רק אחד מכל ארבעה צעירים בגיל 15-18 הסובל מבעיות נפשיות משתף גורם סמכותי כמו הורה או מורה במצוקותיו – כך עולה ממחקרים שנערכו בשנתיים האחרונות בתיכונים בישראל, המקבילים למחקרים דומים שנעשו ברחבי העולם. עוד עולה מהנתונים כי פחות מ־2% מכלל הצעירים במצוקה מטופלים על ידי מומחה לאורך זמן. 
 
זאת ועוד, רק 40% מההורים לצעירים הסובלים מהפרעות נפשיות פנו ביוזמתם לסיוע מקצועי. הסיבות לכך רבות ובהן הסטיגמה המשויכת למי שמטופל בשירותי בריאות נפש, היעדר ידע ביחס לשירותים הזמינים, ניסיון לא מוצלח בעבר, חששות בנוגע לסודיות, קשיים כלכליים וקשיי הגעה פיזיים.

עוד עולה מהמחקרים כי לא פחות מאחד מכל ארבעה צעירים מתמודד עם דיכאון או חרדה או עם בעיות הקשורות לשימוש באלכוהול ובחומרים ממכרים אחרים. מממצאי המחקרים עולה זיקה ישירה בין היעדר אבחון וטיפול בבעיות אלה המתפרצות בעיתוי התפתחותי גורלי לבין מצוקתו הנפשית של הצעיר, ובמקרים מסוימים נמצא קשר להישגים לימודיים נמוכים, נשירה מוקדמת מבית הספר או ממסגרות של השכלה גבוהה, אבטלה ואף מוות בטרם עת.


בישראל החליטו להגדיל את מספר הפונים לסיוע מקצועי, ובבת ים הוקם מרכז הסיוע לצעירים Headspace (הדספייס), שפועל כשבעה חודשים, בסיוע העמותה הישראלית לבריאות הנפש אנוש. המרכז מעניק סיוע ותמיכה רגשית ללא תשלום, הכוללים 15 מפגשים אישיים לצעירים בני 12-25 החווים מצוקות רגשיות, לחצים נפשיים או מצבי משבר. Headspace העניק סיוע ליותר מ־400 צעירים ישראלים, והוא עובד על פי מודל שייבא מאוסטרליה יזם יהודי־אוסטרלי בשם דיויד לוי, שמפעיל 70 מרכזים ברחבי היבשת. המרכז קיבל את ברכת משרדי הרווחה והבריאות ואת תמיכתם, בכלל זה עמידה בכל תנאי הפיקוח בישראל, והוא ממומן על ידי הביטוח הלאומי, עיריית בת ים ותורמים.

אחד מהצעירים שפנה ל־Headspace לסיוע הוא בן (שם בדוי) שבעוד כמה חודשים יתגייס לצה"ל. לפני כשנה הלך בן בשעות הערב ברחוב בשכונת מגוריו, שבה מתגוררים בעיקר אנשים ממעמד הביניים. לפתע עצר לידו אופנוע שעליו רכבו שני גברים, ואחד מהם ניגש אליו, איים עליו בסכין ודרש ממנו את המכשיר הסלולרי שלו ואת כספו. מהחשש שיפגעו בו נתן להם בן את מבוקשם והם נעלמו.

בן שיתף את הוריו במקרה והם הגישו תלונה על האירוע במשטרה. עד לאותו אירוע היה בן תלמיד מצטיין והיה מוקף תמיד בחברים. הוא לא חשב שהאירוע השפיע עליו וניסה להמשיך כרגיל בחייו. "עם הזמן שמתי לב שאני לא מסוגל ללכת ברחוב לבד ולא לנסוע באוטובוס לבד", סיפר בן, "נהייתי בן אדם אחר. חשדתי בכל אדם ברחוב, ובהדרגה הפסקתי לתפקד. הציונים שלי ירדו, הפסקתי לעשות ספורט והפסקתי לצאת עם בנות. חברים שלי ראו מה עובר עלי ותמכו בי, ובמשפחה חשבו שזה משבר חולף. הבנתי שאני לא יכול להמשיך ככה ושאין לי ברירה אלא לפנות לעזרה מקצועית".

לאחר שבן פנה לייעוץ ב־Headspace בבת ים כשהוא מלווה באמו ומטופל על ידי פסיכולוגית מהארגון, הוא למד להתמודד עם החרדות באופן הדרגתי, ובסיום הטיפול חל שיפור משמעותי במצבו. "אם מישהו היה אומר לי לפני המקרה שאפנה לסיוע של פסיכולוג, לא הייתי מאמין לו. לא האמנתי שדבר כזה יכול לעזור. אבל בסופו של דבר כשאתה עובר כזה דבר אתה חייב להבין שזה גדול עליך, כי אתה רואה את החיים ממשיכים ואתה עומד במקום ואתה אפילו לא עומד בציפיות שלך מעצמך".

איל ברנר, פסיכולוג קליני והמנהל הקליני של Headspace, סיפר: "כ־75% מהבעיות הנפשיות בקרב מבוגרים מתחילות לפני גיל 25, ולכן חשוב מאוד להעניק טיפול בשלב כמה שיותר מוקדם, שיכול למנוע בעיות מורכבות וגדולות יותר בהמשך".

ברנר מציין את היתרונות שבפנייה למרכז: "אנחנו לא שייכים לשום ממסד, ואין אצלנו את הביורוקרטיה שמונעת מצעירים לפנות לסיוע. פשוט מגיעים אלינו. בהרבה מקומות אין זמינות של תורים וצריך להמתין לפעמים כמה חודשים. אנחנו, בגלל המתווה של טיפולים קצרי טווח, עושים הכל כדי שלא תהיה המתנה. המטפלים שלנו ברובם הם בני 30־40 ולמטופלים יותר קל להתחבר אליהם".