפרוק, יכול להיות שיש משהו שמעיק עליה וברגע שהיא תפרוק אותו מהלב זה יעזור לה. הבצקים והסוכרים מספקים לבתך תחושה נעימה, אבל עם זאת הם גורמים לה לעלות במשקל. הדבר יוצר סוג של מעגל קסמים כי העלייה במשקל יוצרת אצלה תחושת תסכול, וכדי להרגיע את אותה תחושה היא תאכל שוב מתוקים שירגיעו וישמחו אותה. אני ממליץ שבתך תמשיך לאכול מתוקים אבל שתוותר על מתוקים עם סוכר וגלוטן. בנוסף, כדאי שהיא תשלב ספורט יחד עם השינוי התזונתי".
ערכה: ליאת מלכא בלכטובסקי