המילה “דיאטה” היא חלק מהלקסיקון שלנו כבר עשרות שנים, פחות או יותר מאז שהמין האנושי החליט שעודף משקל הוא בלתי רצוי, ואז גם גילה שיש דרך לסלק אותו, גם אם לא לצמיתות. תעשיית הדיאטות מגלגלת מיליארדים בשנה ומעסיקה מיליונים ברחבי העולם. כולם, בשלב זה או אחר של חייהם, יעשו דיאטה, ינסו דיאטה או לכל הפחות יחשבו על האפשרות הזו. למילה עצמה, “דיאטה”, יש עשרות קונוטציות שונות, חלקן חיוביות וחלקן פחות. אפשר להתווכח אם השימוש בה הוא ראוי (חלק מהמומחים יאמרו לכם שעצם המילה מספקת תחושה של תוכנית אכילה “זמנית” וכזו שיש לה תאריך תוקף, כך שבסופו של דבר המשקל יעלה בחזרה) או לא, אבל אי אפשר לעקור אותה מהשיח.



“דיאטה” (diet) בשפה האנגלית יכולה להתייחס גם לתפריט תזונה, ולאו דווקא למונח המיידי שכולנו מכירים שמתייחס לירידה במשקל. אבל מבחינת רובנו, כשהמילה “דיאטה” נזרקת לחלל האוויר, המחשבה האוטומטית שצפה בתודעה היא “ירידה במשקל”, ומכאן גם מושגים אחרים כמו שדרוג המראה, חיטוב והגדרות מהעולמות האלה.
 
אלא שבתקופה הנוכחית יש תחושה שהמשמעות הישירה של המילה “דיאטה” מתחילה להשתנות. יותר ויותר תוכניות אכילה, ספרים ומומחים קוראים לנו להפסיק להתעסק בירידה במשקל, ספירת קלוריות וצמצום צריכת מזונות, ולהתמקד בדברים חשובים בהרבה. למשל, הבריאות שלנו (מי היה מעלה על הדעת) או אם להיות ספציפיים יותר – עצירת ההזדקנות, חיזוק המוח, שיפור מרקם העור ושאר תופעות לוואי חיוביות שיכולות להצטרף לשינויים תזונתיים, שירידה במשקל היא רק האפקט השולי והפחות רלוונטי שלהם. תכירו את הדיאטות החדשות – אלה שקוראות לכם להשתפר בהרבה יותר מובנים מאשר המשקל.
 

הקלה באלצהיימר
 
אחת הדיאטות החדשות והמדוברות ביותר בימים אלה היא ה־ AgeDefying Diet (הדיאטה מאתגרת הגיל, בתרגום חופשי) שהביאה לעולם התזונאית ומומחית האנטי־אייג’ינג ד”ר קרוליין אפוויאן מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בוסטון, בספר חדש שרואה אור בימים אלה. גולת הכותרת של הדיאטה הזו היא שצריכת מזונות מסוימים יכולה לשמש כטריגר למוח להפריש יותר הורמונים גבריים ונשיים (טסטוסטרון ואסטרוגן) שהם למעשה אלה שעוזרים לשמור על מראה צעיר. מינונים נמוכים של ההורמונים האלה בגוף הם הגורמים לתופעות גיל המעבר, כמו שיער שיבה, השמנה, קמטים ועוד.
 
ד”ר אפוויאן ממליצה על מזונות שלדבריה יכולים “לאתגר את גיל המעבר” והיא מחלקת אותם לקבוצות שונות – קבוצה שמתאימה לנשים וקבוצה שמתאימה לגברים. בקבוצת המזונות המתאימים לנשים, אפשר למצוא מזונות כמו זרעי פשתן, טופו, מזונות עליים ירוקים ואפילו בשר אדום – כל אלה מעודדים את הפרשת האסטרוגן במוח, יחד עם מלון, דגים ואפילו פפאיה. לגברים, היא ממליצה על מזונות “מעוררי טסטוסטרון” כמו דגנים מלאים, פטריות, ביצים ושוב, מלון.
 
הדיאטה שלה לא מסתכמת רק בצמצום תופעות גיל המעבר ומלחמה בהזדקנות - ד”ר אפוואין ממליצה גם על הקפדה על שעות שינה, שלדבריה משפיעות מאוד על תופעות גיל המעבר, והיא סוקרת גם מזונות שמשפיעים, לדבריה, על איכות השינה. היא ממליצה לשמור על צריכה של מוצרי חלב (יהיו מי שיתווכחו איתה), חלבון שמקורו בבשר רזה, ביצים ודגים - כל אלה תורמים לטענתה להפרשת הורמון המלטונין, המשפיע על השינה. היא ממליצה גם על שתייה של מיץ דובדבנים, שיכול לעזור לגוף שלנו להפריד בין יום ולילה ולישון טוב יותר.
 
דיאטה חדשה נוספת היא ה־Mind Diet. למעשה, לא מדובר בדיאטה חדשה, אלא בשילוב בין שתי דיאטות ותיקות - הדיאטה הים תיכונית המוכרת ודיאטה בשם Dash Diet, שפותחה לפני מספר שנים על ידי ארגונים רפואיים מובילים בארצות הברית ומטרתה העיקרית הייתה הפחתת לחץ דם. שתי הדיאטות עשירות בפירות, ירקות, דגנים מלאים ומזונות דלי שומן ודלה בסודיום. מומחים מהמרכז הרפואי של אוניברסיטת ראש בשיקגו פיתחו את ה־Mind Diet לאחר שהסתבר שאנשים שאכלו לפי התפריט של שתי הדיאטות המקוריות סבלו פחות מהזדקנות המוח ואפילו זוהו הקלות מסוימות במחלות קוגניטיביות כמו אלצהיימר. למעשה, המחקר מצא שאלה שאכלו לפי התפריט של הדיאטות האלה היו צעירים מבחינה מוחית בממוצע של שבע וחצי שנים, לעומת אלה שהתזונה שלהם נשענה על מזונות אחרים, מעובדים או שומניים יותר.
 
