מתוך תוכניתו של אלון גל, המשודרת כל יום שישי ב-08:00 ב"רדיו ללא הפסקה".



בני הוא בחור כארז, בעברו היה קצין בסיירת גולני וכשהשתחרר מהצבא טס לסין וסיים שם לימודים בהצטיינות. הוא מתורגמן לשפה הסינית ומלמד אמנויות לחימה סיניות. בעבר הוא הצליח ועבד, אך כיום כבר תקופה ארוכה שהוא מובטל ולא מוצא עבודה. אני בדיכאון וסובלת מאוד מהעניין כי אני נותנת לבני את כל המשכורת של הביטוח הלאומי שלי כדי שיוכל לחיות בכבוד. מדוע בני לא מצליח למצוא עבודה למרות כל התעודות שלו?



"לצערי הרב גם אם יש לאדם כישורים רבים ותעודות זה לא בהכרח מבטיח שהוא ימצא עבודה, יש אנשים שיש להם תעודות מצוינות אבל הם לא יודעים איך לקדם את עצמם ולפעול באופן שיוביל אותם למקומות הנכונים. לדעתי גם בנך לא פועל בצורה נכונה כשהוא מחפש עבודה, ייתכן שהוא לא פונה לחברות מתאימות וייתכן שהוא לא מקדם את עצמו כראוי. הרי כדי לעבוד כמתורגמן או להביא את הידע שלו על סין, בנך צריך להגיע לחברות נכונות שיש להן אינטרס כזה. אני מציע שתפנו לאיש מקצוע שיכוון אותו, מאמן תעסוקתי שיבנה עם בנך תוכנית פעולה וייתן לו הנחיות. איש מקצוע מתאים יבחן את הפעולות שבנך עושה, יצביע על טעויות ויוביל אותו לשינוי. תהליך כזה לוקח זמן, ולכן אני ממליץ לכם להתחיל לפעול. באשר אלייך, את לא צריכה לשקוע בדיכאון. כרגע זאת הסיטואציה, והשאלה היא לאן הולכים כדי לשפר ולתקן את המצב. הבחירה בין חושך לאור היא בידינו, אם ניכנס לדיכאון או לייאוש זה מה שנקבל, ולכן צריך לעצור, לעשות הסתכלות ולשנות את הגורל על ידי אור. זה תהליך ארוך, אבל לפעמים צריך לעשות עבודה ולצאת מהמקום הזה".



ההורים שלי נפטרו והשאירו ירושה. מתוך הירושה עומדת בפני אפשרות לבחור בין סכום של 260 אלף שקלים או לחלופין לקחת נכס (חנות שעדיין מושכרת) שהשווי שלה הוא 260 אלף שקלים ומניבה שכירות של 2,200 שקלים לחודש (לפני מס הכנסה של 30%). אני מתלבטת, האם לדעתך עלי לבחור בכסף או בנכס?



"אני לא חושב שיש פה שאלה, לדעתי עלייך לבחור בנכס. גם אם את צריכה לשלם מס של 30% על הכסף שתרוויחי מהשכירות, זה לא נורא. באותה מידה, גם אם תיקחי את 260 אלף השקלים ותעשי מהם למשל תיק השקעות כזה או אחר, תצטרכי לשלם על רווחי הון 25% מס. השכירות שתרוויחי, 2,200 שקלים בחודש, הם 10% תשואה, וזו תשואה יפה מאוד. בעיני, אין לך מה להתלבט, עלייך רק לוודא שהפרטים מדויקים וששווי הנכס הוא אכן 260 אלף שקלים (אף על פי שגם אם הוא שווה פחות הייתי חושב פעמיים כי התשואה מדהימה). מעבר לכך תעשי בדיקה אמיתית, תבררי על הנכס ותבדקי בין היתר כמה פעמים בעשור האחרון הוא "עמד" ולא הצליחו להשכיר אותו. כאמור, בכל מקרה את מדברת על תשואה פנומנלית שלא שווה לאבד אותה, בטח לא מבחירה".



אני ואשתי הורים לחמישה ילדים, כרגע שנינו לא עובדים ומקבלים קצבה דרך ביטוח לאומי. אנחנו חיים במעלות חצי שנה, אבל אנחנו לא מרוצים מהעיר ורוצים לעבור לגור בירושלים. אנו מתלבטים כי אנו לא יודעים אם נצליח לעמוד במעבר מבחינה כלכלית. יש לנו בית שקנינו, שווי המשכנתה כולה הוא 200 אלף שקלים, ואנחנו מחזירים 2,500 שקלים בחודש (כרגע אנחנו משכירים את הבית ב־3,500 שקלים לחודש). יכולת הכנסה שלי ושל אשתי יחד עומדת על 12,000 שקלים בחודש, ומבדיקה שעשינו שכירות בירושלים תעלה לנו כ־5,000 שקלים. מה דעתך?



"על פי הנתונים שהצגת בפני, במקרה הזה הדבר הראשון שאני ממליץ עליו הוא מיחזור משכנתה. כלומר, לקחת את המשכנתה הקיימת ולהחליף אותה במשכנתה אחרת שתתאים יותר ליכולות שלכם. אם סכום המשכנתה הכולל שלכם הוא 200 אלף שקלים, אין סיבה להחזיר יותר מ־1,000 שקלים לחודש. אני מציע שתפנה לבנקים למשכנתאות, תגיד שאתה רוצה למחזר את המשכנתה שלך ולשלם כמה שפחות. אני מציע שתוריד כמה שאתה יכול את ההחזרים החודשיים, כדי שתוכל לאפשר לעצמך את החיים שאתה שואף אליהם. אם תצליחו להוריד את המשכנתה שאתם משלמים כרגע לסכום של כ־1,000 שקלים בחודש, התוכניות שלכם יהיו אפשריות ואין סיבה שלא תעמדו בהוצאות אם תחיו נכון. כרגע אתה ואשתך לא מועסקים וזה יכול להוות בעיה, כי בתהליך של מיחזור משכנתה, הבנק בדרך כלל מבקש תלושים. כדי להתחיל להניע את התהליך אני מציע ששניכם תתחילו לעבוד ותיצרו ותק של עבודה. ברגע שיהיה לכם ותק, תוכלו להתחיל תהליך של מיחזור משכנתה, לדעתי רק כשזה יקרה תוכלו להרשות לעצמכם לעבור דירה".