אני אב לילד בן 17 שמעשן מריחואנה. לצערי לאחרונה, במהלך החופש הגדול, בני העלה את המינון והוא מתחיל לעשן כבר משעות הבוקר. כשזה קורה הוא לא מתפקד בכלל במהלך היום. אני אובד עצות, כיצד אגרום לו להפסיק עם ההרגל המגונה הזה?


"ילדים בני 17, ובכלל אנשים שמשעמם להם, מחפשים דרכים להעביר את הזמן. כדי להסביר ולהדגים מהי התמכרות והאם היא מושפעת מסביבת המחיה שלנו, אספר על 'ניסוי פארק החולדות'. בניסוי זה ניתנה לחולדות אפשרות בחירה בין מי ברז רגילים ומים מהולים במורפיום, ועל פי רוב בחרו החולדות במים רגילים. מסקנות הניסוי הוכיחו כי אם מספקים לעכברושים תנאי מחיה סבירים וגירויים רבים, החולדות (בניגוד לניסויים קודמים) לא יתמכרו לסמים. כלומר, שום חולדה לא המשיכה לשתות את המים שהכילו חומר כימי כי היו סביב כל כך הרבה אטרקציות ודברים מעניינים. מהמחקר הנ"ל פיתח החוקר ברוס ק' אלכסנדר תיאוריה שלמה שגורסת שאם לאדם לא טוב בחיים והוא בודד ומשועמם, הוא יתחיל לחפש 'תחליפים' שיחלישו את תחושת העצבות וירוממו את תחושת הדיכאון. מה שמוכיח שאם לאנשים יהיה עניין, גירוי וחברה, הם פחות ייטו לכיוון הסמים. הדבר נכון גם במקרה של בנך, לדעתי השאלה היא מה חסר בחופש הגדול בחייו של אותו נער משועמם. אני מציע שתיצור עבורו עניין, קח אותו לשחק כדורגל, תצאו לפארק. השטן מחפש אנשים משועממים, ואם אנחנו יכולים לקחת מישהו כזה ולרומם אותו על ידי שיחה, פיצה, סרט או טיול למשל, זה עדיף והכרחי. אדם צריך לרומם את הנפש שלו באמצעות גירויי החיים ולאו דווקא לחפש את החומרים הכימיים. לדעתי אתה תגלה שבנך יוותר בקלות על עישון סמים אם יהיה לו משהו יותר מעניין לעשות".



בכל התשדירים של הרשות למלחמה בסמים אומרים שמריחואנה עלולה לגרום לפגיעה במוח ולבעיות קואורדינציה. האם יש באמת קשר בין שימוש במריחואנה לבעיות קואורדינציה?


"כשאנחנו ילדים קטנים המוח שלנו לומד כל העת. כשמריחים דבר מה לראשונה, שומעים צליל חדש, כל דבר הוא למידה עבורנו. בתהליך הלמידה סינפסות, נוירונים ותאי עצב מתחברים זה לזה ויוצרים דפוסים שלא היו שם קודם. ככל שהמוח הוא עדיין פלסטי וזמין ליצירת קשרים חדשים, אותם הקשרים שהוא יוצר בעצם הופכים להיות מי שאנחנו. כלומר, עם הזמן אנחנו נהיים כל הדברים שעליהם אנחנו חושבים, ואם אנחנו חושבים על דברים שוב ושוב אז אוטוסטרדת המידע הופכת לרחבה יותר. כלומר, אם אנחנו לומדים נגינה למשל, אז אנחנו מפתחים אזור במוח שכלל לא היה פעיל קודם. אם אנחנו מתחילים להשתמש בסמים אז אנחנו בעצם יוצרים דפוסים במוח שהם שונים מהמקובל, עד כדי כך שאפשר לשמוע פתאום צבעים, להריח טעמים או אפילו לטעום משהו ולראות אותו בתור צליל וצבע. התופעות האלה נובעות מהעובדה שהמוח שלנו יכול לעשות קישורים וללמוד דברים חדשים. התגובות הגופניות שנגרמות עקב נטילת סמים הן לאו דווקא מה שאנחנו מכנים 'המציאות הרגילה', ומהסיבה הזאת אדם עשוי למצוא את עצמו לפתע מגיב קצת אחרת לסיטואציות מוכרות. בזמן נהיגה למשל אדם יגיב לאט יותר, אפילו שהתחושה היא של חדות ומיקוד. ולשאלתך – מאותה סיבה גם הקואורדינציה משתנה. לכן חשוב לא לעשות דברים שמשנים תודעה".



אני בן 32, נוהג לעשן מדי פעם ג'וינט בהנאה רבה. אני מאוד סקרן לדעת – אם הקנאביס נחשב לתרופה מעולה, איך אותו חומר יכול להזיק לי כשאני מעשן אותו מדי פעם בשביל הכיף?


"חשוב להבין שאין חומר שאפשר להגיד עליו באופן מוחלט אם הוא טוב או רע. קוקאין לדוגמא הוא טוב או רע? אם מישהו מתחיל להסניף קוקאין, הוא עלול להגיע למצב שהוא משתולל, זועק ולא מתפקד, אך לעומת זאת את אותו קוקאין טהור מכניסים לתוך כדור וקוראים לו ריטלין. האם אלכוהול הוא טוב או רע? האם סוכר הוא טוב או רע? הכל תלוי בכמויות, הרגלים ומשתנים שונים נוספים. אם אתייחס ספציפית לשאלתך, יכול להיות שעישון של מריחואנה בג'וינט בתדירות נמוכה מרגיע אותך ואולי במצב מסוים אפילו עושה לך טוב, הבעיה עם זה היא שיש אנשים שבשימוש חד־פעמי, בעישון של ג'וינט אחד, מצאו את עצמם בפסיכוזה ובמצבים קיצוניים ביותר. אני לא אומר שזה קורה לכולם או שזה קורה בכל פעם, הבעיה היא שהחומר הפעיל במריחואנה, הדלתא 9 וטטרה־הידרו־קנבינול, פועל אחרת על אנשים שונים ויכול אפילו לפעול באופן שונה על אדם ספציפי בתקופות שונות של החיים או במצבים שונים. יכול להיות שעישון ג'וינט במצבים מסוימים לא יהיה רע עבורך, ויכול להיות שבמקרים אחרים זה פשוט יהיה נורא".