הדיאטה החדשה, שרק לאחרונה פורסמה בכלי התקשורת, מחלקת את התזונה לעשר קבוצות של מזונות “בריאים למוח” וחמש קבוצות של מזונות “לא בריאים למוח”. בקבוצת הלא בריאים אפשר למצוא מזונות כמו חמאה ומרגרינה, גבינה, מאפים ומזון מטוגן. בקרב המזונות הבריאים אפשר למצוא דגנים מלאים, מזונות ירוקים ועליים, ירקות ואפילו כוס יין אחת ליום. המומחים ממליצים גם על צריכה יומיומית של שעועית, דגים לפחות פעם בשבוע ואגוזים כחטיף. בין המזונות הפופולריים ביותר בדיאטה אפשר למצוא אוכמניות, שלטענת ד”ר מרתה קלייס מוריס, מובילת המחקר, נחשבות ל”אחד המזונות הטובים ביותר להגנה על המוח”.
 
המלחמה בפוטושופ
 
מעבר למלחמה בהזדקנות, הדיאטות החדשות מתמקדות בעיקר בבריאות. ישנן עשרות דיאטות וספרי דיאטה מהשנים האחרונות, הקוראים לנו להפסיק לצרוך מזון מתועש, מזונות מהחי וכיו”ב – כשהמטרה המרכזית היא לאו דווקא לרדת במשקל, אלא פשוט לחיות יותר זמן על הפלנטה, ואם אפשר אז גם לעשות את זה במצב בריאותי סביר. אחד מספרי הדיאטה המהפכניים בתחום הזה הוא “דיאטה סקסית משגעת” (הוצאת פוקוס) מאת כריס קאר – ספר שראה אור בישראל כבר לפני שנתיים. קאר, שהפכה לגורו לתזונה בריאה, פיתחה את הדיאטה אחרי שאובחנה במחלת הסרטן והחליטה לשנות את ההרגלים שלה מקצה לקצה, כדי להילחם על חייה. היא מפצירה בקוראיה להימנע ככל האפשר ממזונות מתועשים ומלאי כימיקלים וגם ממזונות שאינם אורגניים ושמקורם מן החי. ולפני שתזדעקו – הרעיון הטבעוני מאחורי הדיאטה הוא לא רק מטעמים אידיאולוגיים, אלא גם מטעמים רפואיים, לפחות לטענת המחברת והמחקרים שעליהם היא מתבססת.
 
אז האם תעשיית הדיאטות באמת נמצאת במגמת שינוי? אפשר לראות ניצנים של תקווה, אבל לא כולם שומרים על אופטימיות. ד”ר לוסי סלע, מנהלת המגמה לאימון לבריאות במכללת רידמן, סבורה שהמטרה העיקרית של רוב עושי הדיאטות היא עדיין לרדת במשקל, גם אם לא באופן מודע. “אנחנו עדיין רואים דיאטות חדשות שצצות כל הזמן”, היא אומרת. “אנחנו קוראים להם Fad Diets, כי הן מפציעות, כולם רצים לעשות אותן, כולם מרזים ואחרי שלוש דקות עולים את המשקל בחזרה עם תוספות ואחר כך עוברים לדיאטת הלהיט הבאה. כבר שנים מדברים על כך שהדיאטות האלה לא בריאות ולא נכונות, אבל אנשים ממשיכים לעשות אותן ולחפש את הפתרון הקל בדרך להרזיה”.


ד"ר לוסי סלע. צילום: יח"צ 

ד”ר סלע מנסה להכווין את המטופלים שלה לאכילה בריאה ונכונה, אבל מודה שכל הבריאות בעולם לא עוזרת למטופלת שמגיעה ומגלה שלא השילה ממשקלה במהלך השבוע. “אנחנו מכוונים היום את המטופלים לאכילה בריאה ואורח חיים בריא, לא משהו שמטרתו העיקרית היא ירידה במשקל. אנחנו נותנים הנחיות לאכילה רק כשאתה רעב, אכילת מזונות מלאים בלבד, שדרכם אתם מגיע למשקל הטבעי שלך, והרבה מטופלים מעוניינים בזה, אבל עמוק בפנים – הרוב בעיקר רוצים לראות תוצאות על המשקל. המספר על הצג הוא מה שחשוב מבחינתם. לאנשים לא אכפת אם בעוד 20 שנה לא יהיה להם אלצהיימר או סוכרת, הם רוצים לראות תוצאות ועכשיו”.
 
אז את לא חושבת שתעשיית הדיאטות תפסיק לחפש את הפתרון לירידה במשקל? 
“לצערי לא. יש עלייה במודעות בכל מה שנוגע לאכילת מזון בריא, פחות מתועש, פחות סוכר לבן, תזונה אנטי־דלקתית, תזונה עם אנטי־אוקסידנטים וכן הלאה, אבל עדיין, מעבר להכל, כולם רוצים להיות רזים. אנחנו חיים בתרבות הפוטושופ, שבה כולם רוצים להידמות לכמה דוגמניות בנות 16, שבעצמן עושות פוטושופ, אז זה משהו שנצטרך לעקור מהשורש, ברמה התרבותית והחינוכית, וזה ייקח הרבה זמן עד שגם תעשיית הדיאטות תפסיק לדרבן אותנו לרזות במחיר הבריאות שלנו. הלוואי וזה היה אחרת, אבל לצערי זה פשוט לא”.